Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
poppi

Mercrusier 454 magnum med TR drev.

Rekommendera Poster

Hej igen,

Har nu upptäckt att jag har lite läckage vid gång, vatten som blir liggande i kölsvin. Inte speciellt mycket men dock. Finns det något vanligt fel?

MVH

Kristoffer

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bälgar och styraxel e ganska vanligt att dom börjar läcka inn vatten med tiden eller vid skada.

Givetvis kan det jo läcka inne i båten från kylning på motorn, vv berädare osv.

Tipset blir att försöka lokalisera vart vattnet kommer ifrån, när du har hittat vart, e de ganska så lätt att gissa sig till vad som läcker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har nu varit nere i båten och kört lite på tomgång för att se var det läcker. Kylning är tät, vv beredare tät, däremot hittade jag ett litet läckage precis under kolven för styrning och över där motorn går ut i drevet. Ingen vidare beskrivning men jag hoppas att ni förstår. Läcker inget när motorn är avstängd.

MVH

Kristoffer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där var liksom en liten ficka in där vatten kunde samlas. Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute och provkört. Kommer vatten där styrtaget går ut i drevet. Tacksam för tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för tips angående åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör volvopenta v8 med 280 drev, hade samma läckage för fyra år sen dropp från styraxeln. det var packboxen runt styraxeln som gett upp, torrsättning och av med drevet fick det bli för mig.Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en kostsam historia? Svårlagat? Eller klarar en normalt händig av detta?

Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ganska säkert tätningen runt styrstaget som har gett sig, tyvärr inte så enkelt att byta.

Det finns två alternativ, ja förutom att köpa nytt.

1. Motorn måste lyftas för att komma åt o demontera hela skölden och på så vis komma åt styrstagets skruvar.

2. Borra hål i övre elen av ytterskölden för att komma åt bultarna.

I båda fallen måste givetvis drevet bort samt bälgar mm.

Båda lösningarna kan du göra själv om du e något så där hendig.

Funderar du på att lämna in det så tror jag det blir lika billigt att köpa ny sköld med fräscha trimkolvar, tätningar, bälgar, pump mm.



Senast ändrad av BerraS | 17 juni 2008 | 14:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack BerraS för informationen,

Har varit i kontakt med marina nu, säger som dig BerraS att det är inte helt enkelt, motorn måste ev ur. Skall o visa båten imorgon. Om man skall behålla båten ett bra tag kanske det är lönt att investra in nya delar som BerraS föreslår, eller är det bara packboxen och bälgen som är lönt att byta? Tacksam för råd så att man inte är dumsnål och åker på ytterligare lyft o reparationer eller att man bytar något som håller länge till.

Kristoffer

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det e jo frågan, har tyvärr hört om folk som har bytt bara packbox, i med båten igen och den läcker endå. Viktigt o kolla skicket/slitage på styrtapp samt korrioson på gimbalring osv. Ofta får man byta även styrtapp och fodringar, givetvis byter man alla bälgar mm när man endå river ner det.

Köper du en ny sköld så ingår bälgar, trimmkolvar, trimpump(oftast) slangar (ny styrtapp givetvis) mm.mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit o visat båten på Marina. Det kommer in vatten via styrstaget, det behöver åtgärdas.  Han trodde inte att vi behövde lyfta ur motor pga att mellan motor och drev satt ett backslag. Motorn hamnade därför längre fram och det fanns bättre med plats. Han var dock lite undrande varför man satt in ett backslag, är det någon här som har samma? Varför gör man så?

MVH Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ,

någon som vet varför man sätter ett bakslag mellan motor och drev? Fler som har denna lösning?

Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lyft upp båten på marina. Har som tidigare inlägg nämnt 2 alternativ, ur med motor eller borra hål i sköld och laga med plug-in sats vilket är ett mycket billigare alternativ. Borning genom sköld alternativ är detta ett bra alternativ? Håller lagningen? Skall tilläggas att jag har ett gammalt drev, orginaldrev sen 86 så det är svårt att få delar.

/ Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall ut till båten i helgen, ligger på Marina för reparation. Marinan har borrat 2 hål i skölden och muttern som håller styrtappen har vi fått loss. Styrtappen däremot sitter fortfarande fast. Vi har skaffat rostlösningsmedel och skall ut i helgen för att försöka att få loss tappen. Är det någon som har råd om bra rostlösnings medel eller annat knep för att få loss tappen.

Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är värme som gäller här  prova med en svets eller om inte de finns så gasolbrännare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HJÄLP!

har nu vait ute o försökt att få ner styrtappen, sitter fast. Är dock inte säker på att jag har lossat allt som krävs.

Bravo 1 drevet är avplockat av Marinan. Det som drevet sitter monterat i med sex bultar sitter kvar, samt ett hus som sitter emellan skölden och där du monterar drevet på.

I huset som sitter efter skölden, om man räknar inifrån skölden och ut mot drevet så sitter det en typ av klämma. kämman sitter med ett par bultar.

Känns som att klämman håller huset och även styrtappen. Om man lossar klämman kommer kanske huset samt styrtappen att lossa. Kan det vara så?

Sitter även en splint genom styrstaget ett par centimeter innanför styrtappen. Behöver den bort?

Enormt tacksam för tips.

Även om någon har någon bra hemsida för sprängskisser på drev.

Kristoffer

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att du har ett av världens bästa o mest slitstarka drev. Merc TR o TRS har nämligen ingen fram/back-växel. Det sköts i det hydrauliska backslaget med i=1:1.
TR o TRS är mycket robusta o klarar mer än dagens Bravodrev. Behåll det, sköt om det, var rädd om det...Skrattande

/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om det går att få tag i begangnade delar till Merc TR drev? Finns det någon typ av båtskrot? Eller om det går att köpa nya delar till dessa drev? Skulle behöva styr-enheten som styrtappen sitter i.

Har försökt att få loss styrtappen men det går nog inte.

 

Någon som kan ge råd var man kan vända sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Värmdö Motorteknik, eller eBay i USA. Där brukar finnas en del delar. Annars finns det säkert en del firmor i USA som har. Det är bara att Googla...Skrattande

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN!Glad

Erfter timmar av värmning, knackning med don, så fick jag idag äntligen med hjälp av min far, loss styrtappen.

Vilken underbar känsla!

Nu när jag har fått isär så undrar jag vad som tätar mellan styrtappen och skölden? Där fanns idag ingen packning som tätade utan bara en rostfri bricka runt styrtappen mellan sköld och ballring.

Kristoffer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN!!! FÄRDIG MED DREVET! SkrattandeSkrattande

TACK FÖR ALL HJÄLP!! NU SKALL MAN KOLLA ÖVER STRÖMMEN I BÅTEN.

 

SOV GOTT ALLA BÅTVÄNNER!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...