Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
nicklas_lulea

Avlägsna dekaler

Rekommendera Poster

Hej alla!

Är det någon som har ett bra tips på hur man avlägsnar gamla dekaler/stripes på en båt? Har nyligen införskaffat en båt med s.k. Stripes på sidorna som blivit fula och torra. Det är en plastbåt och det verkar som om klistret sitter där... Det känns som om man behöver något starkare medel för att få bort klistret...

Alla tips välkomnas Glad

/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag använde (på inrådan av en lastbilsreklamfirma) en värmepistol till att börja med, problemet med den var att stripen blev FÖR varm och gick över på hårtork som fungerade bättre på 18 år gamla stripes. På 'färskare' stripes går det bra med värmepistol.

Sedan är det bara att pilla, med rakblad, och dra, pilla och dra - tidsödande, därefter tog jag Thinner för att avlägsna limrester, kan funka med T-röd, men Thinner eller målarterpentin är enl. de kunniga bäst.

Har stripesen suttit i många år får du räkna med MASSOR med polering för att inte mönster skall synas, om det alls är möjligt.

//RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Biltema har en sak för det, en stripestripper det är en gummitrissa som man fäster i en borrmaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det sitter på rutan som är av plast den opckså då ? Vågar inte köra med värmepicka då.

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men hårtorken bör funka jättebra. Poängen är ju att göra stripen mjuk och ledig, då följer det mesta av limmet med också... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som det stod i tidigare inlägg räkna med att du kommer få en blankare yta där dekalerna setat under så lång tid. det gör det på minn, jag funderar på att skaffa nya dekaler för att få det riktigt snyggt igen. //Iggy :o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...jag körde också med hårfön , blir helt klart lämpligare temp med fön ! En värmepistol blir tokvarm och kan bränna plasten !!!!!!!!!!!!!!

Sedan spreja man med Biltemas LABEL OFF   (ca 40 kr) och torkar rent med en trasa .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...