Johan_leet 0 Postad 13 Juni , 2008 Tjenare alla glada! har en riktig gammal goding! en chrysler 35 hp årsm :1968-69 . det är lite problem. köpte den deffekt för att jag ville ha nått att skruva på . det är fint komp. nya brytare tändstift rengjord förgasare mm!. brytarna står på 0.5 mm Skulle rycka igång den .fy fan säger jag. den baktänder som fan. flög in mot motorn ist för att åka bakåt^^. ställde tändningen lite. vet ej hur och var den ska vara.. men sen fick ja den gå en stund. gick rätt bra men tog efter lite tag. så håller det på nu.. Min fråga är nu iaf Hur ställer man tändningen och hur ska den vara på tomgång och full-gas Sen hur ska skruven stå på förgasaren. stälde den på 2 varv om man räknar innefrån. vill ni ha bilder och sådant så skriv !! , Hoppas någon kan hjälpa till! Mvh johan! Senast ändrad av Johan_leet | 13 juni 2008 | 23:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 15 Juni , 2008 Ingen som vet?!....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 15 Juni , 2008 På min så ska brytaren öppna 0.002 inch (tror det blir runt 05 mm) och på full gas så skall förtändningen vara 32 grader. Förgasarnålen skall vara ett varv ut i grund men blivit rekimmenderad 1½ som grund. Sedan justerar man med motorn igång åt ett håll tills den går sämre, sedan åt andra hållet tills den går sämre igen, ställ nålen mitt emellan dessa yttre lägen så har du en bra inställning. Detta fick jag fram via orginal verkstadehandbok samt hjälpande vänner härinne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 15 Juni , 2008 Tusen tack för hjälpen! , ska genast ut och prova!! , googlade lite på avståndet du hade . 0.002 inch = 50.8 microns. det är väll 0.58 mm? så nästan 0.6mm ? om jag inte är helt ute och snurrar:P haha men en sak måste jag får veta.! , hur ställer man tändningen ?, alltså hur ser jag att det är 32 grader , finns det graderat på tändplatten ? det behöver jag hjälp med! Mvh johan Senast ändrad av Johan_leet | 15 juni 2008 | 18:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Juni , 2008 0.002 in? Kan de va möjligt? Det är ju 0.05 mm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 15 Juni , 2008 0.002 inch , Linch är ett mått precis som mm . fast linch är amrikanskt tror jag?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 15 Juni , 2008 Brytaravståndet skall vara 020 tum dvs 0,508mm på magnettändningen och 015 tum på batteritändningen . Men har du en 35Hk som är orginal så fanns det bara magnettändning på dessa. Förtändningen vid full gas skall vara 32gr FÖD dvs 32gr före övre dödpunkt. Detta kan du mäta fram genom att du markerar på svänghjulet när 1:ans kolv är i topp mot en fast punkt på motorblocket. Sedan markerar du på svänghjulet var 32gr FÖD är. Eftersom ett varv är 360 gr så gör du en markering vid 328 gr. Vid denna markering skall brytarspetsen öppna vid full gas. Justeringen gör du på stången som vrider tändplattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 16 Juni , 2008 okej! , får tacka för det , förstod inte riktigt.. men gjorde ett försök iaf och sen startade den . gick lite dåligt sjusterade på skruven på axel som går dupp till tändplatten! nu börjar den gå bra dock bara provat i tunna . startar på första rycket. nu åter det står att prova den i sjön! mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Juni , 2008 Ja, så långt är jag med. Reagerade bara på att det skulle vara 0.002 in vilket ju = 0.05 mm... vilket inte lät som ett korrekt avstånd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 22 Juni , 2008 okej! , då förstår jag! Motron går bra vid tomgång men när man gasar på så rycker den hostar till , precis som att den feltänder.. och ibland kan den hänga sig på gasen fast spjälet är stängt:/ Något tips om hur jag får motorn gå bra!? Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 23 Juni , 2008 ingen som vet? eller någon gissning?