usur 0 Postad 16 Juni , 2008 Tjena! Kikar efter en båt som framför allt ska användas till fiske. Jag vill att det ska vara en stadig fiskeplattform medan högsjöegenskaperna inte alls är viktigt. Ska bara användas i lugna vatten. Detta har gjort att jag tittat på trimaran skrov då dessa ska vara stabila för sin storlek. Däremot så verkar det mest finnas små styrpulpeter med trimaranskrov, 3-4,20. Egentligen skulle jag vilja ha en båt runt 5-5,5m för att få lite plats. Någon som kan göra en subjektiv jämförelse mellan en 4meters trifoil och en 5,5m med traditionellt skrov gällande stabilitet. Är det som natt och dag eller gör en meter till i storlek lika mycket för stabiliteten som trimaranskrovet? Någon som har några andra tips på modeller som skulle kunna passa. Tittar på billiga båtar för ungefär 20' motor. Helst utan sittbänk i mitten så att det går att röra sig bra i den utan att klättra. Det ska även gå att stå 2 pers och fiska i den utan att riskera ett ofrivilligt dopp om bägge två råkar stödja sig på samma ben. MVH Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
enJohn 0 Postad 16 Juni , 2008 Är själv uppväxt i en liten flipper katamaran, men den är som sagt rätt liten. Har för mig att det fanns någon Theri som var trimaranskrovad. Annars är Bustrarna riktigt stabila tycker jag. Fiskade en hel del gädda med en kompis från min Sun Buster (-91:a) och det var inga somhelst problem med stabiliteten. Såg för övrigt denna annons: http://www.blocket.se/vi/16591064.htm?ca=11_s /en john Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
usur 0 Postad 16 Juni , 2008 Såg för övrigt denna annons: Jo, den har jag kikat på, ser väldigt rätt ut. Men det är i stort sett den enda i den storleken på blocket. Det var därför jag sökte alternativ. Svårt att hitta trimaranskrov då inte alla skriver ut det. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser