Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Hompa

Välja segelbåt?? runt 30 ft och 300-400 tusen??

Rekommendera Poster

Hej funderar på att köpa segelbåt men verkar vara mycket att tängka på har haft motorbåt  innan.

Nån som kan rekomendera en Bra modell i prisklass runt 300-400 tusen?? som är runt 30 ft.

vad bör man kolla på när man köper och vad bör man ha för utrustning?

MVH/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en uppsjö av beg båtar kring 30-fot. En Scampi, Ohlson 8:8, Forgus 31 ligger mellan 150-300kkr. Mycket båt för pengarna, nackdelen som jag ser det är riggningen med mastheadrigg dvs stor genua som skall hanteras av gastar (familjen?) vid stagvändning. Första intrycket tycker jag säger ganska mycket. Sunt förnuft och lättare besiktning löser det mesta. Bra segel, nyare dynor och utbytt motor är alltid plus på gamla båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För dom pengarna så får du min drömbåt,, dvs en Monsun 31. När vi talar om Monsunen så kan vi börja med att titta på motorn..

Sitter där kvar den gamla originalpentan så kanske den börjar bli dags att byta ut, eller åtminstånde dags att renovera...

Så till riggen, där får du inspektera både stående och löpande rigg, stående rigg skall vara fri från rost och sprickor, kanske du känner någon med segelbåt som kan hjälpa dig kolla detta?

Sedan har vi seglen, dessa bör ju bytas ibland. Skulle vi få se en Monsun med sina originalsegel kvar så kan vi nog nästan räkna med att det är dags att byta dessa..

I övrig så är det nog som vid motorbåtsköp,,, försök att låt förnuftet styra och undersök noga... men nog är det lätt att bli förälskad vid första ögonkastet när man skall köpa båt..

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Vagabond 31! Forska och läs lite om dem så är du körd sen. Rymlig, rejält med segelyta, mkt stadig i oväder, mkt välbalanserad. Leta reda på en med selftackerskena.

Finns tre st på Blocket nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang utrustning...tre viktiga grejer jag inte vill vara utan: Autopilot, Kompressorkyl (typ Isoterm) Nån sorts värme Solcell är oxå mkt bra att ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vagabonder är säkert bra på många sätt och vis, men jag skulle inte rekommendera dessa båtar till personer som vill ha en första segelbåt.

Det som avskräcker är manöverdugligheten i trånga hamnar/naturhamnar. Båtern verkar vara omöjlig att styra när man backar tex. En segelkompis till farsgubben hade en Vagabond, men han åkte inte in i vissa hamnar för att han inte visste om han skulle komma ut igen.
Sen vet jag inte hur du har fått den balanserad, Luffarn? Segelkompisens Vagabond var otroligt hård på rodret när det började blåsa lite.

mvh
R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla på Omega 30, en snygg o trevlig seglare med ok utrymme  hyfsat modern i linjerna

med en hel del fart

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beason 31 vore kanske något ? Dom ligger runt 300 tror jag o verkar väldigt trevliga o snygga .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla även på en Ballad. Mycket båt för pengarna och en skön seglare i alla väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla förslag :) vill ha en som är relativt snabb. nån som vet nått om Romar Comet  båtarna??

MVH/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om du menar cometbåtarna som är relativt vanliga som mindre charterbåtar i medelhavet. 1050 är en tidig 80-talsbåt som är helt ok. Dock kanske något omodern med dagens mått. En tillsalu hittar du här ; http://www.yachtworld.com/boats/1191643/0 eller omdu menar nya Comar comet? Dem får du dock inte för 3-400'

Du hittar mycket roligare, och snabbare, båter utomland i denna prisklass. Du borde kunna finna t.ex en Jeanneau Selection 37 i Frankrike för de pengarna. Då får du en mkt välbyggd båt med 1.26 i lys som är kul att segla. http://en.cosasdebarcos.com/barco_42008090070348665070535757494567.html

Mitt råd är alltså, glöm gamla tröga skandinaviska häckar och leta i Belgien och Frankrike efter något som är lite kul att segla. First Class 10 är en annan kul båt i denna prisklass med många kojplatse: http://anchorage.craigslist.org/boa/711564621.html

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte en X-99a?

En bra båt från början av 90 för du för ungefär 350-400'

Hur skoj segling som helst och en båt som är mycket lättmanövrerad i hamn :-)

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte annat än att hålla med... dock så ligger de finare en bra bit över 400'.

X-99 är antagligen nästa steg för mig iaf! (men kanske blir det en betydligt billigare X-79 först) Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...