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 24 Juni , 2008 Verkar väldigt konstigt att gasen kan hänga sig trots att spjället är stängt. Är det inte chokespjället som är stängt då? Fast då borde han stanna pga för mycket bränsle. Jag tycker att du skall kolla igenom brytarna,ställa in rätt avstånd och sedan kolla förtändningen. Kolla inställningen på blandningsskruven (den skall vara 1-1,5 varv ut från botten). Kolla också tändkablarna det kan vara dålig kontakt i ansluningen mot stiften. Spiralfjädern som är genomstucken tändkabeln brukar rosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 25 Juni , 2008 okej! tack för att du svarar! , ja det tycker jag är riktigt lustigt.. okej! ska prova justera på förgasaren ! , tändningen var dålig på ena stiftet kan vara det .. kondingen kan vara dålig eller tändkaben som du säger , det är nya brytare hela fina , men är lite osäker på avståndet. 5.5 mm ? 3.5mmm är ju grundinställning^^ , ska prova byta ena kondingen se om det blir skillnad. ska ohm mäta tändkaben samt prova byga ut mangnetspole , så man kan utersluta vad det är för fel . chocken är öppen . samt spjället var stängt.. tro att det var skummt ..^^ tröck tillbacka reglage pinnen som är i motorn den var i båtten så vette fan hur den kunde hänga sig på gassen.. Tusen tack för svaret ! Återkommer med mer info! MVH JOHAN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SundH 0 Postad 26 Juni , 2008 När man ställer luftskruven på förgasaren gör man det då på tomgång eller när man kör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 26 Juni , 2008 Jag ställde in 1.5 varv på skuven vid tomgång det funkade fint . Senast ändrad av Johan_leet | 26 juni 2008 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 26 Juni , 2008 Efter lite skruvande så fick jag till bra gnista! , den gick hur bra på tomgång , tänkte nae fan slänger båten på trailer och begär mig till sjön. Lastar i båten i sjön och rycker. Den startar så klart på första rycket ! åker iväg lite försiktigt upp mot plan, Sen efter en liten stund så börjar jag gasa på mer. händer ingen ting. Den vill alltså inte varva ur.. . Provade med chocken och då varvar den ut! går hur bra som hälst med halv-chock på full gas men vill dö på tomgång. Med detta fel så kan man konstatera att det är förgasar fel. Förgasaren får inte riktigt med soppa. Kan det ha nått med flotör nivån ?, Alltså att den måste justeras? . , Det blir ingen skillnad om man punmpar på bränsleblåsan. Har provat skruvat på skruven samtidigt vid körning men ingen skillnad. Det är lite klen bränsleslang till förgasaren kan det ha nått med det att göra? . Tacksam för svar! mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 28 Juni , 2008 Någon som vet?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 29 Juni , 2008 Det verkar som att han får för lite bränsle. Plocka bort förgasaren och gör ren den ordentligt. Ta loss alla munstycken och blås ren dom plus alla kanalerna i förgasaren. Flottörhusnivån vid stängt läge skall var 10,3 - 0,40mm (dvs om du vänder förgasaren upp och ner och mäter från delningsytan där koppen skall täta mot och upp till övre delen på flottören) Nivån i öppet läge skall vara 20,6 -0,80mm (dvs mät från delningsytan till nedersta läget på flottören när förgasaren är rättvänd och inloppsnålen öppnar fullt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 30 Juni , 2008 Okej! tack tack! ska testa det! , en annan fråga det är på riggen sitter det 3 st skruvar, längst ner för att fylla på växelhusolja högst upp för att inte den ska rina ut när man byter flaska. men vad är den i mitten ? , kan det vara nivå? mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 30 Juni , 2008 Den övre skruven är nivån, den nedre är avtappning och påfyllnad. Den mittemellan skall du inte skruva ur för det är skruven som fungerar som vridningsaxel för växlingsgaffeln. Tar du bort den så kan du få ett h-vete att få tillbaka den utan att riva hela vxlhuset. Så låt den vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 3 Juli , 2008 Skulle fylla på växelhus olja. då kom det bara ut lite vatten ur där:/ ingen olja... fyller på och när jag skulle börja på tredje flaskan så börjar det komma ut olja ur ena hålet vid riggen , sitter två hål på sidan, rätt små.. växelhuset är rivet av förra ägaren. kan han ha missat nått? satt något fel?... vad kan det vara för fel varför växelhusoljan försvinner.. ska ut och prova och köra båten en sväng. ska kolla effteråt om oljan är borta. annars får jag ta och riva växelhuset... nått tips om vad det kan vara?. och behöver man tänka / vara försiktig med nått som brukar gå sönder lätt? Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 3 Juli , 2008 så där ser det ut efter jag har kört med motorn... oljan är helt förstörd.. ska dom där hålen vara där? , jag har tänkt att plugga dom.. så slipper man med det.. ändå sättet jag ser.. om ingen annan har någon bra tips vrför det blir så. Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 3 Juli , 2008 Hålen du visar på bilden är dräneringshål för det vatten som kommer in i riggen via kylvattnet och när riggen ligger i vattnet. Om det kommer vxlhusolja där när du fyller på så tyder det på att packboxen under impellerhuset mot vxlhuset är trasig. Då måste du plocka bort vxlhuset från riggen och ta bort impellerhuset för att kunna byta packboxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 3 Juli , 2008 okej okej... , om man pluggar dom då? , vad händer då?.. det borde väll funka så länge. ska på fisketävling nästa helg.. skulle gärna vija ha motorn fungerande.... mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 4 Juli , 2008 Det som händer är att du får en massa vatten kvar i riggen som inte rinner ut. Ev. blandat med vxlhusolja om du har läckage i vxlhuset. Så länge det är plusgrader ute spelar det ingen större roll (motorn blir ett antal kilo tyngre) men när det blir kallt då frostspränger det. Är du säker på att verkligen är vxlhusolja som kommer ut där? För oförbrännd bensin som följt med avgaserna kommer också att komma ut där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 4 Juli , 2008 på bilden så är det vatten och olja som har kommit ut efter körning. Sen när jag fylde på med växelhusolja så när det började bli fult så läckte det ut där ist för att komma ut ur skruven där uppe.. mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 4 Juli , 2008 Nu har jag gägnat upp två m5 hål . så nu är det tätat provisoriskt till fisketävlingen ! , sen det där med förgasaren att den inte ville varva ut . har nämligen två stycken förgasare . och i den förgasaren jag hade på ser ut som att det är en moppe munstyckes står 85 på . den andra ser mycket troligt att det ska vara den. 0785 på.. Tog dän tändstiften och kollade . dom får aldeles förlite soppa. så det andra munstycket ska sitta i . (0785). visar bilder så får ni se och säg gärna vilket munstycke ni tror. (85) vänstra (0785) högra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 4 Juli , 2008 Är det en skämtare med 35 hk Chryslern. Aldrig läst nåt så komiskt mekande med en båtmotor. Är det på allvar är det ju tragiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 4 Juli , 2008 Snarare du som verkar vara en skojjare. som sagt köpte den i en karton med delar. så derför undrar jag rätt mycket. uppskattar att jag häldre får svar en dumma kommentarer . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 4 Juli , 2008 Om det läcker ut olja så måste du göra nogrannare undersökninga se vad Nordin tipsade om,för ett större haveri vill du väl inte va med om??????? Då måste du plocka bort vxlhuset från riggen och ta bort impellerhuset för att kunna byta packboxen. Och bli inte alltför sur på Elanen för han kan en hel del om båtar o motorer ( det finns andra forum där han hjälper till med sina inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser