Varanen 0 Postad 12 Juni , 2008 Hej alla ni kunniga Vi har en MD21 75hk från tidigt 70-tal, CAVpump märkt 4850. Alltså borde den varva 4500 varv, men varvar endast 3000. Tokvarvning (utan växel) 4200 varv, borde vara 4850. Pumpfel? Felmonterad pump (kuggfel) i så fall någon som vet hur den ska stå? Märkning? Tacksamma för all hjälp vi kan få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juni , 2008 Du säger ju själv vad du har för fel! Felmonterad pump ger dåliga högvarvs eller lågvarvsegenskaper (beroende på hur fel den sitter) eller så går motorn inte alls. Om motorn inte vill varva så är sannorlikt tändningen för tidig, dvs. att insprutningen är för tidig. Detta ger en hård gång på motorn (extra tydligt dieselknack) och kan ge motorskador p.g.a. flamfronten i cylindern bromsar kolven. Den skulle även kunna liga för sent med samma symtom förutom, mindre tydligt dieslknack, sotigare avgaser samt en hög avgastempertur som riskerar att bränna sönder avgasventilen. Med för tidig tändning har du nästan ingen kraft alls på låga medans för sen ger en urstark motor på låga varv. Pumpinställning grundförfarande: Generell beskrivning för rotorpumpar Demontera samtliga spridarrör Ställ motorn i övre dödläge cylinder 1. Se till att pumpens ÖD markering stämmer överens med motorns. Tag bort mätlocket för inställning Montera därför avsedd mätklocka graderad 0,01mm Skalan bör stå någan stans runt 0,35mm d.v.s plunchen är på väg ner efter avslutat pumpslag. Rotorn i pumpen fördelar till cylinder 1. Drag runt motorn två varv för hand. Gör om inställningsmätningen. Den får inta ha flyttat sig. Stämmer inte inställningen, lossa pumpen och vrid den för att förändra plunchens läge. Kuggarna skall sitta på plats märke ÖD - ÖD skall passa (Väldigt viktigt) Kontrollera inställningen genom att monter tillbaka mätlock samt spridarrör utom spridarröret för cyl 1 som skall vara lossat på spridaren. Lufta ur pumpen. Drag runt motorn för hand och kontrollera att bänsla kommer vid föreskriven förtändning, typiskt runt 17-25 vevaxelgrader för de varvtal du beskriver. Tycker du det verkar komplicerat vänder du dig till en dieselspecialist. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Varanen 0 Postad 13 Juni , 2008 Tack så länge Magnus Vi ska idag börja skruva och testa. Vi återkommer och talar om hur det har gått. Håll gärna tummarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser