papi 0 Postad 14 Juni , 2008 Hej Nybliven Vator 12 ägare men maskinen en 12 hp cresent är lite väl svag med fler i båten så jag funderar på en uppgradering. Första frågan är om det skall vara kort eller lång rigg till den här båttypen? Måttet mellan akterspegelns nerdre del och botten är ca 41 cm I dag är det en styrpulpet fins det några nackdelar att gå över till rorkult (om det kalllas så). Hade tänkt mig nått kring 20 hp. Går det generellat att koppla ratt och växelreglage till en annan motor eller är dessa anpassade för resp fabrikat. Tack på förhand. /Patrick Senast ändrad av papi | 14 juni 2008 | 20:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
papi 0 Postad 14 Juni , 2008 Ingen som vet något om detta? Jag har en motor på gång med kort rigg och är därför lite stressad av min okunskat i ämnet Senast ändrad av papi | 14 juni 2008 | 22:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 Juni , 2008 Du menar väl akterspegelns ÖVRE del och botten? För nedre del och botten blir ju samma sak...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
papi 0 Postad 14 Juni , 2008 Ja så kanske man skall uttrycka det. Akterspegelns övre del vid motofästet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_H 0 Postad 14 Juni , 2008 Hej Patrik Det är nog kort rigg du skall ha. Kort rigg 15=38,5 Lång Rigg 20 =50.8cm // Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
papi 0 Postad 14 Juni , 2008 Tack för svar Anders, kul att man hittat en sådan då i rätt storlek. Vad tror ni om at köra båten utan ratt och med rorkult? Kan det vara någon nackdel? Skulle gissa att den kommer att toppa runt 30 knop med lätt last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_H 0 Postad 14 Juni , 2008 Hej igen Jag har kört en liten båt 3m med en 15hk den gjorde nog bara 20 knop och det var lurigt med rokult Jag skulle nog föredra att en riktig styrning med ratt //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 Juni , 2008 Det beror ju lite på hur det ser ut, är det styrwire eller t.o.m gammal linstyrning? Oavsett så går ju det mesta att ordna och jag tror inte Du uppskattar att köra den med rorkulten!! Det finns en uppskö med olika fästen och tillbehör så det ska nog gå att köra den med ratt så satsa på ratt Du! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
papi 0 Postad 14 Juni , 2008 OK den här har vajrar i hylsor för växel och gaspådrag. Styrningen ser ut som en kolv/cylindersom är fäst mot motorn med någon form av kulled. Blir till att undersöka om det går att skruva ihop med en chrysler som detta är. Kanske det tom går att köpa reglage för en gammal Chrysler oxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
papi 0 Postad 15 Juni , 2008 Nu är jag nybliven Chryslerägare med kort rigg. Jag kan konstatera att den här motorn har kortare rigg än den som sitter på idag men undrar/hoppas att det kanske ändå är rätt. Den horisontella vingen som sitter ovanför propellern hamnar ca 2 cm under båtens botten i aktern. Själva propelleraxeln ytterliggare 10-15 cm djupare. Verkar det rätt? /Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser