Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
madette

fugawi

Rekommendera Poster

hej

jag har fugawi i min laptop med en gps puck

det funkar perfekt,men jag saknar eller har inte hittat en funktion.

på gpsen jag har i lastbilen kan jag ställa in så min färdväg alltid är uppåt på skärmen. är det någon som vet om den funktionen även finns i fugawi.

// andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj Visa/Kartorientering... så hittar du alla alternativ du kan önska dig, däribland Kurs upp.

Som van pappersåkare :-) föredrar jag Karta upp men däremot saknar jag en möjlighet att välja framförhållning. Det är slöseri med dyrbar skärmyta, särskilt på dagens wideskärmar, att låta hälften visa redan avverkad yta när man egentligen vill utnyttja så mycket som möjligt till att se framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas

I  Fugawi Marine ENC finns funktionen där du kan välja kurs upp. Detta passar bäst i vektorkort där texten ligger i ett eget lager och då alltid ligger rätt. Fugawi Marine ENC klarar vektorkort. I rasterkort kommer texten på sned eller även upp och ner ibland.  jag tror inte senaste versionen av Fugawi Globel Navigator har den funktionen och klarar inte heller vektorkort.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Funktionen titta framåt finns under GPS / inställningar / kursvisare. Där ställer du hur lång kurs och fartvektorn skall vara, rätt inställd är fartvektorn i mitten och du en lagom bit bak. Fungerar så där, vid annan skala i sjökortet kan vektorn bli för lång och då hamnar båten i mitten i alla fall.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Ove. Jag har labbat lite med de där inställningarna - dock förmodligen inte tillräckligt! - men aldrig nått den effekt jag vill ha. Ska kolla lite närmare på saken igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...