Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
2HOT4U

16L/tim Suzuki DF50?

Rekommendera Poster

Helt OK fråga. Propellern har diameter och stigning, båda mäts i tum (ungefär som cykelfälgar). Detta brukar skrivas t ex 12 x 14 och då står diametern först, stigningen sist.

Diameter på 12 tum betyder att om du lägger propellern på ett papper och ritar en cirkel som går precis runt, så är den 12 tum tvärs över.

Stigning på 14 tum betyder ungefär distansen som propellern flyttar sig på ett varv, om den skulle fungera som en skruv i en träplanka.

I vatten finns slipp som gör att man tappar 5-20% beroende på hur bra propellern är och hur tungt båten går. Om du vet stigning, slipp, varvtal och utväxling så kan du räkna ut teoretisk toppfart. Eller om du vet stigning, varvtal, utväxling och fart, så kan du räkna ut propellerns slipp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar nästan aldrig på varvtalet men har för mig den varvar 5100 - 5300. Ska kolla detta nästa gång. Då jag inte har sjömack i min hemmahamn har jag än så länge inte jämfört interfacet med antal tankade liter utan fyller på dunkvis titt som tätt. Måste kolla detta närmare med senare.

På min sucka sitter det 21 tums propeller om det kan ha något med denna förbrukning att göra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ser att jag gjort samma misstag! Jag har 1000v/m för lite i alla mina inlägg. Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt hänt. Jag har själv svårt att komma ihåg varvtal, toppfart är lättare :-)

Om båtmotorer hade samma användarvänlighet som bilar, så skulle området för rekommenderat fullgasvarv vara markerat på varvräknaren, typ med grön färg på analoga mätare och med någon symbol på digitala mätare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...