Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
AntonHelmers

Propulse

Rekommendera Poster

Jag vill få upp farten på min båt. Vator 15 med 55 evinrude. Frågan är går det snabbare? Någon som har en som vet? Funderar ev på skaffa en propulse. Stål propellrar är så dyra. Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du har för stigning nu, och hur mycket den varvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Prop

En alu. propp med rätt stigning är alltid bättre än den legobiten som kallas propulse... Hör med en propellerfirma så tar dom fram rätt stigning åt dej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det är orginal alu. Jag har hört att propulse är sådär. Men en firma som kan, borde jag ränkat ut att jag ska vända mig till! Tack ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa som sagt på en riktig propeller. En seriös firma låter dej låna olika proppar så att du får rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag monterat en ProPulse på min bayliner 2355 och är helnöjd med resultatet. Motorn nådde exakt vätt varvtal vid full gas. Den kändes lugnare och tystare än min gamla alupropp. Senare i sommar ska ändra stigningen lite när det blir dags för vattenskidorna. /Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en vator 15gl med 50hkare på och orginal propeller och sen sätter på en propulse gör det någon skillnad då eller.? i accet och farten.? i såfall är det mycke skillnad nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Propulse, så har du läsning ett tag framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle gissa att toppfarten sjunker med ca 2-3 knop med en propulse.. snacka men propellertrim www.propellertrim.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min propulse sa dom i butiken att man alltid tappar lite toppfart, ca 2-3 knop, med propulse, och det stämde för mig i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på vad för båt man har. Min lilla Örnvik 400 med 25hk jag hade innan ökade med ett par knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det jag menar, det finns väldigt olika uppfattningar ang Propulse. De största motsåndarna har i regel inte provat en Propulse (undantag finns)

Därför är det bästa att söka i forumen och bilda sig en egen uppfattning utifrån den egna båten och motorn.

 

Jag testade Propulse på min tidigare snurra, en Johonsson 50 hk -86:a

Jag ökade stigningen till max och fick högre toppfart ca 3 knop OCH bättre acceleration, mindre planingströskel.

 Varvtalet sjönk från ca 5900 till 5500 rpm.

 

Killen jag sålde motorn och propellern till hade dock bottenkänning på 1:a turen (endast drivläge, utan gas) och det kostade 3 blad och 1000:-.

 

Med en alupropp hade det förmodligen gått att knacka tillbaka utan större åverkan. Det är väl en nackdel, för Propulse.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade mig en Propulse till denna sommar för att jag hade problem med greppet (den bef alu -proppen kaviterade) ställde in den på samma stigning 19 som alu-proppen. Fick ett jättebra grepp och accelaeration tappade ca 1-2 knop. Motorn varvade lite för mycket med liten last så jag ökade stigningen till 20 och nu gör båten faktiskt ca 1 knop högre fart än med min alu-propp. Har inte testat ännu med vattenskidor men accelerationen har blivit något sämre dock inga problem att snabbt komma i plan med 5-6 pers i båten och vattenskidor är inte aktuellt förrän grabben blir lite större och då är det bara att ändra tillbaka.

Åsikterna är många men jag tillhör dom som är jättenöjd med Propulse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta tjat om ProPulse.......

Alla propellrar har ju sina för och nackdelar:

 

Alu, billigt, lätt att laga, fungerar hyfsat för dom flesta

Rostfritt, dyrt, stöldbegärligt(!!), ger i de flesta fall bättre toppfart och grepp än alu, passar bäst på prestanda-båtar

Komposit (ProPulse), billigt, utbytbara blad, ställbar

 

3-bladig, bäst kompromiss toppfart/acceleration

4-bladig (ProPulse), bättre grepp i vattnet ---> bättre acceleration, mindre slip, bättre effektivitet, oftast lägre toppfart vid samma stigning beroende på att det är fyra blad som vispar runt i vattnet dvs större motstånd

 

På min egen båt där jag jämfört ProPulse med en Yama alu med samma stigning blev toppfarten -1 knop, varvet sjönk 400 varv, bättre acceleration (troligtvis pga bättre grepp), lägre bensinförbrukning, lugnare gång, men, kanske viktigast, farten på marschvarv 4000 varv ökade 3 knop!!

 

När de flesta kritiserar ProPulse är det för att toppfarten ofta sjunker. I vissa fall kan man då kanske öka stigningen och erhålla högre toppfart men man bör då kolla varvtalet så man inte understiger vad som är rekommenderat att accelerationen då försämras. Om toppfarten är det viktigaste, köp rostfritt. Söker du däremot en bra allroundpropeller anser jag att ProPulse på de flesta båtar är ett bra val just genom att greppet i vattnet ökar och därmed effektiviteten.

 

Puuuh.....

 

8.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten jag har är en Vator 15gl med en 91 årsmodell mercury 50hk tror ni min toppfart sjunker med en propulse propeller?

 

ska man köpa sig en fyrbladig och annan vinkel för att tjäna lite mer toppfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Josa beskrev ovan, ligger varvtalet rätt idag så kommer nog toppfarten sjunka något.

Finns det däremot utrymme, varvtalsmässigt, att öka stigningen något så kommer den förmodligen gå fortare eller lika fort med en bättre acceleration som resultat.

 

Ps. För övrigt är det samma fråga du ställt igen, då Propulse är fyrbladig med justerbar stigning ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tackar för svaren iaf:) hehe lite glömsk av mig ibland:Phehe!

post-12999-1394234454,4443_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...