skepptisk 0 Postad 14 Juni , 2008 Är det någon som kan ge lite tips kring vad man bör tänka på om man vill ansluta en utombordare till batteri? Det är inte elstart av motorn jag är ute efter utan laddning av batteriet. Har en 8 hk Johnson (fyrtakt) från 2003. Är det ens möjligt att koppla en liten generator till motorn på ett enkelt sätt? // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 14 Juni , 2008 Det finns en liten sladd att koppla direkt till batteriet från utombordarn, iaf på yamaha 8 hkr 2 takt. Men gör inte som jag gjorde koppla sladden bakofram då brinner den upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Juni , 2008 Se upp lite, de flesta utombordare som levererar ström har det i form av växelström. Det går bra till lamporna men inte till att ladda batteriet. Spänningen måste åsså transformerars upp till överr 14 V från den låga nivån som snurran ger på låga varv. Om snurran går på hög varv däremot räcker nog spänningen till och man kopplar en diodbrygga in mellan snurran och batteriet. Den korta tid man kör och laddar , säg en halvtimma åt gången klarar batteriet om snurrar gen uppåt säg 16 V. Annars måste man reglera spänningen åsså Till vår förra båt med snurra på så tillverkade jag en sk step-äup krets som fixade allt detta. Men det är inget som man gör utan kunskap. En del modernare snurror har allt det här inbyggt å då är det bara att ansluta sladd till batteriet. Men som en skrev ovan här, se upp med att vända kablarna rätt!. Lycka till, Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Juni , 2008 I praktiken brukar det vara OK att koppla in eluttaget (om sådant finns) via en diodbrygga som Kalman skriver. Det blir inte så mycket laddning som regel men det varierar mellan olika motorer. Har du kört många timmar kan du kolla batteriets vattennivå. Behöver du fylla vatten mer än en gång per sommar kan du skaffa en voltmeter och sluta ladda när batteriet nått över 14,5-15V. Då är det nog fullt. De motorer jag har haft upp till 10hk har gett mellan 1,8-8A. Med t.ex 5A kan man köra i 10 timmar om batteriet (75Ah) varit halvladdat. Sen börjar batteriet gasa vilket är onödigt och tar batterivatten. Man förstör mer batterier med dålig laddning än med överladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser