Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Patric_E

Motorn stannar inte!!

Rekommendera Poster

Har en -79 Yamaha 55 AE som inte stannar när man vrider av nyckeln, man hör att den dödar en cylinder men måste dra lös tändhatten till den cyl som den fortsätter att gå på för att motorn ska stanna.

Är det så att någonting ska bryta tändingen på båda cylindrarna för att den ska stanna, eller, i så fall vad??

Eller hur fungerar det?

Vad kan jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Även om det verkar skumt så skulle jag börja med att se på tändningslåset, kan vara glappkontakt som ligger kvar trots att det borde varar brutet och så att det blir ett stort spänningsfall men inte totalt avbrott. Spänningsfallet gör att det precis räcker till att driva en cylinder men inte två (kan vara stora skillnader i motstånd för varje tändstift) i andra hand om det är några reläer i tändningskretsen som har brunnit fast i tillslaget läge!?

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så det är inte typ cdi som stänger tändningen när man vrider av nyckeln på båda cylindrarna och nu stänger den bara av en?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jo men det ändrar inget i sak, när nyckeln vrids av ska ju spänningen till ev cdi brytas. Jag sätter en slant på tändningslåset eller ett jordfel med överledning någonstans!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn stoppas genom att jorda CDI-boxen. Yamaha har vad jag vet alltid använt en vit kabel från CDI-boxen till detta. Jorden brukar vara svart. Det borde sitta en vit och en svart kabel i tändningslåset som ska slutas i OFF läge. Parallellt med detta sitter dödmans stoppet. När pluggen är borta är kontakten sluten och CDI-boxen jordas över den kontakten.

Det låter osannolikt att det skulle vara fel på tändningslås/dödmanskonatkt eftersom en cylinder dör.

Jag hade tidigare en Johnson där symptomen var liknande och det visade sig vara fel i CDI-boxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det som jag befarade, tycker oxå det lät konstigt med tändningslås eftersom ena cylindern dör, ome det inte kan vara som killen i första svaret skrev, att det räcker till för ena cylindern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ingen tädningsström över låset, den kommer från laddspolen (Charge Coil) som sitter under svänghjulet. Det är  dödartråden som är kopplad via lås/dödmansknapp.

Om du vill vara säker på om CDI-boxen är felaktig, leta reda på den vita kabeln så nära boxen som möjligt, stick en knappnål igenom höljet och jorda den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en vit/röd och en vit/svart på CDIn, vet du vilken man ska jorda, kan väl bli korttis på CDIn om man tar fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en gissning är att se över tändningsinställningen och att du har rätt stift i enligt instruktionsboken, det handlar inte bara om att dom ska passa i gängorna dom ska vara av rätt längd ha rätt hårdhet och avstånd också, det du beskriver kallas att motorn glödtänder, alltså stiften är så varma att dom tänder bränsleluftblandningen trots att nyckeln är avstängd. motorn kan gå ganska länge om stiften är tillräckligt varma, blir det lika dant om du låter mtorn gå på tomgång en lång stund innan du vrider av? stoppar motorn exakt samtidigt som du rycker tändhatten, i så fall är det inte glödtändning.    

smuggler28



Senast ändrad av smuggler28 | 07 juli 2008 | 16:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dör direkt jag lyfter av tändhatten, har satt in en strömbrytare på kabeln som går till tändspolen och stannar den cylindern så.......

Kanske inte så smart eller??

Men det funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har elscheman från -90 till -95. Det verkar generellt vara så att vit/röd och vit/svart går till triggerspolarna. FRån CDI boxen borde det gå en svart och en vit till tändningslås/dödmansgreppet. Den svarta är jord och den vita dödartråden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske den dum fråga, men vad innebär det att den svarta är jord och den vita dödartråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den svarta är sammankopplad med motorblocket och därmed även batteri minus. Den vita går direkt in till stoppkretesen i CDI:n. Stoppkretsen i CDI:n är av säkerhetskäl ganska komplicerad. 

Tyvärr så är den CDI du har felkonstruerad. Problemet är att den fyllnads/tätningsmassa Hitachi använt inte är vattentät. Jag har själv haft en 55 AE -76. Till denna reparerade jag CDI genom att gräva fram kretskortet (tätningsmassan är så lös att detta faktiskt går) och kunde då konstatera korrosionskador. Efter byte av div. komponenenter tätade jag kretskortet med rejält med silikonspray, för att den enkelt skulle gå att laga igen. 

Jag vill inte rekommendera dig att göra på motsvarande sätt. Dett förutsätter kunskaper om elektronik och massor av tid.

Men som förstås av ovan så är det antagligen bara en tidsfråga innan CDI:n ger upp helt. Båda de CDI-enheter jag hade (den ena begagnad) började krångla genom tändningsmissar på en cylinder/CDI-kanal. På den ena la denna CDI-kanal därefter av helt. En ny CDI kostar så mycket att så länge det inte är några andra problem än de du beskriver med stoppkretsen, så skulle jag köra vidare, men betrakta motorn som opålitlig.

Den brytare du har till tändsspolen skulle jag försöka att flytta till motsvarade CDI-kanals triggspole, där spänningen är betydligt lägre. Men, det kan då ev. bli problem med störningar. Prova isf med skärmad kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter ju lockande att gräva upp cdin, men har väl inte så mycket finelektonisk kunskap, eller vad är det för komponenter i en cdi?

Hade du några problem med växlingen, har lagt in en tråd växelproblem, kanske du kan hjälpa mig med det med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dokumenterade kretsschema och PCB-layout, men har inte sparat något. Det fick hänga med båten när den såldes.

Tändningen innehåller bara standardkomponenter som inte är särskilt dyra, men det kan var svåra att hitta i ekvalentlistor.  Jag var därför tvungen att ta reda på komponentbens-konfiguration m.m genom att dokumentrera konstruktionen. Detta tar mycket tid och kräver kunskap. Det jag behövede fanns på ELFA liksom silikonsprayen. JAg vill minnas att jag la ut 200 kr allt. Jag tog det som en utmaning, men om du räknar med en timpenning på 100 kr/h eller mer så skall du glömma detta och köpa en ny CDI istället. 

Jag har ingen lösning på ditt växelproblem. Normalt skall växeln vara lättare att få i med motorn igång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen.

Inser att då jag redan vid PCB-layout  såg ut som en fågelholk att detta är över min kunskap.....:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har grävt upp lite på min CDI

Vad är vad och vad brukar paja??

post-10003127-1394235561,8469_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, såg dubilden jag la upp på cdin, vet du vad som brukar paja på dom?

Funderar på om man kan laga den annars så blir det nog att beställa från mso eller boatfix, har du köpt något av någon av dom eller vet du någon som har?

Om, hur gick du till väga? Fraktsätt? Betalning? Osv??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...