Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
2HOT4U

16L/tim Suzuki DF50?

Rekommendera Poster

har inte tänkt på det innan men ca.16l/tim ca.5100varv

är det mkt, lite eller normalt?

när jag kör i trolling hastighet dricker den ca.0.39l/tim

det är en 2008 Suzuki DF50 ca.10tim

 



Senast ändrad av 2HOT4U | 11 juni 2008 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte är det mycket i alla fall. Du borde komma ganska långt i farten som 5100 varv ger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa att du åker närmare 30 knop, dvs det motsvarar ca 0,5 l/distans vilket är grymt billigt. Vår tidigare 5 m-båt hade en Yamaha 50 fyrtakt och den drog något liknande. Njut av den billiga färden - numera drar vi ca 2 liter per distans!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Suzuki DF 115 hk som du kan jämföra lite med. Fullt ös tar den 27 liter per timme. I trollingfart tar den mellan 0,8 - 1.2 liter per timme beroende på sjögång. Vid trolling kör jag med drivankare i. Så din förbrukning är är riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 liter i timmen för en 50 hästare på fullgas låter ganska rimligt men Gesses 27 l/h på en 115 hästare på fullt stämmer knappast. Nånstans mellan 35-40 l/h är mer rimligt eller så lämnar motorn inte mer än 80-90 hästar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha F115 på Yamarin 58BR (ca 740 kg), 2 personer, 5900 varv, 38 knop, 38,6 liter/tim



Senast ändrad av ulfa | 11 juni 2008 | 22:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Min med Din identiska DF50 som jag nu kört 20 timmar med igår tisdag och som är körd på förstaservice är den mest bränslesnåla motor jag haft. På måndagen tankade jag hos Gräddö Marina och sen fräste jag runt ute i havsbandet vid Arholma, Gisslingö, Fejan mm hela dagen (var nära att köra på ett rådjur!!!!!) Sen körde jag den långa vägen hem och tänkte att jag fyller i från 20 litersdunken jag alltid har med som motvikt och så tar jag med den till bilmacken och kompletterar det sista i båten men döm om min förvåning när jag bara fick i ca 15 liter från dunken innan den fasta 60 literstanken var full! Det blir mycket båtåkning för pengarna i år, det är ett som är säkert!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min df 140 mätte jag på en trolling tävling. fiskade i 17 timmar enl min gps o det var blandad körning men mest i trollingfart.tankade båten full innan jag sjösatte inför fisket o tankade fullt när jag tog upp.2,36 liter i snitt i timmen hade den dragit.skulle jag bara köra i trollingfart så får jag säkert ner den under 1,3 i timmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Har inte hämtat den än så jag vet inte. Klar på måndag, skall förhandla mig till lite rabatt då det var slarv i monteringen av gaswiren som gjorde att jag hade så hög tomgång efter körning och det justerade jag själv vilket är en akrobatisk operation med båten i sjön! Även styrkabeln var felmonterad och fick justeras av mig! Inte mycket att bråka om men mindre båtvana båtköpare hade nog fått problem och i och med att båten inte var 100% vid leverans så bör ett visst avdrag gälla! Återkommer med pris. Det viktiga med 20 timmars servicen är att ventilspelet blir kontrollerat.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vart det off topic men jag kan nämna att jag pröjsade 1546:- för min första service på en Yamaha F40 igår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Lowrance motorinterface tar motorn 27 liter per timme på full gas och interfacet lär visa så rätt att detta inte behöver kalibreras enligt Navpoint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett test i Båtnytt för några månader sedan (3-2008) där de testar fem stora styrpulpet. Vinnaren i testet, en AMT 185R har just precis samma motor, en Suzuki DF 115 4-takt. Vid toppvarv 6200 drar den enligt Båtnytt 39,6 liter/timme (tabell sidan 43). Även de båtar som bara har 90 hästar (Optimax och Honda) drar drygt 33 liter.

En möjlighet är att du har din toppfart vid ett mycket lägre varv (5000 kanske?).

Men annars kanske du borde jämföra din Lowrance med att tanka fullt ett par gånger och se hur mycket bensinmackens pump påstår att du gjort slut på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke till, vi kan ju nästan räkna ut var ditt toppvarv borde ligga. Enligt samma tabell för Suzuki DF115 så drar den 31,2 liter/timme vid 5700 varv och 25,6 liter/timme vid 5200 varv.

27 liter/timme är i så fall rimligt vid drygt 5300 varv.

Rekommenderat fullgasvarv enligt

http://www.suzukimarin.se/show.php?id=1074746

 är 5000-6000, så AMT verkar ha satt på en propeller med lite för låg stigning vid Båtnytts test... Men du skulle kanske kunna få en snabbare båt och bättre acceleration om du bytte till en propeller med lägre stigning. Fast då drar den ju mer bensin per timme...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ursprungsfrågan -- ett test i Båtnytt av 50 hk hittar jag i nummer 2-2004, för fyra år sedan, men den Suzuki DF 50 som finns med där har exakt samma utseende och tekniska data som 2008 års modell, utom att cylindervolymen då var 815, nu 814...  

Vid toppvarv 6500 drar Suzuki DF50 hela 17,2 liter/timme på testbåten Buster L. Men vid 5000 varv drar den 9,8 liter/timme och vid 5500 varv 13,2 liter per timme.

Så antingen visar din varvräknare fel, eller också borde din motor dra mycket mindre. Lite skillnad blir det kanske om du har en tyngre båt och/eller propeller med för hög stigning, så att motorn får jobba hårdare vid 5100 varv. Men 16 liter verkar vara för mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen 2HOT4U,

Kvällens sista inlägg...

Enligt Suzukis sajt

http://www.suzukimarin.se/show.php?id=1074920

så ska du har toppvarv mellan 5900-6500. Du skriver inte om 5100 är ditt toppvarv, men om din varvräknare visar rätt (borde den ju göra till en ny motor) och 5100 är det högsta du når ensam i båten och med max uttrimmad motor... Om allt detta, då verkar det som att du har fått fel propeller till din båt, för det är inte nyttigt för motorn att inte komma upp till rätt toppvarv, den får jobba för hårt vid för lågt varv, plus att du inte får ut vare sig högsta toppfart eller så snabb acceleration som du borde ha. Tipset är att byta till en propeller med lägre stigning.

Jag hade detta fel på min båt med 50 hk och fick främst mycket bättre ax upp till planing när jag köpte ny propeller med lägre stigning. 1500 kr för en bättre aluminiumpropeller var min bästa investering förra våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag tänkte själv prova ett nummer mindre stigning på min AMT 170BR, jag kom upp under första fullgastesten efter inkörning på 5300-5400 varv´ på DF50'an men redan efter 10 dagar i sjön och minimalt med beväxning på skrovet så var varvet nere i 5100 ev 5200 om man verkligen fintrimmar. Gjorde rent skrovet nu när den ändå skulle på service men det var bara ett tunt lager slem. Oavsett så får man räkna med en viss nedgång i varvatal, toppnoteringarna nås oftast på sjösättningsdagen varje vår och jag tror att ett steg nedåt blir perfekt, kanske en höjning med ca 200 v/m. Orkar sen lite mera last och gå ev lite fortare.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på innan jag somnade i går att jag hade tänkt lite fel. Det blir förstås skillnad i bensinförbrukning mellan om du kör 5100 varv med FULL gas, eller om du kör 5100 varv med LÄGRE gas. Gasreglaget styr ju hur mycket bensin som bränns varje varv.

Så det går inte att jämföra rakt av med ett test där de har dragit av på gasen och sänkt 500 varv, sänkt 1000 varv, osv...

MEN istället hittade jag att Vi Båtägare i 5-2007 har testat precis din motor, en Suzuki 50 hk 4-takt på nästan exakt din båt, en AMT 170R (gissar att 170BR är aningen tyngre). Testet är av tre olika propellrar: 13, 14 och 15 tum -- med 2 och 4 personer ombord. Den största skillnaden är i acceleration, 13 tum är dubbelt så snabb upp till både 15 och 25 knop med 4 personer ombord.

Bränsleförbrukning per timme finns inte i testet, men i diagrammen på sidan 103 kan man läsa bränsle per distansminut och topphastighet -- så om man multiplicerar dessa två så får man liter/timme. Dock ligger toppvarvet högre med alla tre propellrarna.

2 personer, 13 tum, toppfart 27, 6600 varv, 0,66 liter/dm = 18 liter/timme

2 personer, 15 tum, toppfart 29, 6200 varv, 0,58 liter/dm = 17 liter/timme

4 personer, 13 tum, toppfart 26, 6500 varv, 0,68 liter/dm = 18 liter/timme

4 personer, 15 tum, toppfart 26, 5900 varv, 0,60 liter/dm = 16 liter/timme

Men jag tror att du kan byta minst 2 steg ned i stigning på propellern. Om du bara kommer upp i 5400 varv och har 16 tum stigning i dag (min gissning) så borde du åtminstone kunna byta till 14 tum och få ut mycket mer kraft ur motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Gesse,

Ber om ursäkt. Kom på att det inte går att jämföra FULL gas och LÄGRE gas vid samma varvtal. Gasreglaget avgör ju hur mycket bensin som bränns varje varv.

Och efter att ha funderat i morgonduschen på detta, så tror jag att det är valet av propeller som påverkar bensin/timme vid full gas mest. Om du har en propeller med hög stigning så att toppvarvet blir lägre, så får du lite lägre förbrukning per timme. Vi Båtägare nummer 7-2007 testar ett dussin propellrar på en styrpulpet med 100 hk Yamaha 4-takt. Det som är intressant för att jämföra med dina 27 liter/timme är förbrukningen vid olika toppvarv beroende på stigningen hos samma propeller. Yamaha standard alu propp ger:

19 tum, toppvarv 6100 = 37,5 liter/timme

21 tum, toppvarv 5600 = 34,6 liter/timme

Om du då har en propeller med ännu högre stigning, så att du får ännu lägre toppvarv, så kommer bensin/timme att sjunka. Fast det verkar dumt, för du får färre hästar, lägre toppfart, sämre acceleration... Plus att det är dåligt för motorn --- så här skriver Vi Båtägare i propellertestet i nummer 5-2007 på sidan 100: Hamnar toppvarvet under det rekommenderade riskerar man motorskador oavsett om motorn är ny eller gammal.

Och Båtnytt skriver i testet ovan: Ett par trebladiga propellrar på 21 tum och några fyrbladiga på 19 tum gav så låga varvtal att det fanns risk för överbelastning av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur i hela värdeln kan man få färre hästar med en annan propeller? Nu får du nog tänka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kedjan i logiken är:

Annan propeller --> Annat max varvtal --> färre/fler hästar.

Max hästar beror på max varvtal, det brukar finnas diagram i broschyrerna med kurvor som visar sambandet mellan varvtal och antal hästar (både för bilar och båtmotorer).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag va nog full när jag skrev 5100varv

det ska vara 6100varv

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resoemanget är faktiskt rätt inom vissa gränser. Ett ändrat fullgasvarvtal kommer med stor sannolikhet ge en ändrad maxeffekt och en ändrad förbrukning. Effekten är en konsekvens av hur snabbt man kan använda motorns vridmoment. Är momentet konstant kommer effekten att öka med ökande varv.

Tyvärr faller momentet i praktiken när man kommit en bit upp i varv och nånstans finns en maxpunkt på effektkurvan. Att tro att maxeffekten är konstant inom tillverkarens rekommenderade fullgasområde är troligen att göra det lite väl enkelt för sig. I de flesta fall finns den förmodligen i den högre delen av området.

Ett högre varv ger även större förluster vilket även det påverkar förbrukningen. Om vi låtsas att effektkurvan är rak inom det rekommenderade maxeffektområdet så skulle lägst förbrukning troligen vara vid det lägsta varvet. Nu sätter ju tillverkarna rekommenderade fullgasvarvet med detta i huvudet så skillnaderna inom området är ju förmodligen ganska små.

I Gesses fall är diffen mot en rimlig förbrukning väldigt stor vilket tyder på att något är fel och det är väl troligen ett mätfel.. För övrigt hade det varit väldigt kul att ta del av moment, effekt och förbrukningskurvor på utombordare men tillverkarna verkar vilja hålla infon för sig själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sitter det S1400 propeller på din oxå?
ett steg ner blir då S1301

funderar själv på att byta
skulle vara bra om man kunde låna S1500 och S1301 för att testa o se hur den går
surt att köpa o testa när man inte får lämna tillbaka

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det löser ju mysteriet... ;-)

Svaret vid 6100 varv är att 16 liter stämmer väldigt bra med testet i Vi Båtägare 5-2007 (som du ser ovan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14 tum ligger mitt emellan, har försökt läsa av lite mer noggrant, plus att det står några topphastigheter i texten:

2 personer, 13 tum, toppfart 27,2 vid 6600 varv, 0,66 liter/dm = 17,9 liter/timme

2 personer, 14 tum, toppfart 28,2 vid 6400 varv, 0,62 liter/dm = 17,5 liter/timme

2 personer, 15 tum, toppfart 29,0 vid 6200 varv, 0,58 liter/dm = 16,8 liter/timme

4 personer, 13 tum, toppfart 26,0 vid 6500 varv, 0,68 liter/dm = 17,7 liter/timme

4 personer, 14 tum, toppfart 25,7 vid 6100 varv, 0,64 liter/dm = 16,5 liter/timme

4 personer, 15 tum, toppfart 26,5 vid 5900 varv, 0,60 liter/dm = 15,9 liter/timme

Men jag tycker du ska försöka skaffa tidningen så att du kan se diagrammen på sidan 103 och 104 själv. Tänkvärt är att skillnaden i förbrukning försvinner helt vid hastigheterna 18 och 20 knop -- och det är ofta där man ligger för att få en tystare motor och mindre blåsigt...

Den största skillnaden är som sagt extremt mycket bättre acceleration med lägre stigning.

Du kan ju prova att ringa till Vi Båtägare och be dem skicka ett ex av nummer 5-2007, telefon dit är 08-506 678 00.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skillnaden i förbrukning försvinner helt vid 18 och 20 knop -- alltså skillnaden mellan 13, 14 och 15 tum.

Däremot så är det stor skillnad mellan 2 och 4 personer i dessa hastigheter, större skillnad än vid toppfart. 2 personer drar 0,5 liter/sjömil, men 4 personer drar minst 0,6 liter/sjömil vid marchfart, 18-20 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Testa och byta -- går bra hos Propellertrim i Stockholm, säkert på andra ställen också. 15 tum -- lite lägre förbrukning i toppfart, lite tystare vid en given hastighet. Men det är små skillnader, det är inte många kronor man sparar på en säsong med 1 liter mindre per timme vid toppfart. 13 tum -- dramatiskt mycket bättre acceleration, helt annan känsla av kraft. Lättare att dra upp vattenskidor eller att klara att alla sitter bak i båten. Ett självklart val för mig. Moderna motorer har dessutom övervarvningsskydd, så 12 tum är ett möjligt alternativ. Då får du ännu lättare att klara tung last eller växtlighet på botten om båten legat stilla några veckor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dum fråga
stigning och tum är det samma sak?
vad betyder olika siffrorna

11 1/2 x 13

11 3/8 x 14 standrad på min

11 1/4 x 15

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...