Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst samuel waermö

laga spricka i innerskrov

Rekommendera Poster

Gäst samuel waermö

Precis köpt båt, en Flipper 510, behöver laga en mindre spricka (göra om en gammal lagning). Har ni tips hur man gör och vad som behövs, glasfiberväv, spackel eller?? Sam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver glasfiberväv, plast, härdare, gelcoat lite slipning. kolla att det är torrt och rent innan du börjar plasta, bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Ska jag slipa bort den gamla fula lagningen eller finns det nåt trick att få bort den. Lagningen har lossnat i ena kanten (ser allmänt fult ut) Samuel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta gärna bort så att det är absolut fint och tort använd rondell att ta bort och slipa rent med. sen e det bara att börja kladda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

glöm ej att rengöra med t.ex. t-röd (snabbavdunstande) innan du börjar plasta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nisse

Skaffa SeaSea:s katalog. I en finns enkla bekrivningar av reparationer. Har du höga krav på hållfasthet bör du använda Epoxy istf Polyester. Vid arbete med Polyester måste temperaturen vara över 15 grader under hela härdningsprocessen. Till rengöring skall du använda Aceton. Allt du behöver finns hos en båttilbehörsfirma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sten

Skaffa polyesterplast härdare, topcoat om plasten är lite matt. Gelcoat om plasten är riktigt blank.och glasfibervä. Roller är ett absolut måste. Du måste slipa bort den gamla lagningen plus att du MÅSTE slipa tills sprickan inte syns längre. Sedan fasa plastkanterna helst 5cm på båda sidor om sprickan annars håller inte lagningen. Sen börjar du lägga en smal remsa glasfibervär över sprickan, sen en bredare osv tills hela fasningen är fylld. Det bästa är om du har en bit plywood du kan lägga glasfiberremsorna på och rolla in polyestern ordentligt innan du lägger ut remsorna på sprickan. Rolla ordentligt när du lagt remsan på plats. Ju mindre polyester du måste använda desto starkare blir lagningen. Alltså absolut ingen översvämning av polyester. När plastningen är klar och härdad tar du flexen och slipar bort ca 1 mm för gelcoatlagret. Sen 120 slippapper och sist vattenslipning : klart. Lätt som en plätt. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp! Otroligt bra sajt! Jag hoppas jag fixar det nu! Ska iväg o skaffa grejer! Samuel Waermö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Var är båten sprucken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst samuel

Båten är tillbakalämnad! Samuel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Okej, Jag var mera nyfiken, håller själv på och letar på och är lite nyfiken på just Flipper 510, och med tanke på din erfarenhet funderade jag på var man ska leta efter ev. sprickor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...