Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
FarbrorMelker

Bottenmålat, bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Hej på er! Ja vad säger ni, är det en för eller nackdel om en båt är bottenmålad? Obestämd

Min uppfattning är att när man tex sätter ut en annons på Blocket & dyl så ska det framstå som positivt om båten är omålad? Har jag uppfattat det riktigt? Är det i så fall för att man lättare ska kunna se ev skador i skrovet, eller? Bottenmålar man enbart för att slippa/minska få massa skit på skrovet?

Läste i en annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=232322  om sk delaminering pga fuktinträngning, vad är det är det en av anledningarna till att man bottenmålar, pga att det inte ska tränga in fukt, eller?

Mvh // Lars

(Nybörjaren)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Största orsaken till att man målar båten i botten är att förhindra beväxtning på skrovet. Då skrovet blir beväxt så ökar friktionen mot vattnet och den börjar gå tyngre vilket i sin tur betyder minskad fart och högre bränleförbrukning. Tar man upp båten efter varje gång man varit ut med den en kortare tur har det ingen betydelse om den är målad eller inte men ligger den i vattnet hela sommarn och den är omålad blir det problem. Det är heller inte så roligt att få den ren igen för det sitter fast bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det lite beroende på vart man har båten..i en insjö klarar den sig bättre än i havet. Dock så har jag en polerande bottenfärg på min snipa och det tycker jag är kanon och dessutom snyggt! Så slipper man ju skiten som gror fast, även om det är lite i en insjö!

Dock så är bottenfärgen svindyr, jag kör med Hempel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska ha båten i havet så skulle jag säga att det är en fördel om den är bottenmålad. Annars krävs epoxibehandling för att få bottenfärgen att fästa och det kostar en slant. Om du ska ha båten i en insjö så spelar det mindre roll. Måste dock säga att jag uppskattar vår bottenfärg när vi tar upp båten ur Hjälmaren - bara att spola av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för era svar! Jag är på gång & ska köpa en båt (Flipper 575) som har gått i insjö och ej är bottenmålad. Båten kommer att ligga i havet och jag bör då alltså bottenmåla den!

Hur går man då tillväga? Ska man måla precis upp till vattenlinjen, eller några cm ovanför? Rolla eller pensla? Alla tips mottages gladeligen! Skrattande

Mvh // Lars

Senast ändrad av FarbrorMelker | 14 juni 2008 | 10:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Rekomenderar dig att måla ca 5 cm ovanför vattenlinjen. Det är tyvärr just där som det växer som värst då solljuset lyser rakt på. Rengjör botten noga om den inte varit målad förut. Gärna med lite fint slippaper kan man rugga upp ytan så fäster färgen bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden lite och passar på att fråga om någon vet nått om dessa flytande biltvätterna (läs båt) finns någon stans och isåfall om någon har provat dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan när du fixat underlaget så att du är klar för målning så ska du måla ett antal lager med epoxigrundfärg först. Detta är inte endast för att bottenfärgen ska fästa utan för att göra botten tät så att vaten inte går in i laminaten med plastpest som följd.

Finns massor om detta att läsa på nätet. Bl.a. hos Hempel eller International

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...