Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
surfamera

Hur mycket används badluckan i aktern?

Rekommendera Poster

Hej.
Min sjöbod gapar tom men ska innehålla en mindre styrpulpetare när jag fått hamnplats och bestämt mig för båt. Jag undrar hur mycket ni som har tex Örnvik 505 använder badluckan i aktern. Det ser ju smidigt ut att enkelt kunna glida upp eller ner i spa't men jag har aldrig testat det själv. Så...ni som har dylika konstruktioner. Bu eller bä i praktiken för 4-personersfamiljen med 4,7,37 och 38 år på nacken?

De båtar jag funderar på är:

Askeladden Freestyle 505

Örnvik Commander 505 (nya)

Ryds 510 gti

Yamarin, Bella, HR 510-530

:) Båtlös

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds 510 gti. Själva luckan ut till badbryggan använder jag aldrig. Den är ju så låg att det går enkelt att gå över den. Däremot är badbryggan helt suverän. Känns som jag inte vill vara utan den nu. Den använder jag vid solning, bad, koll av motorn och vid vattenlekar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag just köpt en Ryds 568GTI som har samma koncept. Vi har varit ute 3 gånger och jag har slagit i smalbenet 2 gånger när jag klivit över den. Jag skall fixa en anordning som kan hålla dörren öppen när man vill ha den öppen. Den riskerar annars att förbli stängd, då man ju inte ha den faxande fram och tillbaka med risk för att man svavar på den. Öppningen tycker jag i grunden är bra.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Har själv en Ryds 510GTI. Badluckan gör det lite bekvämare att komma ut till badbryggan (framförallt för ungarna) men även för mig som vuxen.
För övrigt så är det en trevlig konstruktion och jag antar att om man har små barn så blir det lite enklare att röra sig i båten (det blir gärna lite spring upp och ner i båten).

//JakobR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en 568, och då jag fiskar i princip varje gång när jag är ute, så använder jag den rymliga badbryggan extremt mycket. Jag har monterat dit en luckhållare, så jag enkelt kan ställa upp därren i öppet läge. Enda gången den är stängd, är när jag har lillgrabben som är 3 år gammal ombord. Jag tycker badplattformen är den klart bästa platsen att vara på när man fiskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag tittade litet på Ryds båtar, men såg ingen badbrygga?? Bara med badstege. Har ni monterad en babrygga i efterhand?
/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejdå, RYDS 568 har en rymlig integrerad badbrygga, som gör att man kan röra sig ledigt runt motorn i aktern.

Då friborden är riktigt höga är det dessutom smidigast att kroka av fisken man fångar där Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra synpunkter. Det känns motiverat att titta extra på båtar med dörr där bak. Ryds 510 gti'n ser ju trevlig ut.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du har barn som är 4 och 7 år -- så snart de kan simma så tror jag att de uppskattar en lucka/dörr bak, det gör mina barn på 5, 9 och 11 år. Ja, lillkillen kan knappt simma, men han går den vägen i med badringen på...

Vi har en Ryds 478 GT som känns lite liten när vi är ute hela familjen. Ett tips om du är intresserad av Ryds 510 GTI är att även titta på Ryds 520 GTX som har samma skrov som 510 och samma luck/dörr bak till badbryggan, men det är en bowrider med hel vindruta och en dörr i mitten. Lite dyrare (knappt 30.000 extra i nypris), men när det blåser på fjärden är det bättre för familjen att alla 4 kan sitta bakom en vindruta.

Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jmf även med 568 GTI, om du överväger 510 GTI    // Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 520n är ju fin men jag är lite skeptisk till en så liten bowrider...fördelen med en stypulpetare är ju att man har mycket utrumme även på en liten båt. Jag har dock inte testat själv... Det är ju inte bara att ta en runda utan man måste ju känna in vad för typ av båt man föredrar under lite längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag håller med om att man behöver utrymme för packning och för att kunna röra sig. Min fundering med en bowrider som 520 GTX är att man kan fylla hålet fram med packning medan man åker, kanske även sätta något litet kapell över också.

Då skulle man till och med ha bättre plats kvar för familjen bakom vindrutan. Nu sitter vi ibland alla 5 bakom vindrutan på vår 478 (jag brukar sitta på en bag med badprylar eller liknande ovanpå batterifacket och hålla i ratten). Mysigt men trångt...

Annars är väl HT-båtar det klassiska om man vill kunna stuva mycket prylar fram och ha resten att sitta och röra sig i. Men då är det ju ofta väldigt bökigt att ta sig i land framåt och ha med sig prylar (om det inte finns en bra dörr i vindrutan).

För mig är en liten bowrider som 520 det logiska nästa steget efter styrpulpet, först om båten är ytterligare en bit större verkar det bekvämt nog att vilja sova över i båten. Vi har istället köpt ett 6-mannatält (Primus Bifrost H6) som fungerar jättebra och både för barnen och oss är det bättre att tälta. Den enda stora nackdelen är att man måste ha med sig och bära iland mer prylar varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

520n ser jättefin ut men för min del så blir det dagsutflykter och sport samt fiske. Om resten av familjen tycker att det är kul med båt och att vi känner att vi har tid att använda båten så blir det en större som vi kan sova i typ 27 fot men just nu har vi inte tid för det...eller pengar för den delen. Jag ska kika lite mer på Rydsarna. 568 verkar ju vara en höjdare också av trådarna här på forumet att döma. Båtplatsen är ju problema nr 1... Det verkar vara nästan samma pris på en ett år begagnad som en ny så det verkar vettigare att köpa en ny även om det känns lite onödigt. Nåja, det är alltid roligt med marknadsundersökningen innan man köper något spåass dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ursäkta om jag verkar grinig, men nu stiger iofs min 5 åring lätt som en plätt över akterspegeln till badstegen på båten, så jag ser inte poängen riktigt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5-åringar är olika -- precis som vuxna är olika. Min 5-åring är försiktig, något som är väldigt skönt så länge han inte kan simma...

Poängen med luckan och en lägre, plan yta bak är förstår att det är bekvämare. Inte att man måste ha denna finess för att kunna bada. Och någon typ av bekväm badbrygga bak är en tydlig trend bland nya båtar de senaste 10 åren.

Det är mycket på båtar som inte är nödvändigt -- men bekvämt. Bekvämlighet är alltså ofta poängen. Annars satt vi väl allihop i en roddbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...