Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Salstad

Ventilation ?

Rekommendera Poster

Efter som jag har en motorbåt så lägger jag frågan här.

Har en DC som vi ibland övernattar i, tycker dock att fukten är ganska jobbig på morgonen. Har en gasolvärmare liggande för installation men tycker inte att detta känns relevant för jag tycker inte värmen är problemet och skulle vilja lösa det på annat sätt. Har läst lite på forumet om t.ex solcellsventilator som jag tycker verkar mer i funktion. Värmaren är säkert effektiv men som sagt värmen är inte problem och tycker det är onödigt i min lilla båt.

Någon som har tips på hur jag kan driva ut fukten på nätterna för 2 personer (kanske 3 snart). Fungerar solcellsventilatorn för oss ? har även en taklucka modell rund (30cm i diameter)

/Andreas

Senast ändrad av Salstad | 16 juni 2008 | 14:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kanske inte kan lösa ditt problem men det är flera som delar det.

Lösningen vad jag förstår är att se till så att luften cirkulerar men trots det råkar man ofta ut för kondens på rutramar av aluminium eller liknande. Kanske kan en värmare lösa en del av cirkulationsproblemen men se till så att gasolbrännarens avgaser och det kondensvatten som bildas leds ut annars har du flerdubbla problem. Använder du en korrekt installerad värmare och håller tex takluckan lite öppen så borde det ialla fall bli bättre.

Andra har säkert bättre tips och idéer.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

En liten fläkt från biltema kanske räcker för att få cirkulation, men risk att det blir en fuktig sommar är det ju alltid. Sedan är en torrboll att föredra kanske,

Senast ändrad av Donna-Lee | 16 juni 2008 | 22:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avänder torrboll och sen får man inte stänga in sig helt. Nån lucka på glänt brukar hjälpa till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja att värmaren hjälper är jag nästa helt övertyg om, men tycker det känns överkill att köra med det i min lilla båt. Har lite plats i båten och vill inte fylla allt med en värmare och dess installation. Dessutom gillar jag inte gasol i båten av någon skum anledning, är lite nojjig kanske.

Finns det någon bra enkel modell av torrboll som går att återanvända eller liknande. Kommer ju bli dyrt med alla dessa torrbollar om jag använder båten varje helg i sommar.

Skall verkligen testa detta med torrboll och en fläkt för det kommer säkert hjälpa det lilla som vi upplever under nätterna i båten.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar bli bra luft i båten om man har luckorna öppna. Ha med myggnät eller en grovmaskig gardin eller tygstycke att sätta för öppningarna.

Det blir samma effekt som med en fläkt men det surrar inte och är enkelt. Det kan kännas kallare på kvällen men då sängkläderna är torrare håller de värmen bättre under natten.

Om man vill stänga till så kan man använda torrboll men jag misstänker att den inte orkar suga upp i den takt man andas ut och svettas ut fukt. Det kan bli nån liter med några personer ombord och det effektivaste är att den fukten åker ut med bra ventilation.

Skaffa en hygrometer och försök hålla fukten under 80% RH. Fukt under madrasserna och på ventiler kommer man inte ifrån men det rinner mindre om man kan hålla ner fuktigheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vi har kört med lite öppet här och var men det klarar inte av att vädra ut, kanske skall prova med lite mer öppet alternativt en fläkt. Den råa känslan är inte så trevlig på morgonkvisten i en annars underbart situation. Finns inget bättre än att vakna i båten en solig morgon. 

Ju mer utsug dessto mindre fukt borde finnas kvar.

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog inte tällräcklig ventilation med den lilla öppningen (tittat på bilden på din fina båt). Kan du kompensera med att ha desto större öppning i andra änden?

Annars får du starta värmaren på morgonkvisten. Det gör vi ibland och då vaknar man (de andra) så gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja visst kan jag reglera mer på andra sidan, det är ju en skjutdörr som kan öppnas helt och hållet i det fallet. Blir dock väldigt öppet (som känsla) om den öppnas för fullt. Finns lite bilder som visar dörren i fotoalbumet.
Tänk om det kunde finnas eldrivna värmare för 12 V som inte var så dyra i drift. Hade varit super för mig =) Behöver ju bara några timmar här och var !!

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...