Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
nafen

irriterande summersignal vid varje start.

Rekommendera Poster

Jag har en Optimax 75 årsmodel 2007 med originalreglage. Den är utrustad med DEFA larm.

Varje gång jag startar den, så måste jag trycka in fjärrkontrollen innan jag vrider på nyckeln, annars startar den ej. Grejen är att den avger en hemsk summersignal under ett par sekunder varje gång den startar. Detta skall tydligen vara så, och ska tala om att summern är ok om jag förstått rätt. (Har även kollat instr.boken och det verkar stämma).

Kan man inte göra något åt denna signal, då den är så stark att den kan väcka döda?

Väldigt irriterande när man som mig stannar till ca 5 minuter i en vik, tar några fiskekast, och sedan ska dra vidare till nästa vik. Med tanke på att det blir 25-50 stopp under en dag, så känns det framåt slutet på dagen som att trumhinnorna ska spricka.

Kan man reglera styrkan på summersignalen, eller på annat sätt komma ifrån detta irriterande ilandsproblem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summern ljuder tills motorn har fått upp oljetrycket, vilket tar någon sekund. Anledningen till den höga ljudnivån är att den ska höras även i full fart. Enklast är att mekaniskt dämpa den genom att sätta ett mjukt material framför summern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också irriterat mig på summern som signalerar lågt oljetryck, som fanns på den båt som jag köpte 2003.

Jag hade ur maskinen för att bygga en kylbox och i samband med detta flyttade jag  motorns manöverpanel. När jag satte tillbaka motorn och kopplade in elektriskt, fungerade allt utan larmet. Det tyckte jag var skönt. jag har aldrig haft nåt larm på nån båtmotor tidigare.

När jag gick läsö till Göteborg stannade motorn utanför vinga - den hade skurit, troligtvis pga lågt oljetryck. Gissa om jag ångrar att jag inte felsökte på larmet för oljetrycket.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Flört Min har också slutat låta, skitskönt. Men man får kanske tänka om, lite jobbigt att renovera motorn i värmen som komma skall.

Senast ändrad av Donna-Lee | 16 juni 2008 | 19:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urban

Du kan få låna min MD2A om du vill ha ett renoveringsobjekt nu i sommar - bara för sysselsättningens skull. Den är urtagen ur båten (och ersatt med en annan - gammal) och står på en arbetsbänk med hjul.

Välkommen till Kungshamn

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Haha, ja tackar det vore kul att titta förbi. Men i dagsläget så går det inte, men vi kommer gärna en annan gång. Behåll motorn, vad är det som knölar med den? Det är väl nåt spridarrör som knasar bara Glad. Eller nähä. Skrattande Jaja, vi tar det då. Trevlig midsommar Tommy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leta upp summern och sätt en bit eltejp över hålet. Sen kan du justera styrkan genom att trycka olika många hål med en nål i tejpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag får ge mig på att skruva isär reglaget i helgen och se om jag kan tejpa för summern för att dämpa ljudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man kanske montera en extra lampa som oljetrycksvakt efter att ljudet på summern är dämpat?

Vid start hörs en svag ton som talar om att systemet funkar och vid körning finns lampan som säkerhet när summern inte hörs genom motorljudet.

Jag har själv funderat på den lösningen men det har inte blivit av ännu. Det kanske inte ens går att göra så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en likadan summerton vid varje start på min MerCruiser V( 5L-98. Varnar för oljetryck och nog något man får leva med och tacksam den dagen den varnar på riktigt;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går nog utmärkt att koppla en lampa parallellt med summern - frågan är bara om du ser den tillräckligt snabbt om oljetrycket försvinner eller motorn överhettar... ? Ofta har man ju ögonen på annat när det går i full fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med. Det får bli att mekaniskt försöka dämpa ljudsignalen till en mera lagom nivå än den som är idag. Jag får ta med tejp, lite skumgummibitar mm. när jag ska ut till båten i helgen, så får vi se om jag kan prova mig fram till någon bra lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle man inte kunna bygga någon sorts RC länk innan summern, så att det dröjer låt oss säga 7 sekunde mellan det att summern borde börja ljuda och den börjar ljuda på riktigt ?? Under dessa 7 sekunder borde inte motor hinna skära om det blir ett riktigt larm ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smart ide med en fördröjning, det borde väl funka alldeles kanon med en ljusfördröjare från Biltema (39-724) och ett relä (42-304). Då får man ju en 15 sek fördröjning och det räcker ju till och det till en kostnad av överkomliga 65:-.

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är väl att alla tekniska inovationer kan krångla. Ju mer sofistikerade  - ju större risk. Koppla i så fall reläet som ett brytande relä. Dvs att om ingen manöverström läggs på reläet så är kontakten sluten. När tidsfördröjningen går in drar reläet och bryter kretsen till summern.

Min fru hade under många år svårt att tanka bilen själv. Hon körde dagligen 12 mil fram och tillbaka till jobbet. Oftas sen på kvällen kom hon på att hon hade slut på bensinen och jag fick åka till ttappen och tanka. Tappen åkte hon förbi på vägen till jobbet. Jag var så trött på detta så jag visade henne några gånger hur hon skulle göra. När hon väl kom igång med att tanka behövde jag inte befatta mig med henners bil mer.

En dag var bilen så konstig att hon gick in på tappen och fick en tid då de skulle kunna titta på den. På vägen hem skar motorn. Lampan till oljetrycket var trasigt och att den aldrig hade tänt sig när hon startade var inget som hon förstod. Nån koll av oljan belev heller aldrig utförd. Det var bara beck kvar i sumpen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man blir irriterad över summer pga lågt oljetryck, kanske det inte är fel att sätta in en lampa istället som varnar om man vill ha funktionen utan ljud. //S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...