Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
rgsson

Svårt att renovera vattenburen värme?

Rekommendera Poster

Hallå!

Hade en diskussion med en medtävlande efter målgång av 12h ensam i helgen om vattenburen värme.

jag planerar att sätta in vattenburen värme i min båt, men fick lite kalla fötter efter att grannbåten berättat att det var väldigt bökigt/kladdigt om man skulle byta något i systemet. Finns det någon därute med erfarenheter av vattenburen värme som kan lugna mina nerver?

Är det möjligt att sätta in en uppochnervänd luftare där man kan tömma systemet vid renovering?

mvh
R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har själv haft en AGA gasvärmepanna med radiatorer under samtliga soffor i båten. Är det riktigt bra gjort från början så är underhållet minimalt. Jag gjorde inget underhåll alls på 5 år och det fungerade fortfarande. Bara kontrollerade att det fanns kylarvätska i expansions kärlet. Vill man försäkra sig om att inte kladda ner vid service så sätter du bara en dräneringsventil på lägsta stället i båten så är det bara att tömma systemet i en dunk och tömma tillbaka det på nytt. Dock upplevde jag att detta är ett långsammare system att värma upp båten med och inte alls lika effektivt som luftburen värme ifall båten är dåligt isolerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, detta var nyheter för mig. Nog visste jag att det tog längre tid att värma upp båten, men väl där trodde jag att vattenburen värme skulle vara luftburen värme överlägsen?

mvh
R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vattenburet skulle vara mindre effektivt än luftdito håller jag inte alls med om! Jag är inne på min andra båt med vattenburet och har dess emellan haft luftburet. Däremot tar det längre tid från kall båt. Men man kan sätta i en eller ett par fläktdrivna värmepaket för att snabba på om man har lust.

Man kan ju tänka på - hur många bostäder har luft- respektive vattenburet?

Skall man bara ha värmaren under kalla nätter eller fuktiga regndagar på sommaren är luftburet helt ok, men för för- och eftersäsong och vinter är vattenburet klart bättre då det är lättare att fördela värmen och exempelvis leda slangar under kojer, skåp och garderoper eller tom durkar som då värms upp. Man kan komplettera med gångvärme och elvärme. Dessutom, även om det blir mycket slang, så är det inte så enkelt att leda grova värmeslangar genom båten som stjäl utrymmen och kräver stora borrhål.

Nej, byter jag båt igen blir det vattenburet. Tveklöst. 

Dessutom är vattenburet tyst och strömsnålare (generellt, beror på panna och installation förstås).

Ett enkelt sätt att slippa tömma systemet vid ingrepp är att sätta skruvtvingar på slangarna vid sidan om den del som skall demonteras. På det sättet minimerar man spill och förenklar avluftning.

Renovera förresten? Jag installerde mitt nuvarande system hösten 1999. Och har ännu inte demonterat eller reparerat en enda grej  (peppar, peppar, ta i....). Det är ändå rätt avancerat med 18 element, Webasto 9 kW dieselbrännare, gångvärme från motorn och 230V elkassett.

Och båten innan hade en Gastherm gasolpanna med 8 element som jag heller aldrig rörde under de 8 år jag hade den båten.

Så underhållsbehovet är nog inte så stort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är också inne på min andra båt med vattenburen värme (har haft luft innan) och kommer aldrig att skaffa någon båt med annat än vattenburen värme.

Möjligheterna är många fler och det går att kompletera som någon påpekade med radiatorer med fläktar på, har själv Eberspächers element med fläktar. Har dock bytt orginalfläktarna till supertysta data fläktar för att ta bort ljudet.

Behövde komplettera systemet i vintras och kopplade våtdammsugaren till påfyllnads anslutningen och öppnade i på högsta stället och sög ut det mesta vattnet utan att spilla många droppar.

Så komplicerat är det inte och du får ett underbart tyst system som håller en jämn temperatur. Det blir också torrare i båten eftersom man inte drar in så mycket ute luft som man normalt gör med det luftburna för där tar du ju uteluft och blåser in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...