mel65 0 Postad 14 Juni , 2008 jag ska sötvatten kyla en motor med alpha gen 1 drev vad jag förstår så behöver drevets impeller pumpa för drevets kylning hur ska man på bästa sätt försörja den nya pumpen ? kan man bara göra ett hål med vent eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 Juni , 2008 Jag är inte helt säker på vad du menar, men drevets pump anväds ju för sjövattensystemet, och motorns inbyggda pump för färskvattensystemet. Drevet i sig behöver ingen kylning, mer än att avgaserna som går via drevet blandas med sjövattnet som är på väg ut ur systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Juni , 2008 Ja altså, det e jo så att v.pumpen i drevet försörjar vattenflödet till värmeväxlaren. Måste endå varna lite för att bygga om ett sådant systen till sötvattenkylning då pumpen i drevet ger dåligt vattenflöde för väremväxlaren. Marginalerna är små så att en sliten impeller kombinerad med en motor som har gått ett antal år med sjövattenkylning och fått beläggning i kanalerna så är det lett att få överhättnigs problem. Vet inte dina förutsättnigar men tipset vore att inte snåla på värmeväxlaren, heller köpa ett system med högsta möjliga flöde/effekt en att spara en tusenlapp o få problem med för varm motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mel65 0 Postad 14 Juni , 2008 Drevets impeler har ej tillräcklig kapacitet så jag har en vevaxel monterad pump det är vattnet till den som jag undrar hur man tar in. Oroar mig för vad som händer när man är uppe i plan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Juni , 2008 Bra, då är det en sak mindre att oroa sig för. Borra hål i botten av båten sett dit en ventil och kör! Inga som helst problem i plan. Ps. Om du inte har en sån båt som flyger over vattnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mel65 0 Postad 14 Juni , 2008 Om man vore i luften ändå. Tycker mäst att man drar en gran bakom båten framför allt på sen sommaren då är gran jävulen fullvuxen. Det finns någon typ av intags galler att köpa för det behövs väl. Man kan väll inte ha ett slätt intag ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Juni , 2008 Julgranen släånger man till påsk precis innan sjösättning så skit i den, visst borra hålet mit nder båten o rakt ska det va, vattnet som svissar undan sugs in endå fan rettsavnig i fel fick jag otta poeng på skåj på er... Senast ändrad av BerraS | 15 juni 2008 | 01:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 15 Juni , 2008 Jag råkade ut för att när jag legat en natt på ett grunt ställe (1 m där intaget sitter) och startade motorn så fick jag in sjögräs i intaget och tji kylning. Det var inte alldeles lätt att dyka och dra ut det som sugits in en bit, så efter det plastade jag fast ett nät, typ myggnät av plast utanpå intaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 15 Juni , 2008 Använd en genomföring liknande Hjertmans 4603-3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser