Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
kallsund

Hur göra översyn/impellerkontroll på en Yamaha 9.5 -78?

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag har fått ett par båtmotorer varav en är en Yamaha 9.5 från 1978. Föregående ägare har börjat rensa kylkanalerna lite i motorn (En del ärg att skrapa bort). Annars verkar den vara i fint skick. Som jag förstod det så kommer det dock inget kylvatten. Tänkte alltså kolla impellern oxå.

Skulle bli glad om ngn. här kan ge lite tips i impeller-byte på en sån här. Har mekat en del med min gamla crescent 25 hk och där sitter ju impellern ovanför växelhuset. Är det ngt. liknande på denna månne?

Tar gärna emot andra tips oxå på vad som kan behöva ses över när man ändå är på gång.

Tack på förhand.

mvh

Kalle  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bara att skruva loss växelhuset så sitter den där

MvhGittan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaret, underbart när det verkar vara lite smidigt. Förmodar att jag måste dela växelstången oxå, verkar sitta en gängad koppling som man kan skruva på, eller?

Glad 

mvh

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Usch och fy. Växelhuset har tydligen aldrig varit av på denna motor. Vred raskt av två av bultarna Gråter. Slutade med att jag tog fram vinkelslipen och kapade de två andra bultskallarna. (Fick ändå inte av växelhuset, men jag har inte gett upp helt än)

Förmodar att det är till att leta efter en ny rigg eller slänga hela eländet på återvinningen.

Har någon annars ngt. tips på hur man får bort stumparna från riggen? Kan det funka med värme tro?

Alla tips mottages tacksamt

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på hur 9,5:an ser ut men på min 60 hästare sitter det en 5:e bult under offeranoden. Kanske något sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Fick av växelhuset till slut, och även tre av bultstumparna. Den fjärde (såklart) fick jag borra ur, så där blev det gängpaj. Fick nu iaf. tillfälle att inspektera impellern som inte är bytt sedan motorn köptes 1978. Tänkte nog att det lär inte vara någon vacker syn. Konstigt nog blev det tvärtom. Den ser nästan helt ny ut. Vingarna står rakt ut och inga tecken på sprickor. Ringde förra ägaren för att dubbelkolla om den inte var bytt i alla fall, men han bekräftade glatt att växelhuset aldrig varit av.

Konstigt det där med impellrar...

Nu ska jag killa ihop klenoden och se om det inte går att få fart på den.

Glad

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det får mig att tänka på den gamla devisen: ” If it ain’t broken, don’t fix it.”

Sorry, men kunde inte låta bli... har själv gjort mig den erfarenheten många gånger.

/Tomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, jag brukar dessvärre ibland oxå trotsa detta devis, vilket jag oxå ofelbart brukar få sota för.  Glad

I detta fallet fortsatte jag dock bara föregående ägares påbörjade mekning. Förmodligen fick han bort det som var tätt för nu är det öppet från termostathus ända ner till pumphuset. Själv var jag tvärsäker på att impellern måste vara kass efter 30 år på västkusten.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...