Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Micklar

Fungerar vattenavskiljarfilter för diesel med bensin?

Rekommendera Poster

Hej,

Sjösatte igår efter mycket om och men. Motorn startar fint och går som en klocka vid bryggan, men sen på provturen kommer vi ca 500 meter innan motorn stannar och var omöjlig att få igång igen. Fick som tur var hjälp att bogsera in till bryggan igen. Felsökningen ledde fram till bensinfiltret som var alldeles solkigt och grumligt, jag tolkar det som vatten i bensinen. Troligtvis kondensvatten som rörts runt när båten gungade.

Vi har en Selco 18 med B20 som stått på land i ett par år när vi köpte den. I båten fanns ett VP vattenavskiljarfilter (för mindre dieselmotorer enl. erlandssons brygga) som vi tyvärr inte hann med att koppla in eftersom det var fel storlek på anslutningspluggarna.

Nu till min fråga, fungerar dieselfiltret för mig som har en bensinmotor eller måste jag köpa nytt filter? VP har ju två filter, ett för bensin och diesel, medans andra märken har samma filter för bensin och diesel.

I övrigt har jag hällt i fyra flaskor k-sprit (finns ca 60 liter bensin i tanken) och mina fortsatta planer är att installera vattenavskiljarfiltret och sen ska allt förhoppningsvis fungera. Några råd i övrigt?

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Bränslefiltrena är gjorda av sånt material som suger upp vatten så det inte skall komma fram till motorn där det kan ställa till stor skada. Om du har så mycket vatten i tanken råder jag dig att tömma den och om det går rengöra den. Då filtret blir mättat på vatten så blir det igenstockat. ha alltid reservfilter med i båten så slipper man ropa på hjälp. Använder själv CAV filter för diesel till min AQ 151 bensinmotor och har inte märkt att det skulle vara någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...