Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Varanen

Förvirring ang inst av pump till MD21a

Rekommendera Poster

Hej

Vi fick i en tidigare tråd (problem med långsam MD21a) rådet att ställa in cyl 1 (enligt instruktionsbok den närmast svänghjulet) i Ö D för att justera in pumpen. Efter lite mer efterforskningar har vi kommit fram till att det kan vara cyl 4 som gäller... (vissa peugeot) förvirring uppstår!!!!

När vi har tittat på cyl 1 så har vi inte hittat någon märkning på mellandrevet.

Ska det finnas någon????

På pumpdrevet finns ett körnslag på en kugge, men som sagt hittar inget på mellandrevet.

Är det någon som har mer info om inst av pumpen?

skisser?   texter?   allt av intresse.

Helt OK med en mailkontakt.

Tacksamma för all hjälp vi kan få....

/stina

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tror ni sk tändpunkten är fel?   beroende på om det är cav eller boch pump så går det att lätt öka på mängden något vilket ger många extra hästar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en cav se nedan:

Vi har en MD21 75hk från tidigt 70-tal, CAVpump märkt 4850.

Alltså borde den varva 4500 varv, men varvar endast 3000. Tokvarvning (utan växel) 4200 varv, borde vara 4850.

Pumpfel? 

Felmonterad pump (kuggfel) i så fall någon som vet hur den ska stå?

Märkning?

Pumpen är nu bortmonterad och skall tillbaka.... men som sagt var finns märkningen?



Senast ändrad av Varanen | 15 juni 2008 | 07:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

blir den onaturligt varm tippar jag på lilla filtersilen som om den finns sitter vid inloppsanslutningen.  tips 2 ihopkärvad förställning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Om du läser instruktionsboken igen så kommer du att se att cylinder 1 närmast svänghjulet skall ha avgasventillen stängd och insugsventilen öppen. Då ska du på 4:e cylindern mäta övre dödpunkt. Märkning skall finnas på alla drev men dom är bara till hjälp för att få kammaxeln i rätt position. Märkningen på remskivan, monterad på vevaxeln är den som är till hjälp när det gäller instälning av bränslepumpen. Fininstälningen av pumpen görs genom att öppna lukan på sidan av pumpen och samtidigt mäta med indikatorklocka på avgasventilen som ligger mot toppen av kolven i cylinder 4:a. Märkningen i pumpen skall vara 0:ad när indikatorklockan visar 2,87 mm F.Ö.D. //Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...