Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
tobbe75

Mariner 40hk 80-tal

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har problem med min Mariner motor och hoppas att någon vänlig själ kan komma med några bra tips.
Motorn är 2cyl med en förgasare.
Motorn startar lätt och går hyffsat bra på tomgång, men när jag gasar på så brölar den och hostar.

Jag har köpt en ny cdi-box och bytt tändstift och bytt alla gummislangar samt bladventiler. Förgasaren är isärtagen och jag har blåst rent den med tryckluft. Jag har testat med en annan tank och slang och pumpblåsa utan något resultat. Jag provade att koppla bränsleslangen direkt ifrån pumpblåsan till förgasaren och tröck sedan på blåsan för att se om det blev någon skillnad. det blev det inte. Kopplar jag bort gummislangen ifrån bränslepumpen under körning så flödar det bensin som tusan.

Är det någon som har några tips vad det kan vara? Första sommaren jag hade båten gick den kanonbra, men sen när jag skule köra slut på bensinen som var i tanken inan upptagning så var problemet där. Jag hade då inte kört på 3 veckor och båtenmotorn var då uppfälld, men det kan ha sköljt vågor upp på den.

Tack på förhand för era tips.

Ps  vad är detta på bilden, det låg löst innanför kåpan på motorn?



Senast ändrad av tobbe75 | 17 juni 2008 | 20:39

post-28492-1394235513,3891_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om tändplattan som sitter under svänghjulet vrider sig när du gasar. Om denna är i samma läge som vid tomgång så har du fel förtändning vid högre varvtal med en brölande motor som följd. Kanske har något stag brustit eller hoppat ur. MVH Lasse



Senast ändrad av hamnkapten | 17 juni 2008 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för dit svar.

Ja den följer med när jag gasar, fick det tipset av en arbetskamrat och har precis varit nere och tittat. Jag kan oxå konstatera att det läcker lite bränsle ut i vattnet, då jag såg en liten ring på ytan.

Det sprutar verkligen vatten ur skvallerstrålen och även ur avgashålet ovanför ytan, skall det verkligen göra det. Jag vet att det skall komma vatten ur skvaller röret , men hur är det med avgasutblåset?

 

mvh Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsle på vattnet är tråkigt nog normalt om man har en tvåtaktare. Såvida det inte är jättemycket. Vattnet som kommer ur skvallerstrålen är endast indikation om att man har vattentryck i kylsystemet. Det mesta vattnet följer med ut i avgaskanalen, som kylvatten även där. Har för tillfället inte nån ide. Hoppas att det löser sig för dig. Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för ditt svar.

Kan det vara någon packning som kan vara dålig /trasig som gör att det inte arbetas upp något tryck i cylindrarna så att inte bränsle kan sugas in?

En jobbarkompis nämde något om vevhuspackning, men jag är inte så värst insatt i var den sitter. Kan någon vänlig själ förklara var vehustätningen sitter.

Hur kan det även komma sig att det inte blir någon skillnad på motorgång om jag justerar skruven på förgasaren? Den går likadant oavsett om skruven är helt inskruvad och helt borttagen? Är den till för att ställa luft/bränsleblandningen?

Senast ändrad av tobbe75 | 17 juni 2008 | 22:31



Senast ändrad av tobbe75 | 17 juni 2008 | 22:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Notera att jag inte är något motorgeni, så ta tipsen med en nypa salt och tänk kritiskt.

Skruven på förgasaren kan vara tomgångsskruven dvs den skruv som man justerar tomgången med.

Om man vill kan man köpa eller låna en kompressionsprovare för att kolla att topplockspackningen och kolvringar är okej. Tror nog att de är ok annars hade du nog inte haft tomgång.

Om du har förgasaren nerplockad så kolla högfartsmunstycket noggrant. Är det täppt där så får den inget bränsle och alldeles för mycket luft när du gasar.

För att kolla om vevhuspackningar eller andra packningar i vevhuset är trasiga så kan man spreja startgas på de olika ställena när du har motorn igång. Eftersom det uppstår ett undertryck i vevhuset när motorn går så ökar tomgångsvarvet markant om det finns en läcka.

Tror spontant att den lösa penalen som låg lös innanför kåpan är boven i dramat. Lägg lite tid att fundera ut var / hur den har suttit så kanske det löser sig.

Hoppas att det löser sig snabbt för dig.

MVH Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat att spruta in stargas in i luftbehållaren till förgasaren och då dör motorn.
Jag har oxå provat att skrvua på luftskruven? till förgasaren, men det blir ingen skillnad alls. Det spelar ingen roll om jag tar bort skruven helt eller om jag skruvar in den helt, det blir ingen reaktion alls.
Har fått låna hem ett stroboskop för att kolla tändningen med fö att utesluta att tändningen är felinställd.

Ibland när jag skall starta motorn så blir det nån typ av bakslag så att det tar tvärstopp när man drar i startsnöret.

Är det någon som har några fler ideer på vad det är som spökar med min gamla motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen, jag har fortfarande inte fått fason på mitt problem så jag hoppas att någon kunnig kan komma med bra tips.

Jag har nu även verifierat tändningen med stroboskop och den är rätt inställd, och jag har bytt packningar och membran till bränslepumpen, men fortfarande så brööölar den bara. På tomgång går motorn fortfarande bra.

Vad rekommenderar ni härnäst att kontrollera?

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...