Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
AudiRS6

Högt "pip" ljud från gasreglaget vid första start hos motorn i vatten i år...

Rekommendera Poster

Hej!

Idag sjösatte vi den mindre båten, en ryds 550GT. Motorn som sitter på denna är en Evinrude 115hk II-takt -93. Den gick jätte bra på land och gick på tomgång precis som den brukar, dvs då vi körde den med sötvatten. Därefter stoppa vi i båten i sjön och den startade kanon. Efter ett tag började det dock tjuta något fruktansvärt från gasreglaget men motorn gick fortfarande bra. Efter ett tag stod vi inte ut och stängde av motorn. Efter omstart kom det tillbaka under 2 sek och sedan försvann ljudet. Vad kan ljudet ha varit för något? Kanske lite nåjjig men det började faktiskt tjuta exakt då det ringde på min mobil, men det kan väl inte ha något samband?

Förövrigt undrar jag bara hur ni rengör kanalerna för självlänsen i båten? Är det bara att dra en ståltråd igenom och försöka röra runt?

Hoppas på svar!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förslag: Har du kollat 2-taktsoljan. Du skall få en kraftig varningssignal när oljan börjat ta slut. I början slutar den tjuta just för att varna. Blir nivån för låg så tjuter den oavbrutet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan även vara ett värmelarm, men det borde du sett på motorn när du kollade den. Om motorn går varm så ska det tjuta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Jo, någon typ av larm borde det vara. Något som jag dock reagerar på är att larmet försvann direkt (nästan iaf) efter omstart. Men ska kolla nivån på oljan!

Angående värmen så är det säkert möjligt men med tanke på att den bara hade stått på tomgång i vattnet under några minuter så verkar det mindre sannolikt enligt mig, men absolut en möjlighet!

/Audi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min evinrude 70 hk's manual står det att signal från reglaget är varning på att motorn blir för varm, säkert samma på din. Så kolla termostat och allt annat som har med kylningen att göra. Om den larmar fastän motorn inte är varm så kanske själva larmanordningen gått sönder, dvs givaren - var den nu är.

Kolla din manual först.

Senast ändrad av Yadis | 16 juni 2008 | 13:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla ev glapp i anslutningen till tempgivaren - om den glappar så tjuter larmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...