Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Black_Pearl

Trimplan och offeranod

Rekommendera Poster

Hej! Jag har bytt trimplansplåtarna på min båt och dom är av rostfritt,fästena till kolvarna är av plast, och båten som plåtarna sitter fast i är också av plast, så frågan är om det behövs offeranod till rostfria plåtar som inte har kontakt med något annat i metall på båten. det finns heller inga hål att fästa någon offeranod på plåtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för plåtarnas skull, rostfritt rostar ju som sagt inte. Vad denna metallmassa skulle kunna påverka de galvaniska strömmarna  vet jag inte. En idé kan ju vara att länga en kik på zinket på drevet och se hur det ser ut nu och stämma av det efter ett par veckor i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimplansplåtarna är som sagt oftast i syrafast plåt och dom rostar således inte. Någon galvanisk ström uppstår det inte heller mellan drev och dessa. Det finns ju andra detaljer på t.ex drevet som är av syrafast material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat på denna fråga.

Jag har anoder på mina bägge trimplan och de förbrukas på ett år så något händer det ialla fall.

Det är ju olja i mina så teoretiskt borde det kunna leda ström från andra delar i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren.

Om jag har fattat det rätt så blir det förmodligen inte någon korrition på trimplanen, men om dom skulle påverka drevet så kommer anoden på drevet att ta smällen, dvs att den förbrukas lite snabbare. alltså jag behöver inte montera några anoder på trimplanen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inga anoder till trimplanen - dom är galvaniskt isolerade ifrån båten och som sagt rostfria. Om du däremot sätter anoder på trimplanen så kommer anoderna mycket riktigt att förbrukas (i och med att anoderna är av en mindre ädel metall än trimplanen), men utan nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...