Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
nidnul

Varför funkar inte TVn?

Rekommendera Poster

Jaha, så var det här med TVn. Som äkta okunnig i ämnet elektronik så hoppas jag på hjälp från någon bättre vetande. Har en DMTech 17 LM17XTS med inbyggd box och DVD. Till TVn har vi dessutom en DMTech 12 V kabel. Vi har testat att allt funkar hemma och i cigguttaget i bilen. I båten (där förre ägaren också har haft TV) fungerar den inte alls. Den är tvärdöd. Inte ens den minsta diod lyser. Vi lyfte över svärfars TV (annan sort) och provade för att se att det inte var fel på kablarna, och den fungerade. Vi har testat att ladda mobilen = fungerar. Alltså, inget fel på uttagen. Vi har bytt ut 12V-kabeln en gång för att se om det var fel på den, men det konstiga är att det funkar i bilen och sen inte i båten. VAD ÄR DET FÖR FEEEEEL??

Undrar frun i båtenSkrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda mobilen drar ingen ström att tala om.

Svärfars TV kanske drar mindre än er TV-.

Din TV kanske drar utav helsike i starten och därmed så blir det spänningsfall och under 11 volt. Bland annat. Klena kablar fram till cigguttaget - ärg någonstanns m.m. Börja med att kolla anslutningar hela vägen till batteriet inkl. säkringlådan och framför allt grovleken på kablarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv funderat över om det kan vara spänningsfall som är problemet. Brukar det stå om sånt i manualer? Manualen ligger ju givetvis i båten när man som bäst behöver den. Vad ska det vara för grovlek på kablarna i så fall? Dum fråga, hur fasen tar jag reda på grovleken på befintliga kablar? Finns det mätverktyg för sånt? Ja jag vet, det är en
IQ Fiskmås-fråga.....Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma fel! Är garanterat cigguttaget som föregående talare påpekade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är så här att TV:n stannar vid 11 volt (iregel) och går spänningen ner till 11 volt i startögonblicket, eller därunder så startar den inte, men har du väl fått igång den så drar den mindre. Mest troliga är att du kan ha spänningsfall bak i cigg.uttaget eller någon anslutning men kaka på kaka så kan klena kablar spela in åxå.

Jo en cigg.tändare drar bra med ström. Sätt in den och mät under tiden som den gluffsar i sig ström. på vad du har på baksidan och kika gärna i cigg. uttaget för du kan ha taskig kontaktyta där åxå.

Lycka till i sökandet / Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...