Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
JakobR

Räddningsväst - Rusta

Rekommendera Poster

Har ingen egen erfarenhet av dem men farliga bör de ju inte vara iaf. De ska ju vara tillverkade efter de normer och bestämmelser som finns.

Märket verkar ju vara Sigma (känner igen det i båtsammanhang men kan inte placera det). Hittade en del brittiska återförsäljare när jag googlade lite. Verkar även säljas av Jula för dyrare penning. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&denied=yes&@where.ItemID@EQ=650260

Du får la åka till Rusta och prova. Sitter den bekvämt och du tycker den känns skaplig i material och kvalité så köp en. Kan ju även vara värt att kolla så det finns reservdelar till dem när det är dags för service eller om du skulle lösa ut den.

Själv har jag en Baltic Argus som jag är kanonnöjd med, men är ju lite andra pengar...

Senast ändrad av BMoon | 15 juni 2008 | 12:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Man skall ha klart för sig att bara för att en väst är godkänd så behöver den inte vara bra. Det kan ju handla om livhanken när den skall användas och då vill man ha något man kan lita på. Jag skulle nog kolla om det finns något test av denna väst innan jag köper den. Vad är livet värt när det kommer till kroner och ören, det är ju dumt att vara dumsnål när det gäller säkerhet.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska aldrig snåla med säkerheten, merkostnaden för en Baltic kan vara livet värt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för feedback. Precis som ni skriver så ska man inte snåla på säkerheten.
Det blir Baltic-västar istället.

//JakobR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, men finns det ingen som är dyrare än Baltics så man kan känna sig ännu säkrare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars får man väl köpa den aktuella korven för 699:- på Jula, då måste man ju känna sig säkrare än att köpa den på rea för 399:- på Rusta. Nästan dubbelt så säker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigt behöver inte alls vara fel, har man bara någon form av oberoende test som visar på att produkten ifråga är bra så är det väl bara att köpa. För den som läst de olika testen i praktiskt båtägande som funnits om flytvästar så ser man klart att det är skillnad mellan väst och väst, jag skall inte säga att det finns en relation till pris för det har jag inget belägg för. Det känns ju tryggare att köpa en väst som är testad. Man krocktestar ju bilar av en anledning och det är ju för att vägleda konsumenterna om vilka bilar som är säkrare än andra.

Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var och kollade på Rusta-västen idag och den satt inte alls lika bekvämt som Baltic-västen. Framförallt så kändes den större och lite otympligare.
Då det inte fanns gaspatroner att köpa till i butiken och ingen i butiken kunde på svara vilken sort det ska vara så blev valet till slut en Baltic väst. 
I övrigt så såg Rusta-västen helt ok ut.

//JakobR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...