Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
papi

Kort eller lång rigg till Vator 12?

Rekommendera Poster

Hej

Nybliven Vator 12 ägare men maskinen en 12 hp cresent är lite väl svag med fler i båten så jag funderar på en uppgradering. Första frågan är om det skall vara kort eller lång rigg till den här båttypen?  Måttet mellan akterspegelns nerdre del och botten är ca 41 cm

I dag är det en styrpulpet fins det några nackdelar att gå över till rorkult (om det kalllas så). Hade tänkt mig nått kring 20 hp.   Går det generellat att  koppla ratt och växelreglage till en annan motor eller är dessa anpassade för resp  fabrikat. Tack på förhand. /Patrick

Senast ändrad av papi | 14 juni 2008 | 20:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet något om detta? Jag har en motor på gång med kort rigg och är därför lite stressad av min okunskat i ämnet ;)

Senast ändrad av papi | 14 juni 2008 | 22:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du menar väl akterspegelns ÖVRE del och botten? För nedre del och botten blir ju samma sak...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så kanske man skall uttrycka det. Akterspegelns övre del vid motofästet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik

Det är nog kort rigg du skall  ha.

Kort rigg 15=38,5

Lång Rigg 20 =50.8cm

// Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar  Anders, kul att man hittat en sådan då i rätt storlek.

Vad tror ni om at köra båten utan ratt och med rorkult?  Kan det vara någon nackdel? Skulle gissa att den kommer att toppa runt 30 knop med lätt last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag har kört en liten båt 3m med en 15hk

den gjorde nog bara 20 knop

och det var lurigt med rokult

Jag skulle nog föredra att en riktig styrning med ratt

//Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det beror ju lite på hur det ser ut, är det styrwire eller t.o.m gammal linstyrning? Oavsett så går ju det mesta att ordna och jag tror inte Du uppskattar att köra den med rorkulten!!

Det finns en uppskö med olika fästen och tillbehör så det ska nog gå att köra den med ratt så satsa på ratt Du!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK den här har vajrar i hylsor för växel och gaspådrag. Styrningen ser ut som en kolv/cylindersom är fäst mot motorn med någon form av kulled. Blir till att undersöka om det går att skruva ihop med en chrysler som detta är. Kanske det tom går att köpa reglage för en gammal Chrysler oxå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag nybliven Chryslerägare med kort rigg. Jag kan konstatera att den här motorn har kortare rigg än den som sitter på idag men undrar/hoppas att det kanske ändå är rätt.

Den horisontella vingen som sitter ovanför propellern hamnar ca 2 cm under båtens botten i aktern. Själva propelleraxeln ytterliggare 10-15 cm djupare. Verkar det rätt? /Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...