NiclasV 0 Postad 13 Juni , 2008 Hej ! har precis köpt en båt med sötvattenkyld MD 2020 och på premiär turen gick den varm. Den hade stått på land i två år men allt var påfyllt. Först gick den varm ( kokade) efter ca 10 min. Sen fyllde vi på systemet och körde med växeln i vid bryggan på ca 2000 varv i ca en timme och det gick bra. På vägen hem körde vi normalt igen drygt 3000 varv och då kokade den igen efter ca 20 min. Sen har de kört den igen i dag ca 2 *30 minuter utan problem. Sjövattendelen fungerar så felet ligger på sötvattensidan. Jag skulle gissa på temostaten som inte öppnade helt. Dom förra ägarna gissar på för lite vatten i systemet ( fast vi fyllde på fullt när den kokade). Dom har också sköljt igenom kanalen som går genom värmeväxlaren sa dom och det såg OK ut. Om det är termostaten måste den då bytas eller kan det vara så att den kärvade lite efter att motorn inte gått på två år ? eller är det så att om termostaten börjat kärva så kommer den fortsätta med det ? eller hur är det ? Kan det var något annat fel som plötsligt upphör ? Tacksam för råd ! Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2008 En topplockspackning med liten spricka kan bli som ni beskriver. Vid lägre effekt kan det gå bra men över ett visst effektuttag går gaser in i glykolvattnet och cirkulationspumpen får en luftficka. Man kanske kan se på expansionskärlet att det blir gastryck där även innan den kokar. Det kan också lukta avgaser istället för bara glykol. Kan vara svårt att konstatera en liten topplockspackningsspricka även när man har packningen i handen. Men tittar man noga runt varje cylinderhål kan man se t.ex att plåtkanten delat sig så gastrycket kan gå ut i olje och kylkanaler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 13 Juni , 2008 Du bör inte ha på mer än 2800-2900 rpm som marchvarv. Drygt 3000 rpm är för högt på en motor som har rek. max på 3600. Du bör ligga på ca. 80% av rek max. Motorn ska inte gå varm även om du belastar den hårt, så något fel är det. Har du kollat impellern? Det kan fattas några vingar så att den inte ger tillräckligt flöde när motorn går hårt. Ta även bort främre gummimuffen på värmeväxlaren och kolla om det sitter några gamla impellervingar där. Det är inte helt ovanligt att lossnade vingar sitter i värmeväxlaren och hindrar flödet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Juni , 2008 Om sjövattnet inte räcker till blir det upphettat när det gått genom värmeväxlaren och passerar ner i avgaskröken. Är det inte mer än handvarmt är impellern i sjövattenpumpen OK. Jag hade en kokning förra sommaren och av mekaniker tillrådd att byta termostat och sedan cirkulationspump. Efter test av båda dessa delar såg jag att de var OK och tog bort värmeväxlaren och körde enbart sjövatten direkt. Efter att ha plockat isär värmeväxlaren och kunnat konstatera att den var OK satsade jag på att ta av topplocken och kunde upptäcka en spricka i en topplockspackning. Det jag hade märkt var t.ex att glykolvattnet var väldigt svart och flagigt. Att det blev övertryck i expansionskärlet även innan motorn kommit upp i kokning. Efter planing av topparna och montering går nu motorn bra med värmeväxlaren återmonterad. Men har du tur så är det igensatt i någon kylkanal. Har du möjlighet att spola motorns kylsystem. Om du spolar baklänges kanske du kan få ut det ev. skräpet. En provtryckning skulle kunna ge besked om ev. trasig topplockspackning. Jag provade att trycka i kylvattensidan men kunde inte se något. Dock hade jag väldigt lågt tryck. Skulle jag göra om det skulle jag ta en kompressor och trycka genom spridarhålet och se om det kommer luftbubblor i expansionskärlet resp. bli övertryck med stängt lock. Det borde ha ungefär samma inverkan som gastrycket vid körning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser