Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Nozer

Hur mycket ökar effekten med flera motorer? Konvertera till elmotordrift.

Rekommendera Poster

Har suttit o drömt lite om att ngn gång i framtiden elkonvertera en båt...

 

Det jag funderar på är att på en liknande båt jag har nu, slänga på en hel radda med små el utombordare.

 

 

Kollar man på tex minn kota´ s minsta modell, så väger den ca 7kg.. Säg att du slänger dit 5st. Då skulle vikten bli 35kg.

 

Leta sedan upp ett gäng hyfsat lätta bilbatterier. Det finns batterier som väger under 15kg. Men räkna på 15kg, o släng in 10st i båten.

Det är 150kg.

 

150 för batterierna, 35 för motorerna. Då är vi uppe i 185kg.

 

Kollar vi båten som den ser ut idag, så väger motorn ca 85kg, soppatank 25 (fulltankad), o batteriet 15kg = 125kg.

Dvs med elmotor & batteri skulle vikten bli ca 70kg mer. Dvs vikten av en extra vuxen bak i båten.

Båten är typad för betydligt större motor än den jag har. Vilket innebär att vikten borde inte vara ett problem.

 

Nu ska jag inte konvertera denna båt. Men det är en framtidsdröm. Har den bara med som ett räkneexempel.

 

Kräver dock egen brygga med tillgång till ström. Då det måste laddas rätt rejält.

 

Men med 10st batterier, och 5st motorer. Så snackar vi ett antal timmar på full effekt med dessa elmotorer. Eller säkerligen en hel dag på sparlåga.

 

Men funderingarna som jag då har...är hur mycket effekt man ökar när man slänger på en extra motor?

 

Hur snabbt går en båt med en elmotor på? Finns olika strykor på motorerna. Men vad är troligt?

O hur mycket ökar hastigheten när man fördubblar antalet motorer? Dubblas den, eller är det ngn rolig formel som gör att det bara ökar till viss procent?

 

Vore inte helt fel att i framtiden, kunna glida runt i en helt tyst båt. Som inte kostar ett enda öre i bensin.

 

Att byta batterier med ngt års mellanrum kan man leva med. Blir ändå billigare än bensinen om man slår ut det på lång tid...

 

Vet inte vad för hastighet man kan komma upp i med ett sånt här ekipage.

men säg en båt på 4-5m, relativt liten & lätt. Max 3-400kg utan motor. Nog fasen borde man komma upp i 7-8knop iaf?

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke - frågan är bara hur mycket soppa som du får med ombord. Lek med tanken att varje elmotor är på 3 hk, vilket motsvarar ca 2 kW. Med 12 volt så blir strömuttaget hiskeliga 166 A. Ett stort förbrukningsbatteri på 140 Ah räcker alltså mindre än en timme...

En båt som väger ca 500 kg inkl motorer och batterier i 7-8 knop kräver nog ca 10 hk. Det motsvarar ca 7 kW, eller ca 580 A vid 12 volt. Med 10 st 140 Ah timmars batterier så räcker soppan cirka 2 timmar. Det är ingen lång tur i 7-8 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj.. Hmm ja för att nå någon som helst hastighet med denna bestyckningen så gäller d att ha en mega lång förlängningssladd tillhands.. Dessa små elsnurror är på tok för energikrävande och att ladda den batteribank som behövs är ett hästjobb isej.. Ok resonera som såhär.. Batterier av denna storlek är tok dyra, tar lång tid att ladda, och lifslängden ja kanske i bästa fall några år.. Små elsnurror är idagens läge för dyra och svaga för att ge något som helst motstånd till soppasnurrorna...

Bättre då att satsa på en mindre (nyare) fyrtaktssnurra om man vill åka tystare. Tyst blir d aldrig inte ens med elsnurra (kommer förmodligen att vina som en damsugare eller elvissp när den tvingas gå för fullt. Och att knö dit 5st på akterspegeln, Och få dessa att samverka med gas , fram ,back styrning etc förblir en krånglig och mycket dyr historia.. Förmodligen kan du köra upp soppa för 10 år framöver med nuvarande maskin för samma pengar som denna lösning skulle kosta dej bara i delar.. Sedan ska jobbet göras oxå och i detta samanhang så blir d mycket omfattande.. Näpp satsa på en mindre 4-takts snurra om du vill åka billigt och problemfritt.. Kanske låter man aningen skeptisk till förslaget men ja har faktiskt provkört en sån där liten vissp en gång och något mer värdelöst finns nog inte på den marina marknaden.. När snurrorna blir så små som 2hk så drar dom så lite soppa att d är försummbart.. En liten elsnurra kanske motsvarar 1hk typ och hur är livslängden på en sådan måntro??.. Och då finns istortsätt ingen anledning till att köpa dessa dyra elvisspar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrik_

 

Hittade data på förbrukningen om dessa motorer jag tänkte på.

 

 

Lilla:      30A (fullgas)  14A (mellangas)

Mellan:  36A (fullgas)  20A (mellangas)

Stora     40A (fullgas)  20A (mellan)

 

Det innebär, att om man kör med 10st 60Ah batterier, som är relativt billiga att hitta, och inriktar sig på mellanmodellen av dessa motorer, som ligger bra i pris, så blir driften som följer:

 

10x60Ah batterier= 600Ah batteribank.

 

5st motorer på fullgas = 36A x 5 = 180A

600A / 180A = 3.3timmar på fullgas.

 

 

5st motorer på mellangas = 20A x 5 = 100A

600A / 100A = 6timmar på mellangas.

 

Detta är då räknat på MINN KOTA Endura 36, som är mellanmodellen i serien. Den är specad att klara båtar upp till 950kg.

Så 5st sådana på en båt som med folk ombord väger max 500kg, borde röra på sig rätt bra kan man tycka.

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Du kommer aldrig upp i 7-8 knop med Minn Kotas minsting, även om du sätter in 10 st.

(Kan inte fysiken när det gäller sådant, men tror faktiskt att ökningen med flera motorer är mycket liten)

2. Minn Kota och andra tillverkare har motorer med betydligt bättre klös (åtminstone 5 ggr bättre).

3. Med En sådan motor och 10 batterier skulle du kunna åka en hel dag (8 timmar), men knappast komma upp i 7-8 knop. Kanske 5.

4. Har själv en förplacerad elmotor på min båt med beteckningen 55 . Minstingen är väl på 30. Min båt, som väl väger ungefär 1 ton inkl. allt (se bild) går i ungefär 3 knop och med två batterier á 75 ah kan jag åka c:a 3 timmar med högsta fart. Men om jag kör långsammare klarar jag 6-7 timmar.

 

post-29234-1394235513,4504_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco:

 

hehe, jo, jag är medveten om att det inte är speciellt mycket effekt att hämta i förhållande till vad dom slukar strömmässigt.

 

Hade en liknande modell till en gummijolle jag hade för ett antal år sedan.

Visst gick det framåt, men inte så värst mycket mer...

Dock var den båten tungdriven som f*n, och gick knappt snabbare med en 2hk bensinmotor i aktern.

 

tanken är mer en ren spekulationstanke. Om det öht skulle funka.

 

Med räkneexempeln jag skrev ovan, så skulle man uppenbarligen kunna klara sig ca 6timmar i mellanhastighet. Vilket borde innebära ett antal knop iaf (3-4?).

 

Skulle man ha eget hus med brygga, el likn o ha laddare i båthuset, så skulle själva tanken kunna vara ngt.

 

Men visst blir det mycket strul att bygga ihop o synca allt, men det skulle va ett kul test.

 

Dock lär det om ngra år finnas helt andra alternativ att välja på.

 

/Tobbe

 

 

 

Brodur: jo, misstänker också det finns ngn sådan regel, dvs att fler motorer ger ingen direkt ökning som är ngt att tala om.

 




Senast ändrad av Nozer | 15 juni 2008 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde ju vara lättare att underhålla och felsöka en batteribank med färre större batterier.. Om vi leker med tanken att 10st mindre batterier skulle kosta ca 600kr st så är vi uppe i 6000kr bara i batterier. om den ska bytas ut vart annat år så blir d 3000kr bara i batteri om året. Och batterier kommer förmodligen inte vara billigare i framtiden.. Än så länge får man rättså mycket soppa för 3000kr.. Jag vet inte riktigt om jag är fel ute, men om vi pratar en avlägsen framtid på mellan 10 och 20 år så är d möjligt att elsnurrorna kommer ikapp. Men idagensläge är dom tyvärr inget att ha..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara skylla på den svenska generalagentens och svensk handel när det gäller folks ovetskap kring vilka elmotorer som finns. Kolla på nätet! 30-40 motorerna ÄR LILLEPUTTARNA. Minn Kota har motorer åtminstone upp till 115, förmodligen större. Men eftersom återförsäljare inte tar hem dem så är folk helt ovetande, som sagt. Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många truckbatterier går åt till att dra runt deras värstingmotor. Intressant i sammanhanget. En stor maskin gör ofta jobbet bättre och billigare än flera små, så nu börjar det bli riktigt intressant..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De större motorerna (mer än 55) går på 24 volt. Det räcker väl med ett batteri för att dra igång och köra nån timme med ett 150 ah 24 volt eller 2 sammankopplade 75 ah om man har värstingmodellen, tror jag (men då höftar jag). Men trådstartaren hade ju plats för 10 batterier så det borde ju räcka länge. Men då krävs det en sjuhelvetes laddare också! Köper man sedan motorn i USA kommer man billigare undan. Importerade själv min Minn Kota som alltså är förmonterad medelst en fjärrkontroll som man har runt handleden och som räcker c:a 20 meter. Jag är mycket nöjd och kommer inom kort att komplettera med fler batterier och solpaneler.Cool

post-29234-1394235513,5108_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D känns bara lite som att en elsnurra skulle begränsa båtvalet en aning. Du har enligt min mening den perfekta båten för elsnurror Brodur. Massor av plats för Batterier, solpaneler vindsnurror etc.. Men sitter man i en mindre typ sportbåt eller styrpulpetare så blire genast lite krångligare.. Samt att dessa lösningar kräver en herrejösses laddare, med landström vid bryggan.. Barra laddare till denna batteribank går nog på några 1000kr.. Får väl bli C-tecs värsting. Eller någon form av lastbilsstarter.. Problemet är priset på grejerna, samt att d tar för lång tid att ladda. Lättare att slå i en dunke bensin if man skulle köra torsk. Hmm slut på ström = Sjöräddningen, eller så får man se till o ha extra batteri med sig...

!!!MVH REXCO!!! Ps snurran jag provkörde var Mercurys Thruster var väl ingen större hitt. Men var ju et tag sen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många knop gör den?

Hur länge räcker batterierna med fullt uttag?

Hur lång tid tar det att ladda batterierna?

Vad använder du för laddare?

Är det 12 eller 24 voltsmotor?

Vad är motorns kapacitet/dragkraft?

Vad är båtens vikt (med batterier)?

 

Många frågor, men jag är mycket intresserad!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv lyckats svara på de flesta av mina egna frågor genom att kolla nätet och din sjöbod.

Ytterligare en fråga, dock: Vad kostade kalaset?

Och en till: På Oz amerikanska websida antyddes det att motorn bara kan gå på fullt en kortare tid. Är det batterikapaciteten de menar eller att motorn också kan bli överhettad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det nummer av Båtnytt som kom förra veckan (7-2008 sidan 78) finns en extrem eldriven variant. Här är några fakta ur artikeln:

Totalvikt med 2 personer = 530 kg, längd 7,5 meter, gångtid på 400 Ah = 4 timmar, maxfart 10 knop, namn Zeb 25.

Men detta är en extrem skapelse som inte verkar gå att använda till mycket annat än att transportera 2 personer, Den är rank och har en vändradie som en oljetanker summerar Båtnytt.

Intressant är också att under utprovningen av skrovet körde konstruktören med en 8 hk snurra och då gjorde båten 16 knop... En snurra på 8 hästar drar väl ungefär 3 liter bensin i timmen, så det verkar onödigt besvär att ha eldrift. Möjligen för att båten då blir tyst. Men då kan man ju använda en urgammal uppfinning ---- Segel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dyrare och lyxigare variant finns i senaste Vi Båtägare (nummer 7-2008 sidan 22-26), en elhybrid från Österrike som heter Frauscher 686 Lido.  Den har 37 kW elmotor när man vill glida tyst i upp till 5 knop, samt en diesel på 250 hk som ger toppfart 39 knop. Båda motorerna hjälper till för att komma upp i planing.

En mittpulpet med mycket teak och rostfritt, 1200 kilo och knappt 7 meter lång, snygga sittplatser för 9 personer. Det jag har svårt att fatta är varför varför elmotorn är så stark, den räcker ändå inte till för att plana, så det borde räcka med mindre kraft för att glida fram i 5 knop...

Kostar 1,2 miljoner kronor... Har varken ruff eller kapell...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...