Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
hinken

Premiärturen, fast med några frågetecken...

Rekommendera Poster

Igår fick jag äntligen göra min premiärtur i regnet. Det gick ganska smärtfritt fram, fick höja tomgången lite bara. Jag körde 30-40 min med båten och provade lite hur hon kändes i sjön, sedan passade jag på att känna på kylvtattnet som prutar ur motorn, men strålen är iskall, motorn är en evinrude 90hk -88. Borde inte strålen iaf bli lite ljummen? Motorn kändes varm iaf, inte het, men man brände sig lite på den. Oroar jag mig i onödan tro? Jag har haft så mkt skit nu med båtar så jag orkar inte ta en chansning till =)

Mvh Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har överhettningsskydd i motorn så borde du inte behöva bekymra dig, den skall ju larma om motorn blir överhettad.

Om du inte har en sådan så kan det vara värt att kolla termostaten. Inte konstigt att du bränner dig lite, jag tror att termostater brukar öppna vid drygt 70 grader, men vet ej specifikt för din motor. Termostater på de flesta utombordare är mycket enkla att byta och tättåtkomliga.

Sen beror lite på hur hårt du körde, kör du tomgång och lågfart så blir inte vattnet så het heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa såklart =) Jag kan ju köra en lite längre sträcka om vädret tillåter, var ju bara blygsamma 9 grader igår. Jag körde i marchfart, ca 20-25 knop, testat lite acc, men ingen större belastning på motorn. Men då tar jag mig en längre tur nästa gång och ser om strålen blir varm, annars är det läge att byta termostaten kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte vattnet skulle kyla går det inte mer än sekunder innan den luktar illa, blir brännhet och småningom värmenyper. Även med rätt låg belastning blir det väldiga effekter som värmer upp motorns cylindrar. Även okylda avgaser innehåller mycket värme och avgasröret blir också hett.

 

Så brumma lugnt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vattnet i skvallerstrålen brukar aldrig vara särskilt varmt och kan t.o.m vara kallt. Strålen är i första hand till för att se ATT kylvatten pumpas runt vilket det ju gör tydligen. Den är inte till för att man skall känna av temperatur. Vet inte hur det är på Edvinrude men det kan ju tänkas att strålen kommer från ingående kylvattenledning och inte senare i motorn. Sen beskriver Du att motorn är varm men inte het och då låter ju allt helt normalt. Normal temperatur på en motor kan man normalt inte ta på utan att bränna sig (om man inte har smedhänder.....)Foten

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mkt för svaren! Då kan jag leka på lugn med båten ett tag framöver iaf =) Vill ju inte att den varvnyper när man frar bananbåt precis =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...