aos1028 0 Postad 11 Juni , 2008 Hej! Jag har en Rana 18 cabin från senar 1970- talet med en Mariner 1994 90 hk. Båten går rätt bra när jag kör själv men är det fler i båten vill den gärna lägga sig åt vänster så jag är tvungen och stanna. Vad kan detta bero på, har fått tips om att det sitter en anod strax över propellern som ska ställas i vissa grader för att motverka att båten lägger sig. Stämmer detta och var får jag tag i en sådan anåd. Vilka är återförsäljare av dessa motorer eller finns det försäljning på nätet. sahl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 11 Juni , 2008 Du syftar förmodligen på den lilla fena som sitter under antikavitationsplattan bakom propellern. Den kan vridas i samma riktning som båten vill svänga när du släpper ratten. På så sätt håller båten kursen bättre. Sitter inte redan en sådan på motorn? Är den bortfrätt? I så fall kan du köpa antingen från en auktoriserad Mercury/Marinerverkstad, båtbutiken eller Biltema. Båten kan även lägga sig åt sidan vid sidvind, eftersom du då parerar med ratten för att hålla rak kurs. Kanske läge att överväga trimplan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 13 Juni , 2008 Hej! Den lilla fenen på motorn är till för att finjustera motorn så att den inte drar åt något håll pga propellerns rotationsriktning. Den ska du inte röra om båten annars går rakt. Alla båtar som jag har haft har tendensen att luta mot vinden. Pga propellerns rotationsriktning lutar alla båtar mera åt vänster. Så är det bara. Lutar den verkligen så mycket att du måste stanna? Patriq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 13 Juni , 2008 Finns inte så mycket att göra åt det mer än att flytta folk i båten eller köpa trimplan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 13 Juni , 2008 Jag har samma problem, men bara när min kärring är med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biper 1 Postad 13 Juni , 2008 Skyssta motvikter :-) hehehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser