magnus_p 0 Postad 12 Juni , 2008 Hej alla glada..... Jag har köpt en båt 40 mil hemifrån (Vilhelmina)och tänkte hämta den i helg. vet inte bara hur jag ska göra har funderat på följande alternativ. 1. Hyra en biltrailer hemma där jag bor (Luleå), dra den i 40 mil vinscha upp båt och trailer och köra hem 40 mil.... 2. Köra 40 mil med bara bil, köra hem båten med 30 km/h trailern........ Hur hade ni gjort och varför?? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 12 Juni , 2008 Kör hem den på 30-trailern (om hjullagerna på trailern är fräscha). Jag har kört hem våra senaste två båtar 25 respektive 35 mil på 30-kärror. Ladda med en kompis i bilen, ett gott humör, bra musik, kaffe m.m. Om du har E-kort och bil som klarar biltraileralternativet så är det ju kanske också ett alternativ. Lär ju dock kosta någon 1000-lapp och du förlorar tid på vägen dit, men vinner på vägen hem . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus_p 0 Postad 12 Juni , 2008 Jo jag tror att det lutar åt att köra hem den på 30 vagnen, man pumpar däcken och håller tummarna att det håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JakobR 2 Postad 12 Juni , 2008 Jag skulle nog valt alternativ 2. Körde hem min 30 trailer i 3 mil och tyckte det var väldigt segt... 40 mil borde innebära ren tortyr (om man inte vgar chansa och gasa på). //JakobR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Juni , 2008 Hade nog valt 30-kärran.. men det finns ju ett alternativ till kanske.. Om det går att plocka isär kärran och lägga den i båten, så kan du hyra en 80-kärra och ställa båten på den med 30-kärran nerplockad i båten. Min TK-trailer är det bara två bultar, sen går det att stuva ner den i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 12 Juni , 2008 Eller så åker du ner & kopplar 30 kärran och kör hem den i 80. Det är inte rätt men det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rosenboa 0 Postad 13 Juni , 2008 Altenativ 1 rek jag Alernativ 2 rek jag ikke tar för lång tid samt att åka fast för snuten är inte heller så roligt om man vill gasa på lite exrta bättre va på den säkra sidan tycker jag.Trailern som båten är på är det hemmabygge? finns det nått värde på den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 13 Juni , 2008 För kännedom så är 60 km/h gränsen för körkortsindragning med 30-kärra. Jag ringde polisen och frågade inför en av våra långturer på landsvägen. Polisen var inte helt nöjd med min fråga - han blev faktiskt lite sur . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 13 Juni , 2008 Om 30-kärran är fräsch, hade jag kört hem med den och gasat på när du inte ser några bilar. Det brukar jag göra Det är ju en engångsföreteelse, så det kan man offra en dag på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 13 Juni , 2008 Jag har också ringt polisen en gång och frågade om det gick bra att höra hem en båt på 30 kärra på motorvägen. Ja det går bra blev svaret? Det kan du inte mena, det måste ju innebära livsfara för övrig trafik och inte minst en själv. Är ni säkra på det frågade jag. Då gick dom igenom sina lådor och diskuterade och återkom snart till telefonen.- Jo det går bra, men ta det försiktigt och håll långt till höger...??? Nu gjorde jag inte så utan tog båten sjövägen istället, men det kan väl inte vara sant? Angående trådfrågan, kör hem båten på 30 kärran. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 13 Juni , 2008 Jag körde 20 mil med 30-kärra när jag köpte min båt. I början höll jag uppåt 80 km. Men efter att hela ekipaget kom i vobbel i en nedförsbacke så gick jag ned till 60 km resten av vägen. Så inte över 60 är mitt råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 13 Juni , 2008 Märkligt uttalande från polisen själva, när reglerna säger att LGF-fordon inte får köra på motorväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 13 Juni , 2008 Ja man borde ha spelat in samtalet och kört, sedan hoppats på att blivit stoppad av en annan polis. Men jisses vad farligt! /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 13 Juni , 2008 Jag hade tagit 30kärran. Är det enmärkeskärra som inte är helt misshandlad och det ligger båt på så går dessa fint att köra stabilt i betydligt högra farter än 30. Jag tog motorvägen 25 mil med min ryds 495 på när jag tog hem min förra båt. Håll samma fart som lastbilarna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Juni , 2008 Han skall ju köra mellan Wilhelmina och Luleå. Det är nog inte stor risk att man träffar en polis på den sträckan. Om så vore får man väl se det som en sensation. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 13 Juni , 2008 Kör hem den med 30 kärran. Om det är ett hemmabygge, försök ta reda på vad det är för fälgar på den. Väldigt ofta är de byggda på äldre SAAB nav. Köp en fälg med hyfsat däck på skroten och ta med dig. Jag har kört i 10 mil med en skev fälg och det är inte kul. Du kan ju också få punka, då är det bra att ha ett reservhjul med sig. Fetta in hjullagren innan du åker iväg med ekipaget. Senast ändrad av FinnSpeed | 13 juni 2008 | 18:48 Senast ändrad av FinnSpeed | 13 juni 2008 | 18:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 13 Juni , 2008 Har själv kört över 20mil med en 30kärra (märkes)nästan ny och i början försökte jag hålla mig runt 50km/tim men efter några mil blev det 70/80.Att köra 40 mil med en 30 kärra är ingen semestertripp (beror nogpå hur stor båten är ) En jobbarkompis blev nedsaktad av en polisbil på 90väg o trodde att han skulle bli stoppad vid nästa avfart/rastplats ,men dom visade bara att han inte får köra så fort med en hemma svetsad kärra.Alla har väl inte sådan tur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 13 Juni , 2008 vad klena ni är jag körde hem min på 30 kärra sölvesborg gäddede nord västra jämtland var säkert en 130 mil enkel väg så jag måste säga att det var en trevlig roadtripp så att säga,o nösta båt den fick åka göteborg gäddede men det var på en riktig kärra tack o lov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 13 Juni , 2008 130mil med en 30kärra det hadde jag inte pallat med bara ha det i skallen, att åker jag dit för fortköring,ryker kortet och böterna (roligare kan man ha för dom pengarna)??????? Inte ens ett båtklipp är värt en sådan resa. Då hadde jag lämnat 30kärran å hyrt/köpt en annan trailar så dom problemen var ur värden och kunnat glädjas åt roadtrippen . Men visst är man en klenis . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Br0m 0 Postad 13 Juni , 2008 såld min båt till Gävle. Dom hämta den med en krok lastbil (sån du kör konter med) med flak. Drog upp hela skiten båt,kärra å allt. hyr biltrailer det är det som gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Thor 0 Postad 13 Juni , 2008 Har du kollat upp om det finns båttrailers att hyra i luleå?. Jag bor i borås och letade som faan efter en båttrailer men ingen mack eller marinaffär hade en till uthyrning. Mackarna sa att de bara hade det vid kusten. Kompisarna hade sina båtar liggande på sina trailers så jag tog min vanliga släpkärra och slängde upp båten på den:P det var precis att det gick, men det gick=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 15 Juni , 2008 När jag köpte min första båt skulle jag traila den på en 30-kärra i 8 mil. Kunde inte riktigt hålla 30 och efter 3 mil gick ena hjullagret. Det blev bärgningsbil (min som vare ensam hemma och väntade och klockan var 8 på kvällen). Inte så kul. Jag skulle tagit biltrailern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus_p 0 Postad 16 Juni , 2008 Så där då var båten hemma det blev alt 1 med 30 kärran, bad säljaren fylla luft och kolla lager osv......han tyckte det verka ok. Jag chansa och körde hem, gick förvånansvärt bra faktiskt, jag höll mellan 60-80 km/h nästan hela vägen, med många pauser för att kolla däck och känna om naven blivit varma.....nu är det bara lite små fix innan sjösättning. Mvh Magnus Ps Tack för alla som engagerat sig och kommit med suveräna tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 16 Juni , 2008 Bra, då kanske alla förståsigpåare fick sig en baktanke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser