Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
kallle

Sportbåt 31 knop inte nöjd borde gå fortare!

Rekommendera Poster

hej har en barracuda 450, sitter en 55 hk på denna. få upp den i 31 knop bara. hur mycket skulle de kunna gå med en stålpropeller? min proller är lite sliten om det kan ha något med farten att göra? tacksam för svar

post-15918-1394235512,8378_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart propellern har med farten att göra. Det är ju en rätt vital del i hela framdrivningsapparaten. Svårt att säga hur mycket bättre den skulle gå med en annan propeller, men en skadad propeller är ju inte att föredra. Försök så gott du kan att knacka ut bucklan och se om det blir någon skillnad. En stålpropeller med lite vassare form än MussePigg-öron-propellern som du har nu vore säkert inte så dumt. Men som sagt, ingen aning om hur mycket snabbare det skulle gå.

Om du känner att båten är hyfsat stark, varvvillig och snabb i starten nu, så kan du ju gå upp i stigning på propellern. Då vevar den sig frammåt i vattnet en längre sträcka på varje varv, men istället blir det tyngre för motorn att snurra sin propeller. Svagare, men snabbare alltså.

Se till att trimma (vinkla) ut motorn ordentligt oxå. Vet inte hur du brukar ha den ställd, men jag ser rätt ofta motorbåtar åka med fören alldeles för lågt. De tycker väl att det känns bra/ser bra ut när båten ligger platt i vattnet, men det tappar man fart på, så upp med fören!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Som sagt, knacka rätt propellern först och fila till kanterna så de blir släta.
Återkom sen med vad det blev för resultat.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja den där fläkten såg ju inte helt 100 ut, klart den påverkar! Skulle tro att bucklan orsakar att propellern kaviterar mer eller mindre och det ger såklart effektförlust!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ingen trim tillt på denna motor. men först hade ja den längst ner då gorde den 29,9 knop sendan satte ja upp den ett pinnhål då gjorde den 31 knop. planade forfarande snabbt fast första gången lite fortare. är en 14 tums propeller på nu, höjer ja den ändå mer känns det nog som att den kommer stutsa med fören. hade tänkt mig 33 -34 knop iallafall. är en 2 cylindrig motor från 91. ska kanterna vara runda och lite vassa på kanterna eller helt släta? känns svårt slipa själv och få den exakt bra. men få göra ett försök imorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fila till det så det blir så lika kanterna som oskade bladen har.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte förändra formen på propellern själv, bara fixa det som är buckligt, hackigt, fnasigt och ojämnt. Visst kan du fila till alla kanter lite så de blir lite vassare, men med vassare propeller menade jag inte ordagrannt. Jag menade BÄTTRE propeller. Moderna snabba propellrar har inte formen av tre Musse Pigg-öron (hoppas du förstår vad jag menar), utan snarare tre (eller fler) hajfenor. Men försök inte att göra nåt sådant ingrepp på din propeller, för då pajar du din propeller helt och hållet!!

Propellrar är VERKLIGEN en hel vetenskap. Det krävs många år bakom skolbänken för att kunna beräkna och konstruera en propeller. Det är en massa svår strömningsmekanik, matematik och datorberäkningar för att bestämma hur bladen ska vara formade, vridna, lutande, konvexa/konkava, breda, smala å hej å hå... Så försök bara att återställa propellern till det skick den hade som ny, så gott det nu går. Den form den hade som ny är förmodligen den absolut optimala för just din propeller. Om du försöker ändra stigning eller form själv kommer propellern förmodligen tappa greppet helt och din toppfart kommer att halveras, motorn kommer att spinna loss i vattnet och övervarva och asymmetrin kommer att slita på propelleraxel och lager.

Bättre att du knackar och filar lite för lite än för mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ska testa det imorgon ha ingen gummi eller träklubba få slå med en hammare då.

återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

höjer ja den ändå mer känns det nog som att den kommer stutsa med fören

PROVA PROVA!! Blir det som du tror så är det ju bara att sänka den ett pinnhål igen. Prova alla pinnhål innan du bestämmer dig för ett! Du kan även prova att, om möjligt, ändra viktfördelningen i båten. Grundtipset är att samla vikten så långt akterut som möjligt, men alla båtar är ju olika, så prova prova...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värm gärna proppen med varmluftspistol innan du knackar med hammaren, då minskar sprickbildningen. Prova sen att trimma ut motorn ytterligare ett steg, skulle den börja slå med fören så är det ju bara att gå tillbaka ett pinnhål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ska bara fixa till bucklorna och ojämnheter låter klokast så. ska även testa ett hål till imorgon. nästa så man vill ner och prova nu hehe. propulse propellerna finns ju så hajfenor fast har dåliga vibbar av plast vill nog ha metall känns mer hållbart. har ju redan en styrpulpet som gör 29 knop. känns lite be att dessa gå typ lika fort, hade hoppats på minst 33 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska testa med värme pistol med. tack gubbar Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så nu har ja bankat till den så gott det gick. hade ingen hylsnyckel i stugan fick ej bort propellern med skiftnyckel satt hårt. fick banka och fila när den satt på. blev iallafall bättre än innan. fick idag upp den till 31.4 knop. höjde den även ett steg till kom upp i 32,6 knop.

planade ut fast ställde sig upp lite innan fören gick ner. vad kan man få en nyare 14 tums propeller för med hajfenor på? skulle det öka knopen till 35 knop så kan det vara värt att köpa en ny om den inte är allt för dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-du jagar knop...........

de är nog rimligt iaf.....med tanke på skutan är ju bara 55hp....

bättre än så blir de nog inte!!!

Lycka tilll iaf.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick snabbare idag!!

Att fören reser sig en del och att du får vänta några sekunder innan den planar är väl inget att bekymra sig över, om det nu är toppfarten som är det viktigaste. Prova ett pinnhål till du! =P Om den inte alls orkar upp i planing över huvudtaget så kan du ju sänka ett pinnhål igen. Det är förresten rätt tufft när båten stegrar sig ordentligt innan den planar - bara den planar till slut så! Om du kollar på riktigt snabba båtar så har de ofta en vattenkaskad efter sig. Det är för att de trimmat upp så mycket att propellern sprutar vatten upp i luften. (De har ju förmodligen powertrim, så att de kan trimma upp efter att båten planat.)

Att köpa en massa dyra prylar för att få båten att öka nån enstaka knop (32,6 till 35) kan ju kännas lite onödigt, men du gör självklart som du vill. Om du verkligen vill att din båt ska bli ett fartmonster så är det såklart möjligt. Utöver propellerbyte så bör du ju även undersöka möjligheten att skrämma upp motorn lite. Kanske räcker en liten justering av förgasaren för att båten ska öka några knop. Lite mer/mindre soppa/luft kan ju ge några extra hästkrafter som du inte trodde fanns.

Kanske ska montera speedrails under båten!? Sök runt lite på nätet och här på forumet om du inte vet vad det är. Det kan iallafall göra rätt stor skillnad på båtens gångläge i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta förgasare har bara inställning av tomgångsluft, dvs hur du än skruvar så kommer du inte att hitta mer effekt på höga varv. Om du tycker att det är värt några tusenlappar för 1-2 knop - kör en begagnad stålpropeller på blocket. Håller med tidigare inlägg om att utvecklingen av propellrar har gått framåt sedan din propeller lämnade gjutformen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...

 

Tycker du ska vara jäkligt nöjd med den hastigheten du har.

Det är bara en 55hk motor du har, hastigheten du får upp är bra i förhållande till det.

 

Jag har en 15ft båt med en 50hk motor på. Liten lätt sportbåt, o den toppar bara ca 27knop.

Så högre än det du har nu, lär du knappast få.

 

Eller visst...släng på en propeller som är helt åt skogen eg, så lär du få upp den rejält i hastighet. Men hur kul är det med en båt med acceleration som en atlantångare?

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest troligt så måste du optimera allt, precis ALLT för att komma till 35 kn. om du alls kommer dit.

Hur har du motorn monterad i höjdled t.ex.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur klokt är det att hålla på att banka på proppen och att banka när proppen sitter monterad på dervet/motorn låter ju mindre bra. Har en bekant som körde med en något skada propp och han körde sönder växelhuset pga vibrationer. När jag själv sabba min propp så ringde jag propellertrim å dom gav mig rådet att inte köra mer en till bryggan om det inte var för stor skada. Ingen höjdare att sabba ett växelhus pga att man inte bill betala en mindre summa pengar för en ny propp eller renovera den befintliga. Betala 3500:- för att fixa min mirage. Fixa växelhuset på mitt derv skulle landa på mellan 10000-25000:- Är ju något dyrare ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de andra. Tycker 32 knop låter mycket rimligt av vad din båt klarar av.

Har du provat hissa motorn ett pinnhål?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...