Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Ulven

Problem med värmare som kokar

Rekommendera Poster

Jag har en Gastherm gasolvärmare med vattenburet värmesystem. Problemet är att den värmer upp frånvattnet (glykolblandat 50/50) så pass mycket att det börjar koka i expansionskärlet efter cirka 30 minuters körning.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Jag har nyligen haft värmaren inne på service, bytt pannhus och fått den genomgången. Så det bör inte vara några fysiska fel på själva enheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Hej, jag har ingen sådan men har du cirkulation i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min värmare kokar bara om pumpen är avstängd. Det är ju inte säkert att du har cirkulation för att pumpen fungerar.

/Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är frågan om en nyinstallation, med för få/små konvektorer som inte kan avge pannans effekt finns det nog bara den förklaringen du redan fått. Dålig cirkulation.

Om pumpen funkar, har du kollat till 100% att du inte har en luftficka någonstans? Detta är mitt hetaste tips.

Eller skräp som kommit in?

Någon slang som vikt sig?

Osv.

Eftersom du tydligen demonterat pannan kan ju något av ovanstående inträffa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl inte osannolikt att det finns nån luftficka. Ser i alla fall inga veck på slangen. Det här var första gången jag luftade systemet och jag kände mig inte helt säker på att det gick rätt till. Enligt instruktionerna skulle man pumpa på tills det inte längre kom några luftbubblor ur frånslangen. Problemet var att jag aldrig såg att det kom några luftbubblor. Så jag pumpade på ett bra tag tills jag tyckte att det borde räcka.

Jag får väl försöka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Gastherm 2800 GTE med vattenburen värme (12m 6 konvektorer), som fungerat ypperligt i 20 år. Nu i vinter har jag byggt ut systemet, och fick följdaktligen tömma det. Jag fick då bekymmer med cirkulationen även om jag tyckte mig ha luftat efter konstens alla regler. Jag hade ändrat lite av topologin i systemt, det gick lite i berg och dalbana nu. Jag hade, precis som Du heller inte kunnat notera att det kom ut någon luft ur systemet.


Jag kontaktade Sundquists Metall som numera representerar Gastherm (http://www.sundquistmetall.com/ ) och de sade att det lät som att jag inte lyckats med luftningen. Jag fick berättat för mig att när proffsen fyller system, så sätter man dem i undertryck, och suger med väldig fart igenom blandningen. Detta fick mig att misstänka att jag pumpat för långsamt. Jag använder en liten oljebytar pump. Mycket riktigt. När jag pumpade FÖR ALLT VAD JAG VAR VÄRD, då gick det bra att få ut all luft.

Om man pumpar långsamt, och man har några toppar i systemet så fyller man upp till toppen med glykolblandningen. Sedan börjar den rinna ner och fylla upp på andra sidan. Vips: en luftficka har bildats. Pumpar Du väldigt fort, så rivs luftfickan med.

Backventilerna måste också bytas med jämna mellarum. Om det går så lång tid som 30 minuter innan det börjar att koka så tycker jag att det låter som att det kan vara det som är bekymret, och råder Dig att byta dem. Jag har bytt vart 5:e år. De beckar igen/korroderar. Ett svagt tickande skall höras när systemet cirkulerar.

I övrigt ett ypperligt fungerande system med mjuk behaglig värme.


Mycket Nöje

Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backventilerna är nog ett hett tips. Tack för det! Jag minns nu att han som servade min värmepump nämnde något om att de eventuellt skulle behöva bytas. 

Kan man byta backventiler utan att behöva lufta hela systemet igen?

För tillfället funkar mitt värmesystem, men bara om jag hela tiden kör med den extra cirkulationspumpen påslagen. Stänger jag av den så börjar det koka i expansionskärlet igen. Kan det vara ytterligare symptom på att det är backventilerna som krånglar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ulven

 

Tag och byt backventiler samt gör en nogrann luftning.

 

Ja, Du måste lufta när Du byter ventiler. Ventilerna köps monterade i slangen, så Du får 2 slangar á några dm vardera med ventilen i. Lite beroende på var Du bor i landet så finner Du lämplig leverantör. Sundquists metall http://www.sundquistmetall.com/ kan tipsa.

 

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så är det helt avgörande att Du får rejäl fart på glykolblandningen genom slangarna.

 

Jag använder en liten oljebytarpump i mässing, och den är att betrakta som klen även om det går. Du kanske kan hitta något kraftfullare.Var också mycket noggrann med att det inte sugs in tjuvluft vid slanganslutningarna till pumpen när Du luftar.

 

Du skriver ”extra cirkulationspump”.  Betyder det att den inte är ordinarie? Då mitt system är till en 31-fotare så sade man på Sundquists metall, då systemet är at betrakta som litet, att jag inte skulle krångla till det med cirkulationspump. Det behövs ej, även om systemet är ”berg- och dalbana”. Uppenbarligen fungerar sjävcirkulation även för ganska stora system. Hur stort är Ditt? Noggrann luftning är A och O.

 

Mycket Nöje

 

Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Miguel,

Jag luftade mitt system med en länspump som jag köpte på OK för någon hundralapp. Jag försökte först med min oljepump men tyckte att den kändes för liten. Länspumpskonstruktion tänker jag inte söka patent på. Den var otroligt krånglig att använda och hade mycket hemmasnickrade kopplingar, inte alls otänkbart att det kom in luft medan jag pumpade. 

Jag vet inte exakt hur lång min slinga är, skulle gissa på ca 10 meter. Det sitter fem konvektorer på slingan och den går ganska horisontellt tycker jag, bortsett från ställena där de två expansionskärlen sitter. Jag har ett bredvid värmepumpen och ett till som sitter där jag förut hade en varmvattenberedare. Den har jag kopplat bort efter att den frostsprängdes förra vintern. Tyvärr. 

Den extra cirkulationspumpen använde jag tidigare bara några minuter efter start, för att få upp värmen lite snabbare. Sen stängde jag av den och lät den ordinarie pumpen gå. Men det var innan jag luftade systemet. Nu är jag som sagt tvungen att köra med extrapumpen hela tiden för att undvika kokning i expansionsskärlet.

Trevlig sommar!

/Johan (Ulven)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...