Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Lars_91

problem med 6 hk johnson 80 talare

Rekommendera Poster

Har ett litet problem med min johnson. den ger ingen gnista. Första frågan, vad kan det vara för fel? har gått som en klocka innan den slutade användas för några år sen. nu tänkte jag dra igång den igen men som sagt den ger ingen gnista. har hört att det kan vara magneterna på svänghjulet som fått ytrost på sig. Då till min andra fråga. Hur tar man bort svänghjulet på den? måste man ha specialverktyg eller något?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom motorn är så gammal har den säkert brytarspetsar. har den stått stilla länge kan det bildas oxider på spetsarna och då kontaktar dom inte. vet inte om det finns hål i svänghjulet så man slipper åt dem genom dessa. ta en fin slipduksbit och pressa ner den mellan spetsarna och dra några gånger fram och tillbaka. För att ta bort svänghjulet behövs oftast en specialutdragare som skruvas fast ovanpå svänghjulet. kan också vara kontaktproblem någon annanstans. man måste söka sig fram systematiskt. Putsa kablarnas kontaktytor osv. Nya tändstift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Före du börjar leta en utdragare kan du lossa muttern för svänghjulet och sedan lyfta motorn i svänghjulet och ha nån annan att slå på muttern på samma gång. Troligtvis får du då loss svänghjulet. Detta är en prövad metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brytarlöst tändsystem kom i slutet på sjuttiotalet på 6hp så några brytarspettsar behöver du inte bekymra dig om. Kontrollera kontakter och jordningar till powerpack och tändspolar innan du tar loss svänghjulet.

Waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...