snubben11 0 Postad 13 Juni , 2008 Hur ofta ska man byta tändstift? (40 hk 2-takt 2006) I höstas gjorde jag en riktig motorkonservering sprayade in i förgasaren tills motorn storknade men det medför att det står bensin kvar i förgasaren över vintern bensinen dunstar men tvåtaktsoljan blir kvar? Tycker nu att det ryker mer på tomgång (sotar) än innan motorkonserveringen. Det bästa är kanske att bara motorkonservera cylindern efter att man kört slut på bensinen i förgasaren? Tror ni att den sotar mindre med nya tändstift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 Juni , 2008 Du har gjort rätt med konserveringen, men man ska tömma förgasarna på bensin efteråt. Det sitter en skruv i botten på flottörhuset. Hur ofta byta tändstift? Hur länge kör du bilen innan du byter? Tvåtakt sotar så det är bra att göra rent stiften vid service, men p.g.a. dom få drifttimmarna slits dom knappast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 14 Juni , 2008 Jag byter tändstiftena varje vår så vet jag att dom är nya. Det är ingen kostnad. Oberoende av hur mycket snurran har körts under senaste året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Juni , 2008 Bra tips tycker jag är att vårstarta motorn med dom gamla tändstiften och köra rent motorn och sedan byta till nya stift, så gör jag och det funkar kanon 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erijoh 0 Postad 25 Mars , 2024 Jag är lite inne på samma fråga här (Mercury tvåtakt 60hk årsm 2005).. kör biltermas motorkonservering på hösten. Kör kanske 20, max 30h med båten. Enligt konserveringen ska man byta tändstift efteråt men vid inspektion av stiften tycker jag de ser ut att kunna fortsätta användas.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 26 Mars , 2024 23 timmar sedan skrev Erijoh: Jag är lite inne på samma fråga här (Mercury tvåtakt 60hk årsm 2005).. kör biltermas motorkonservering på hösten. Kör kanske 20, max 30h med båten. Enligt konserveringen ska man byta tändstift efteråt men vid inspektion av stiften tycker jag de ser ut att kunna fortsätta användas.. Klart du kan fortsätta använda dem. Går motorn dåligt kan du ju alltid test att byta. Det är väl bara vissa Evinrude som långsamt går sönder med fel/dåligt tändstift. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser