bjarre 0 Postad 11 Juni , 2008 Hej! Jag har precis köpt en Lowrance plotter och flödesgivare. I manualen står det att man skall montera givaren nära tanken och placera ett bränslefilter innan. Funkar det med följande filter från Biltema: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89445 Finns det riska för att det stryper flödet för mycket? Motorn är en Mercruiser 5,7l med förgasare från 1996. Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 Juni , 2008 Köp ett riktigt filter med filterhållare som klarar ca 80liter i timmen, passa på att ta ett filter med vattenavskiljare så blir du av med kondensproblemet från tanken också !!!!! . ca 500kr Så gjorde jag till min flödesmätare !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Juni , 2008 Hej, Du bör sätta dit ett riktigt filter s k bensin/vattenavskiljande filter. Visserligen en helt annan prisklass än det lilla filtret från Biltema men det är mycket bättre. Har själv bränsleflödesmätare och givare samt ett Yamaha bensin/vattenavsklijande filter (10 micron filter). Sånt här: (bygg ihop strängen och klistra in i webbläsarens adress rad) www (punkt) parker (punkt) com /portal/site/PARKER/ menuitem.7100150cebe5bbc2d6806710237ad1ca/?vgnextoid=f5c9b5bbec622110VgnVCM10000032a71dacRCRD&vgnextfmt=default&vgnextdiv=687630&vgnextcatid=2703508&vgnextcat=MARINE GASOLINE SPIN-ON SERIES Jag har modellen 320R-RAC-01 (har en 115 hk 4-takt utombordare). Kan räcka med det mindre 120R-RAC-01, 120R-RAC-02, med eller utan genomskinlig kopp undertill). Racor Parker filter säljs även under andra namn, t ex Yamaha har sin logotype på sina osv men det är Racor som är tillverkare. Exempel:http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/256/1093/8598/all/1.aspx /Bo Senast ändrad av bossee | 12 juni 2008 | 10:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 12 Juni , 2008 Hej! Tack för svaren. Min tanke med Biltema-filtret var bara att skydda flödesgivaren från ev. smutspartiklar. Vid motorn har jag redan ett riktigt filter med vattenavskiljare så det känns lite onödigt med att köra dubbelt upp med det. Men det får nog bli den varianten i alla fall då jag misstänker att biltema-filtret blir lite för litet, onödigt att chansa. Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 13 Juni , 2008 Tanken är helt rätt, men jag håller med om att nämnda Biltemafilter är lite klent. Det finns visserligen lite större modeller även på Biltema, men ett bättre alternativ är att gå till Lantmännen/Granngårdens maskin/serviceavdelning. De har ett universalfilter enligt samma princip (sätt på slangen) för 8-10 mm slang, men i metall och avsedd för lite kraftigare motorer. Syns en skymt av det i Dagboken på min hemsida i slutet av maj 2008. Filtret kostar max en femtiolapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 13 Juni , 2008 Hej Du har ett bra filter monterat vid motorn skriver du, varför inte montera givaren efter detta filter, så är det monterat på min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 13 Juni , 2008 Nu svarar jag istället för trådskaparen.... Flödesgivarna skall helst placeras så nära tanken/långt bort från motorn som möjligt. Detta för att få så mycket bränslevolym som möjligt mellan sig och motorn/bränslepumpen. Pumpar av membrantyp eller bränslesystemet på en diesel ger ganska ojämnt/hackigt flöde (även på returen, diesel) och med ett hackigt flöde visar ofta givaren fel. Skrev en artikel om detta med att mäta bränsleförbrukning i Praktiskt Båtägande för ett par år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 17 Juni , 2008 Hej! Tack för svaren. Jag har nu beställt ett vanligt filter för 3/8 bränsleslang, som jag tänkt placera före flödesgivaren. Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser