Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Jproud

Bra lim?

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle behöva ha tag på ett bra lim. Jag ska limma fast små träbitar på var sin sida av fönstrena i ruffen som jag ska fästa spiralgardin i,

Jag har provat med superepoxy lim från clasolhsson men det funkar inte.Vore tacksam om någon har erfarenhet av bra lim, gärna nått som finns på typ jula, biltema, clasohlsson. Ruffen där jag ska limma är ganska gropig plast. Och det blir ju lite spänn i träbitarna när man spänner upp spiralgardinen.

Tack på förhand /Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller vilket annat konstruktionslim som helst. Glöm smältlim, det lär inte hålla bättre än superepoxy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träbitar. Rena, lackade, oljade???

De ska fästas mot vilket material?

mvh ROland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren!

Träbitarna är oljat teak. De är oljade för flera år sen, sen sandpapprar jag ytan limmet ska vara på. Ytan på båten är ganska gropig plast.

Tänkte prova ett montagelim som heter montage ultra lim. Ska vara starkare än pl400.

Men fler erfarenheter är välkommna. Tänker inte borra!

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt en horisontell list ovanför hela fönstret och fäst krokarna till gardinspiralen i ändarna på den istället. Då slipper du spänningen mellan två gavelbitar, iom att pinnen tar upp spänningen och limmet håller bara då upp tyngden av gardinen = inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljad teak kan vara lurigt.

Möjligvis med pollyuretanlim.

Man ska spray ytorna lite med vatten för att aktivera limmet. Och spänna ihop delarna.

Dock får man se upp med att limmet jäser lite och kommer ut från skarvarna.

Maskera väl och skydda mot dropp. Testa gärna på lösa bitar utanför båten.

Pollyuretanlim är helt underbart att använda i fuktiga miljöer och jag har limmat ihop en hel del tryckimpregnerat virke som även var fuktigt från impregneringen. Sedan har det suttit ute under flera år, sommar och vinter i torka och regn. Limmade ihop en hel balkongkonstruktion som är 12 meter lång samt 5 pelare.

Grannen använde sådant lim för att limma ihop ett sprucket bordsben på sina nya utemöbler (2 år sedan) och de var gjorda av teakliknande material (hardwood tror jag det kallas) funkar kanon ännu.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

använd inte smältlim kör med pl 400

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag limmade fast lite träbitar att fästa kopplingsdosor på,  använde mig av PL-400, funkade skitbra sitter som berg,  tiden lär utvisa om det funkar i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Biltema her ett lim som kallas plastlim, levereras i en dubbelspruta.

Jag har limmat upp gardinstångsfästen med det limmet,och det funkar än.

Det är kladdigt som F:n och luktar starkt innan det härdar.

Det åbdar gott för att vara ett bra lim.

MVH L-Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit och köpt pl400 idag. Om det funkar återstår att se...

Men tack för alla svar! Funkar inte det ska jag limma upp lister ovanför fönstren istället, så behöver jag inte ta hänsyn till det spänn som blir av gardinspiralen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge ytorna du ska limma inte är torra, fettfria och allt annat som limtillverkarna rekomenderar så kommer limmet inte att bita oavsett sort.Att plasten är gropig gör inget,slipa med lite sandpapper där fogen ska vara torka av med T-röd, avfetta teaken så gott det går med T-röd och limma sedan.Men gör helst som någon annan sa fäst skiten i en längre list så har du inga problem!

/Lisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...