Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
rolandmusic

Örnvik 530 HT - hur många hästar..?

Rekommendera Poster

Hej hopp! 

Jag har köpt mig en Örnvik 530Ht från 1976. Det finns ingen uppgift om hkr på blåskylten. Enligt uppgift på internet är de godkända upp till 140hkr. Jag kan dock inte bevisa att det är korrekt. Atlantica säger emellertid max 90hkr. De erkänner dock att de kan ha fel underlag.

Jag hade mailkontakt med yachtdesignern John H.V Lindbom, som är pappa till och ritade 530ht nån gång 1968/69. Han kom inte ihåg denna uppgift men rådde mig inte överstiga 140hkr då den lätt överplanar.

Atlantica har dock gått med på att försäkra den med den aktuella snurran eftersom den är en gammal Evinrude 115hkr från 1976, men om jag byter motor få jag inte överstiga 90hkr. 

Har någon här möjligen en valid uppgift om antalet hkr?

Tack på förhand

Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt pls-hemsidan är det max 140 hk som gäller. 

Jag har också en original Båtnyttidning från 1970 då båten testades och i det testet satt det en Mercury 135 hk på den. Vill minnas att toppfarten då blev 42 knop.

Många har snurror på runt 100 hk, men jag har till och med sett dem som haft uppåt 200 hk på båten, men då bör man nog vara lite försiktig med hur man kör och kanske förstärka akterspegeln.

Problemet med överplaning kan väl till viss del motverkas med en fyrtaktare då de är betydligt tyngre. Likaså brukar väl de flesta 115-120 hk vara fyrcylindriga medans 70-90 hästarna brukar vara trecylindriga.

Jag gillar den båten helt klart. Det är nog lite av det bästa valet man kan göra om man är ute efter en bra HT-båt från 1970-talet. Fjordlingen är väl annars rätt cool, men jag har blivit lite avskräckt av läckande vattentunnlar....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen går försäkringsbolagen efter vad efterföljaren 535 blivit godkänd för, dvs 90hk. Det är ju samma skrov, fast olika hardtops.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 535:an bara godkänd för 90 hk?

Hur är det med 565:an?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kört den båten, men med bara 70 kusar på. Det känns nästan som man måste köra spiken i botten bara för att få den att plana schyst....

90 hästar är nog mera lagom, men båten klarar uppenbarligen betydligt mer. Låter skumt att 90 kusar det skulle vara max rekommenderad effekt. 140 hästar låter mera rimligt.

Sen hör det väl inte till vanligheterna att en båttidning hänger på en motor med 50% mer effekt än den maximalt tillåtna vid ett test, eller?

Intressant fråga. Kanske finns någon ägare med en typskylt där det anges maxeffekten? Glad



Senast ändrad av Sparre | 13 juni 2008 | 13:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det är väl försäkringsbolagen och båttillverkarna som vill vara på den säkra sidan bara. Oftast klarar alla båtar lite övermotoriseringar.

Själv skulle jag vilja ha 115hk på min som är godkänd för 90hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade 50hk på min Örnvik 530Ht, det gick bra när man var två i båten. Satte senare på 90hk och då gick det bättre. Den sänkte bränsle förbrukning tack vare att planade lättare när man var 4st i båten. När 50 hk var på nådde den knapp planing och plöjde istället.

Inga problem med akterspegeln heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det borde inte heller vara problem med akterspegeln eftersom den är gjord för minst 90hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack. Jag hoppas någon kanske har en uppgift någonstans och kanske lägger upp den här på forumet. En pdf orginal broschyr med specifikationer hade varit kanon. Som jag sa tidigare kommer inte upphovsmannen till båten ihåg vad den var godkänd för. Han nämnde dock att han använde en 175 hkr motor i sin egen 530 som presterade ca 55 knop! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

håller precis på att köpa en Örnvik 530 med 225-hästars Johnson, låter våldsamt. Kanske ska försöka hitta någon som vill byta mot en motor med runt 150 hästar?

Angående överplaningen, är det att båten börjar orma sig när det går fort?

Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter väl lite i mesta lagetGlad

Med överplaning tror jag menas att båten tappar kontakt även med aktern i vattnet. Den ramlar liksom ned igen med fören. Sker detta samtidigt som du möter en större våg kan det nog bli lite obehagligt...

Finns kanske någon på forumet som har djupare kunskap kring det här? Även om man har 150-200 hästar på akterspegeln behöver man ju inte använda all pulver. Det måste väl vara rätt skönt att kunna glida i fram i marchfart 25 knop med typ 2500 varv istället för 5000 varv som jag måste göra med min lilla 70-hästare? Men visst 150 hästar kanske är mera lämplig för det ändamålet än 200 hästar?

 

 



Senast ändrad av Sparre | 16 juni 2008 | 16:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, man behöver utnyttja all effekt. Jag har 150 hk på min lilla styrpulpet, funkar kanon och minst sagt jädrigt fort att komma upp ur vattnet med vattenskidor...

Tack för svar om överplaning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, nu vet jag. Det sitter en gammal Johnson 235 bak på båten och det funkar riktigt fint.

Jag har bara kört lite med båten under midsommar men anar redan att motorn verkar surpla i sig en hel del.

Att dra upp båten i plan med sex vuxna i tar ungefär 20 meter, den är ju trots allt ganska baktung. Verkar som att jag ligger och varvar ungefär 4 000 varv/minut i 25 knop.

Knopmätarn går till 45 och det passeras snabbt och med råge.

Jag råkade ut för soppatorsk i ca 35 knop varpå båten drog kraftigt åt höger när den bromsade in.

Funderar på att kanske hänga på något lite mindre bak, men det känns lite surt med något mindre än 150-200 hk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen 4000 varv för att köra i 25 knop? Hur mycket varvar du då i 45 knop?Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, låter osannolikt. Det sitter en digital varvräknare men den hoppar lite fram och tillbaka men oftast står den på 3800, därför antog jag att det kunde vara så. Får nog ta elektriker svärfar till hjälp att kolla vad det är för fel.

I 25-30 knop kan vi i alla fall sitta och prata med varandra utan att höja rösten nämnvärt, rätt skönt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, min första reaktion när jag läste att du behöver 4000 varv för att köra i 25 knop med en 225 hästare var att du måste ha något fel på propellern...Men, sen sa du att den går fint i 45 knop plus...

Det måste vara något fel på varvräknaren. Den borde väl egentligen inte varva mer än högst 2500 varv vid 25 knop....

Drar du upp båten i plan med sex personer ombord på 20 meter, så gasar du nog rätt duktigt. Jag skulle nog vara lite försiktig med det med tanke på att motorn är 60% kraftigare än den maximalt rekommenderade. Eller var akterspegeln förstärkt på något sätt? Tänker också att båten är över 30 år gammal...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du nog rätt i men så kan man ju också fundera på hur många hästar som verkligen finns kvar i motorn. Jag vet inte vilken årsmodell det är på motorn eller hur mycket den väger, det enda jag vet är att den är vit och saknar separat oljetank.

Det känns som att min Mercury 150 är piggare men så sitter den också på en mindre båt och har för liten propeller = bra acc...

Kanske en Black Max 150 eller 175 egentligen vore bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland

 

Har en Örnvik 530 Ht från 1975 ...  den har instansat i plåten  i aktern att den

är godkänd för motorer 40-140 Hkr.

Har själv en Johnson 140 från 1985 på den , och den gör 43 knop på  GPS en !!

Har den försäkrad hos Trygg Hansa och betalar knappa 800:- om året för försäkringen .

Du har även den här sidan med uppgift att 140 Hkr är godkänt !!

www.pslsystem.com/ornvik/

Har min båt ute till försäljning om nån är sugen ?  Har just köpt en Scand 7100 Dynamic

så  530 :an letar ny ägare . Hör av er på hagr04@handelsbanken.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alla Örnvik 530 den blå skylten eller kom den bara på senare årgångar? Båten har väl tillverkats sedan 1970?

Har sett att vissa Örnvik 530 har delade sidorutor, medan en del har sidorutor i ett stycke? Har det något med årsmodellen på båten att göra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blandar inte ihop den med 535 som har rutorna i ett stycke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör jag nog inte.

Skillnaden mellan 530 och 535 är att den senare har rutramarna i glasfiber gjutna i ett stycke tillsammans med resten av överbyggnaden.

530 har ju lite smäckrare rutramar i aluminium. Tycker nog själv att 530:n är den snyggare, men konstruktionen i 535:an lär ju vara stabilare.

Lägger in bilder på två de två olika ruttyperna  på 530:n som jag menar.

Här är en version med sidorutor i ett stycke:

http://www.blocket.se/vi/16874975.htm?ca=11_s

Här en annan version av 530 med sidoruta i två delar:

http://www.blocket.se/vi/16452714.htm?ca=11_s

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske konstruktören som kom på att det blev stabilare med delade rutor. Men den stora rutan är helt klart snyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl min teori också...

Tycker också att versionen med en ruta är snyggare. Jag vet inte om det är årsmodell betingat och när i så fall den delade rutan kom....

535:an har jag bara sett med en ruta:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...