Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
real_hightech

tips vad jag ska göra innan sjösättning

Rekommendera Poster

Hej

skall sjösätta om en vecka och tänkte höra med er om ni brukar göra något innan den åker i vattnet?

Båten är en ryds 510 meden mercury 70 hp från 89.

Konserverade den i höstas. Har bara sjösatt en gång tidigare och då hade jag problem med att få igång motorn men så kanske det är med alla motorer som legat ute över vintern.

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allmänt se över båten, laga eventuella fel och brister, plocka i tillbehören. Vaxa samt bottenmåla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gällande motorer så brukar inte dom jag haft och har vara speciellt svårstartade efter vintern. visst får man köra startmotorn ibland nåt extra varv men inte mkt mer. //Iggy ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta med dig en burk startgas, det kan göra susen om motorn jävlas med dig!

Sen bör du ju kolla igenom så allt ser schysst ut. Soppaslangen, slangklämmor, kablar från batteriet (som är fulladdat!?) och lite allmänt så bara.. Trist om nåt enkelt fel förstör dagen. (Ett större fel som förstör hela sommaren är det ju bara att hoppas att du slipper!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla över diverse service som tändstift, bränslefilter, oxid på kabelskor och vad det nu kan vara. Vill och har du möjlighet så kan du ju starta den på land och kolla så allt håller tätt, fint och går som det ska. Lättare att meka/justera på land än hängandes över akterspegeln i sjön.

Väl i sjön så varmkör vid bryggan ordentligt (gör man väl iof alltid) och ta en liten runda när land så allt verkar fungera och gå fint innan du åker några längre sträckor.

Vad gäller själva båten är det la inte så mycket. Skadar ju inte att kolla så lanternor mm fungerar, ev dyvika sitter i. Plocka i grejer du vet du ska ha i båten hela säsongen så slipper du släpa dem på bryggan sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...