AntonHelmers 0 Postad 25 Maj , 2004 Jag vill få upp farten på min båt. Vator 15 med 55 evinrude. Frågan är går det snabbare? Någon som har en som vet? Funderar ev på skaffa en propulse. Stål propellrar är så dyra. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 25 Maj , 2004 Beror på vad du har för stigning nu, och hur mycket den varvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Prop Postad 25 Maj , 2004 En alu. propp med rätt stigning är alltid bättre än den legobiten som kallas propulse... Hör med en propellerfirma så tar dom fram rätt stigning åt dej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AntonHelmers 0 Postad 25 Maj , 2004 Ok. Det är orginal alu. Jag har hört att propulse är sådär. Men en firma som kan, borde jag ränkat ut att jag ska vända mig till! Tack ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 25 Maj , 2004 Satsa som sagt på en riktig propeller. En seriös firma låter dej låna olika proppar så att du får rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 28 Maj , 2004 Nu har jag monterat en ProPulse på min bayliner 2355 och är helnöjd med resultatet. Motorn nådde exakt vätt varvtal vid full gas. Den kändes lugnare och tystare än min gamla alupropp. Senare i sommar ska ändra stigningen lite när det blir dags för vattenskidorna. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peggen 0 Postad 13 Augusti , 2005 Om man har en vator 15gl med 50hkare på och orginal propeller och sen sätter på en propulse gör det någon skillnad då eller.? i accet och farten.? i såfall är det mycke skillnad nån som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 14 Augusti , 2005 Sök på Propulse, så har du läsning ett tag framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 14 Augusti , 2005 jag skulle gissa att toppfarten sjunker med ca 2-3 knop med en propulse.. snacka men propellertrim www.propellertrim.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 14 Augusti , 2005 När jag köpte min propulse sa dom i butiken att man alltid tappar lite toppfart, ca 2-3 knop, med propulse, och det stämde för mig i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 14 Augusti , 2005 Beror nog på vad för båt man har. Min lilla Örnvik 400 med 25hk jag hade innan ökade med ett par knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 14 Augusti , 2005 Det är det jag menar, det finns väldigt olika uppfattningar ang Propulse. De största motsåndarna har i regel inte provat en Propulse (undantag finns) Därför är det bästa att söka i forumen och bilda sig en egen uppfattning utifrån den egna båten och motorn. Jag testade Propulse på min tidigare snurra, en Johonsson 50 hk -86:a Jag ökade stigningen till max och fick högre toppfart ca 3 knop OCH bättre acceleration, mindre planingströskel. Varvtalet sjönk från ca 5900 till 5500 rpm. Killen jag sålde motorn och propellern till hade dock bottenkänning på 1:a turen (endast drivläge, utan gas) och det kostade 3 blad och 1000:-. Med en alupropp hade det förmodligen gått att knacka tillbaka utan större åverkan. Det är väl en nackdel, för Propulse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 14 Augusti , 2005 Jag skaffade mig en Propulse till denna sommar för att jag hade problem med greppet (den bef alu -proppen kaviterade) ställde in den på samma stigning 19 som alu-proppen. Fick ett jättebra grepp och accelaeration tappade ca 1-2 knop. Motorn varvade lite för mycket med liten last så jag ökade stigningen till 20 och nu gör båten faktiskt ca 1 knop högre fart än med min alu-propp. Har inte testat ännu med vattenskidor men accelerationen har blivit något sämre dock inga problem att snabbt komma i plan med 5-6 pers i båten och vattenskidor är inte aktuellt förrän grabben blir lite större och då är det bara att ändra tillbaka. Åsikterna är många men jag tillhör dom som är jättenöjd med Propulse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 15 Augusti , 2005 Detta tjat om ProPulse....... Alla propellrar har ju sina för och nackdelar: Alu, billigt, lätt att laga, fungerar hyfsat för dom flesta Rostfritt, dyrt, stöldbegärligt(!!), ger i de flesta fall bättre toppfart och grepp än alu, passar bäst på prestanda-båtar Komposit (ProPulse), billigt, utbytbara blad, ställbar 3-bladig, bäst kompromiss toppfart/acceleration 4-bladig (ProPulse), bättre grepp i vattnet ---> bättre acceleration, mindre slip, bättre effektivitet, oftast lägre toppfart vid samma stigning beroende på att det är fyra blad som vispar runt i vattnet dvs större motstånd På min egen båt där jag jämfört ProPulse med en Yama alu med samma stigning blev toppfarten -1 knop, varvet sjönk 400 varv, bättre acceleration (troligtvis pga bättre grepp), lägre bensinförbrukning, lugnare gång, men, kanske viktigast, farten på marschvarv 4000 varv ökade 3 knop!! När de flesta kritiserar ProPulse är det för att toppfarten ofta sjunker. I vissa fall kan man då kanske öka stigningen och erhålla högre toppfart men man bör då kolla varvtalet så man inte understiger vad som är rekommenderat att accelerationen då försämras. Om toppfarten är det viktigaste, köp rostfritt. Söker du däremot en bra allroundpropeller anser jag att ProPulse på de flesta båtar är ett bra val just genom att greppet i vattnet ökar och därmed effektiviteten. Puuuh..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peggen 0 Postad 15 Augusti , 2005 båten jag har är en Vator 15gl med en 91 årsmodell mercury 50hk tror ni min toppfart sjunker med en propulse propeller? ska man köpa sig en fyrbladig och annan vinkel för att tjäna lite mer toppfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 16 Augusti , 2005 Som Josa beskrev ovan, ligger varvtalet rätt idag så kommer nog toppfarten sjunka något. Finns det däremot utrymme, varvtalsmässigt, att öka stigningen något så kommer den förmodligen gå fortare eller lika fort med en bättre acceleration som resultat. Ps. För övrigt är det samma fråga du ställt igen, då Propulse är fyrbladig med justerbar stigning ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peggen 0 Postad 17 Augusti , 2005 Okej tackar för svaren iaf:) hehe lite glömsk av mig ibland:Phehe! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser