stefan__ 0 Postad 12 Juni , 2008 Hej. Vi har tänkt köpa en Askeladden 705. Finns det någon årsmodell (Som har kända fel) vi bör undvika? Är det något motoralternativ som är bättre eller sämmre? På dom flesta sitter det en mercruser 4.3 Efi. Askeladden har ju bytt vissa detaljer på båten under åren, någon som är extra bra att känna till? Är det någon årsmodell som är extra gångbar. Vi hade tänkt oss årsmodell 99 och nyare. Det är stor prisskillnad på samma årsmodell, motor och utrustning vad beror detta på ? Något annat gällande denna båt som ni vill berätta? Tacksam för svar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinil 0 Postad 13 Juni , 2008 Hej Stefan, Efter tre säsonger i en Askeladden 705 har vi i år bytt upp oss till en bobåt då det har blivit allt mer båtliv. Nya båten är en Nidel 320 cruiser från 2002. Jag gillade vår Askeladden och det var inte utan en och annan tår som den byttes ut. Jag kan fortfarande inte tänka mig någon annan båt i den storleks- och prisklassen som erbjuder mer. Tex: - fyra kojer under däck - riktig toalett - kyl, kokplatta och vask Dessutom är det en båt som både känns rolig med kompisarna och funkar för familjeåkande. Jag hade en 99:a med 4,3 efi. Vad jag tycker mig ha sett har det inte skett några strukturella förändringar genom åren utan det handlar mest om kosmetika och där är ju smaken olika. Jag gillade de små ovala ventilerna bättre än nuvarande modells fönster. Visst är blå skrov snygga som nya men kom inte och säg att det är praktiskt, det räckte att försöka hålla den breda blå randen i skick på min! Båtar i denna storleksklass är ju alltid en kompromiss. Det som jag saknade på mitt ex var en bekväm sittgrupp vid bordet bak. Hade jag behållit den hade jag fixat till den typ av längsgående soffor som finns i nuvarande årsmodeller. Jag tyckte att 4,3 efin oftast räckte bra, med full last skulle det inte varit fel med mer power men jag antar att man tjänar bränsleekonomi med v6:a i det stora hela. Vi monterade på den externa badplattformen som kommit på senare år. Det var ett lyft. Ger både rymlighet längst bak och var perfekt att välta upp ungarnas gummijolle på. Jag monterade också dit triplan vilket nästan är ett måste om man är några ombord pga placeringen av sittplatser främst på babord-sida. Andra tips om du skaffar ett ex är: montera två förbrukningsbatterier (får plats i batterilådan om man justerar fästena lite), dra om elen till wallas-spisen för att undvika spänningsfall på vägen (ger startproblem av spisen), låt sy upp mattor till ruffgolven (ger mycket för trivseln). Stuvfacket under främre koj är stort med svåråtkomligt om man inte monterar in en lucka bredvid säkringsskåpet vilket var ganska enkelt (jag hittade en bra på Erlandssons brygga). Jag känner inte till några typfel på själva båten. De första modellerna kom 98 men är vanligast från 99. Angående priset tycker jag att det är ganska stor spread även på ganska lika båtar. Min såldes snabbt av mäklare för 449 tkr och då behövde dynor och kapell bytas ganska snart - tämligen dyrt att fixa.... Hälsningar Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankp 0 Postad 10 Augusti , 2008 Tjena! Jag själv har en 3.6L 180hk diesel jag är väldigt nöjd med. Med lite kunskap och manualen från Mercruiser så kan du serva motor och drev själv. Har ingen vetenskaplig utredning av förbrukningen men jag tankar en gång per säsong.. Leta gärna efter en modell med elankarspel, räddar både rygg och pinsamma situationer i hamn. Förövrigt är det byggt för nordiska förhållanden och är riktigt stabilt. Har två kvalitetsbatterier och detta funkar perfekt. Hoppas det hjälper lite! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser