Johan_leet 0 Postad 4 Juli , 2008 Okej jo jag uppskattar riktigt den hjälp jag har fått ! så massa plusspoäng där! Jo jag vet att jag måste riva växehuset för att byta packboxen. men där jag har satt 2 st m5 skruvar är bara en nödlösning för att kunna vara med på fisketävlingen. det funkar ingen snack om saken men packboxen kommer bytas efter tävlingen! och nu under sommaren är det ingen större fara . Det är som Nordin säger att var noga med att tömma växelhuset från de vätten som eventuelt kommer hammna i riggen annars risk för att det fryser sönder när isen expanderar. Blev inte sne när elanen skrev som han skrev . utan det är att det är helt seriöst. som sagt har ingen verkstadshandbok om motorn så det blir lite mycke frågor! tillbax till motorn. Som sagt så vill inte motorn varva ur på full gas. chockar man så går det utan problem. Då kan man konstatera att det är bränslefel. Öppnade förgasaren och gjorde rent ordänkligt. så av en slump passade jag på att öppna den andra förgasaren som jag har liggandes. , det fattas lite smått där i. Passade på att jämföra lite saker och såg att det satt 2 st olika munstycken ( se bilden lite längre upp) Munstycket som satt i var det vänstra hette (85) Det som satt i reservförgasaren hette (0785). frågan är nu vilket som är det rätta. jag tror (0785) för motorn får för lite bensin . har rätt svårt att testa båten i sjön för far e på semester och jag har ej körkort än. Derför skulle jag vilja veta innan jag skruvar ihopp och testar igen! Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 4 Juli , 2008 För att återgå till oljan så ska du inte köra motor när oljan rinner direkt ut i riggen utan fixa till det omgående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 4 Juli , 2008 Jag tror att oljan kommer vara kvar i växelhuset nu . men som sagt det är en nödlösning. vad tkr du Nordin ? mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 5 Juli , 2008 För det första så tror jag ingenting utan snarare vet. Jag har skruvat med Chryslermotorer ganska mycket. Att plugga de två hålen som du tänker göra gör inte att vxlhusoljan blir kvar i vxlhuset. Den hamnar då i tomrummet i riggen ovanför vxlhuset. Vxlhuset är ett (eget slutet rum i nedre delen av riggen).Om du bara vill köra den där fisketävlingen så borde det räcka med att fylla på ny vxlhusolja innan. För försvinner oljan direkt då har du ett jätte läckage i vxlhuset. Är packboxen under impellern trasig så skall inte oljan försvinna jättefort. Men att byta den packboxen går fort. Plocka bort vxlhuset från riggen, tabort impellerhuset sedan är det bara att byta boxen. Det är gjort på 1-1,5 timme om du har alla grejor. Packboxen har säkert tummått men man kan ersätta med millimetermått och sådana kan man köpa på maskinfirmor tex Tools Momentum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 5 Juli , 2008 okej okej nu har jag fått lite mer kött på bena ! Skönt att någon har skruvat chryslermotor så man kan få lite hjälp;) okej. få se hur jag gör om jag hinner byta den! men skönt att veta att det är ingen fara under fisketävlingen! Angående munstycken som är på bilden åvan. det stora måste vara något moppemunstycke och den lilla måste vara ett chrysler munstycket. Det är ju derför inte motorn vill varva ut på full gas. den får inte tillräckligt med bränsle. Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 5 Juli , 2008 Det högra munstycket ser ut att var ett orginal munstycke. Om du tittar på hålet i munstyckerna är det stor skillnad på hålstorlek? Om det inte är det så så försök att mäta storleken. För är det inte stor skillnad på hålen så tror jag inte att det spelar någon roll om du skiftar dem. Jag har inte någon aning vilken storlek som skall sitta i som orginal. Jag tror att om du sätter i det högra munstycket och har en väl rengjord förgasare så borde han gå bra på fullgas. För får du choka på fullgas för att få han att varva ur då är det för lite bränsle till den och då fungerar inte högfartsdelen i förgasaren som den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 5 Juli , 2008 Jo det är skillnad på hålen! så med det rätta munstycket och en ren förgasare så kommer den gå klockrent! Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 6 Juli , 2008 Jaså det var på allvar. Trodde det var nån skämtare bara. Som drev med oss här på forumet. Kanske berodde på att mekarn inte var insatt ordentligt i hur motorn är uppbygg och fungerar. Att börja skruva på allt möjligt (munstycken) är ju en dödssynd. Speciellt om man knappt vet ett skvatt om båtmotorer. Ger ofta mer problem än nytta. Tur är väl att det är en gammal Chrysler. Finns knappt några nya delar att tillgå ändå. Kan bli en nystart som båtmotormek i slutändan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 6 Juli , 2008 Som sagt köpte den i en kartång för att skruva ihopp nått , låg alltså i molikyler. Har ingen verkstadshandbok så det blir lite frågor ! Kan lite om båtmotorer men det är ju inte som ikeas saker man köper och får med byggguide! frågan är nog snarare vad ägaren innan har tryckt i för munstycke i motorn. Tur att maringuiden finns och alla kunniga medlemmar som vill hjälpa till en förvirrad pojk;)! Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 6 Juli , 2008 Johan, var inte för att jävlas. jättekul om du är intresserad av att meka båtmotor. Att få nåt i en kartong utan nån verkstadshandbok är ju inte det lättaste. Så du får nog räkna med att det blir knas i slutändan. En verkstadshandbok på amerikanska som dom till 99 %. Och det är inte skrivna på engelska med facktermer som du garanterat inte förstår. Vet av egen erfarenhet att det är jätteknepigt. Så skruva du på och hoppas du lär dig så mycket som möjligt om uppbyggnaden av en båtmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 6 Juli , 2008 Det kanske inte är så lönt att hålla på med en 40årig båtmotor men jag tycker det är kult och kul! Det är inte det lättaste men det är bara att jobba på och vara posetiv! mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nydolf 0 Postad 14 Juli , 2008 Förbannat intressant läsning. Jag har själv precis köpt en exakt likadan motor, en chrysler 35hp från gissningsvis 66-67. Kan inte särskilt mycket om båtmotorer men efter många år med gamla mopeder, motorsågar och skotrar har jag lärt mig lite litegrann om tvåtaktare iaf. Dock inget om båtmotrer tyvärr. Hur som helst började vi skruva så smått i dag och det ska bliförbannat kul om vi får igång den. Den fungerade för ca fem år sedan enligt den förre ägaren och i morrn ska vi försöka dra igång den. Kollade gnista idag och i morrn kollar vi bränslet och förhoppningsvis tänder den till också i morrn. Sen återstår bara allt annat innan vi kan snöra på oss vattenskidorna. Är väldigt tacksam för läsningen om bränsleproblem och tändning. Förhoppningvis slipper vi gå in på sånt då jag av av erfarenhet av skotrarna helst vill slippa framförallt tändningsproblematiken. Det känns tryggt att det finns folk här på forumet att fråga- Vad kostar det annars att få tändningen inställd om man lämnar in motorn till en verkstad? Lars Senast ändrad av nydolf | 14 juli 2008 | 22:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrWEEDOgt 0 Postad 15 Juli , 2008 Mellan brytarspetsarna ska du använda bladmått med 0,3 för att få rätt tändning! Hade samma problem med min och hittade dessa uppgifter i USA. Går kanon efter det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 15 Juli , 2008 Kul att du uppskattar det! Roligt att du med har köpt en kult sakt! Jag är en kille på 18 år som köpte min motor i en kartång för ett halvår sen och ville ha nått och skruva med . Med den hjälpen jag har fått här och lite kunskap själv för att jag utbildar mig själv till bilmekaniker så lyckades jag få ihopp motorn och fick den fungerande effter ett litet tag! . Det jag fick byta på min var tändstift,brytare,konding. sen gick den. Var på fisketävling i helgen. Men den motorn och det var inga problem att köra den, litar på den till 100%. fisketävlingen höll på i 24 timmar och trollade lite med motorn och gick hur fint som hälst! och båten gjortde nästan 30 knop och gick hur bra som hälst hela registret! detta har jag för inställning på motorn , Tändningen 0.5mm , 1.75 varv på luft/blandningsskruven på förgasaren . rekomderar denna inställning för den fungerade hur bra som hälst på motorn. startar på första rycket! Ännu ett stort tack till alla som har hjälp till ! Självklart en liten fråga , Dödaren där imellan finns det lite späning ( det kännsi fingrarna ) , och kroppen brukar uppfatta 12 volt . det borde räcka för att ladda batteri? någon som vet får gärna säga! mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 15 Juli , 2008 Grattis att du fick i gång den och att den funkade klanderfritt och att du får glädje av den i framtiden. Men hur var din fiskelycka????????????????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 15 Juli , 2008 Jaap! väldigt nöjd! . Det gick rätt skapligt må jag säga. 18 gäddor och en gös. största gäddan vägde 5.8 kg och gösen 1.5kg. mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 15 Juli , 2008 Riktigt skoj o lycka till i fortsättningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 17 Juli , 2008 Tack Tack! jo hoppas jag med! mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 17 Juli , 2008 Om du har en 35Hk med manuell start så finns det ingen laddningsgenerator på den. Alla tidiga 35Hk 1966-1975 fanns bara med magnettändning och manuell/elstart dock ingen laddning. Det du känner mellan fingrarna på dödar kablarna är induktionsspänning från tändsystemet. Trevligt att du fick igång han och att han fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 17 Juli , 2008 okej okej! var en tanke som jag hade! , jo riktigt nöjd att den fungerar bra! , hur svårt är det att byta packboxarnai riggen? , måste man byta några andra packningar eller räcker det med dom 2 packboxarna? Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 17 Juli , 2008 Hej mr weed har följt dina inlägg har du jobbet kvar som startmotorspecialist hoppas du inte har börjat med tändinställningar spelet mellan brytarna är inte det samma som tändinställning .Det spelet kallas för kamvinkel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juli , 2008 Johan_leet, Jag vet inte men du kanske hittat sprängskisser på din Chrysler 35 hk 1968-1969? Om du skulle vara osäker på årsmodellen kan du kolla på Marinshopens hemsida, Hjälpmendel och Modellguide, http://www.marinshopen.se/ Alternativt kolla här, http://www.maxrules.com/ChryslerModels/35_45.html Sprängskisser hittar du här:http://www.ishopmarine.com/ishop/sec/partlists/ Välj Chrysler och hk/årsmodell. Äldsta 35 hk där är 1974 man det kanske är samma som din ändå? Du kan kolla lite på Gear housing där för att se sprängskissen på växelhuset. Reservdelar om du behöver, kanske rent av i lager, har troligen Marinshopen. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 17 Juli , 2008 Packboxarna köper du på närmaste maskinaffär till 1/10 del av priset i en båtbutik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juli , 2008 sativa, Du skrev:Packboxarna köper du på närmaste maskinaffär till 1/10 del av priset i en båtbutik Det är bra att du kommer med alternativa inköpskanaler. Men man kanske inte alltid bör gå den vägen om man är osäker vad man skall ha (t ex är det inte alltid man kan ta lös delen man skall ersätta och ha med som referens) och det kan ju bli osäkert att prylen man behöver uppfyller de krav den är ämnad för. Det finns trots allt en viss fördel att köpa reservdel men det kan bli dyrare förstås. Men vet man med säkerhet vad man skall ha så funkar säkert det du beskriver alldeles utmärkt. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 juli 2008 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 17 Juli , 2008 Bosse ursäkta om jag är tjatig men det gäller även lager skjutmått finns att köpa typ biltema maskinaffären har nog bättre kunskap om vilka användningsområden deras produkter har . tror du att båtbutikerna har egna tillverkare av lager packboxar tändstift mm sedan såg jag inte att du svarat på ditt tidigare inlägg om muttrar på utsidan av akterspegeln som jag kommenterade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juli , 2008 Jag menar att om du köper en reservdel med ett artikelnr från t ex utombordartillverkaren så få du en pryl som garanterat passar och är avsedd för det den skall ersätta. Det är inte helt enkelt att veta detta i alla lägen om du köper en liknande pryl över disk hos nåt annat företag. För den som har kunskap kan säkert ditt sätt att köpa in prylar vara väldigt bra och billigt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser