Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
okn1

Hur övervinna?

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att ha renoverat min Midget hela vintern har de nu blivit dags att lära sig segla.

har varit ute runt 10 ggr och ja blir bara räddare för varje gång!!!

Inte enbart för att de lutar, inte heller enbart för grov sjö utan ALLT I EN KOMBINATION!!!!! finns de någon som har ett bra tips på hur fan man ska övervinna detta? Älskar sjön och allt som hör till och när de blåser 4-5 m/s så tycker ja de är skit trevligt men ska man långt så tar de ju så lång tid (gör ungefär 3.5 knopp då)

De enda ja kan tänka på de är att ta med sig en som kan segla ut och låta honom köra skiten ur mig! vad tror ni om de?

Tacksam för hjälp

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettigaste måste väl vara att sakta öka svårighetsgraden. Segla i vindar du känner dig trygg i och öka sakta. Att ha med nån som är duktig och som kan ge råd och övertyga dig om att det inte är så farligt lär ju hjälpa också. Att segla skiten ur dig, tror jag inte hjälper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske det. Eller så tar du det lugnt, seglar i din egen (långsamma?) takt och har det mysigt i lugnt väder tills du själv känner suget efter mer action. Varför ha bråttom?

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta dé lugnt så ordnar sig allt! Jag tror över huvud taget inte på tankar såsom köra skiten ur någon eller något. Nu gör jag kanske en lite långsökt jämförelse mellan segling och köra cykel (motorcykel). På våren känns det som om man håller på att åka i backen direkt när man lägger ner cykeln. Men efter ett tag känns det bara tryggt och skönt. Samma upplevelse kommer du med tiden att få vad gäller vågor, vind och med båtens lutning, allt är sammanknopat till en positiv totalupplevelse. Segla lugnt/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan fortfarande känna en viss oro ibland när jag är ute. Det är i hårdare vind och svårare passager inomskärs när man inte seglat där tidigare. Med nya hjälpmedel för navigering är en del av oron borta att man tappat bort sig.

Att gå in till en ny kust i hård pålandsvind är alltid spännande.

Första turen jag gjorde med egen båt gick inget vidare. Båten kantrade och jag fick ett dopp medan föräldrarna såg på. Jollen drev in i den grunda viken. Rodret måste tas bort och centerbordet upp och jag fick bada igen. Det tog ett tag innan man fick självförtroendet tillbaka.

En viss oro kommer man inte ifrån och det skärper sinnena. De gånger man går på grund är det vackert väder och man slöseglar och har dålig koll.

Så segla på och var lite spänd. Oron lägger sig vad det lider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Era ord väger tungt och livet ser plötsligt lite ljusare ut.

Ska ta allt i min egen takt, ta de lungt och sakta. Man kommer väl fram tillsist Flört

Tackar gudarna för maringuiden och dess anhängare

Ha de bra

Tomas

(Bifogar en bild på LUGN segling)

post-29595-1394235511,3258_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunskap och praktik, då så löser det sig. Praktiken är du ju på väg att skaffa dig och terotiska kunskaper finns bla i boken seglingens ABC. Den kan jag varmt rekommendera.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag ägde en Magnifik Midget innan jag köpte min Murena. Jag tog med en kille som hade en likadan båt ut och lät honom visa mig.

Magnifiken är en riktigt skön båt, grattis! Dock har den ju sina egenheter. Lutningen bland annat.

Jag kan säga så här att lägga ner den så vattnet porlar mot rutorna är inga problem, men det är inte det optimala. Lite mindre lutning är bättre. J

ag seglade den i en hård kuling och det höll den för. Seglaren viker sig oftast innan båten gör det. Kapsejsar gör den inte.

Reva i tid så slipper du vara rädd. Seglade i medsjö i 8 knop (bara kryssfock). Det gick undan kan jag säga.

Lycka till

MVH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. det där med att köra skiten ur dig tror jag stenhårt på. Funkade på mig i allafall.....:)

efter jag varit med och seglat med min man o hans bror så seglade de båten på gränsen o visade vad som händer när man går över gränsen dvs med för mycket segel uppe i förhållande till vinden. efter denna seglats som stundtals jag tyckte vad påfrestande har jag fått en annan förståelse för vad en segelbåt klarar av.

friskt vågat- hälften vunnet!!!!    Lycka till!!!:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det smidigaste måste ju ändå vara att ta en kurs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två saker:

Reva, kör med lite segel, så lite att det blir lite tråkigt och sedan öka.

Kör med storskoten i handen, som man gör med en jolle, kränger det till så släpper du bara ut den lite och du får en känsla av kontroll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis vad jag skulle rekommendera!

Lär dig reva i tid så kommer du förr eller senare köra så hårt så båten går dåligt (vid för stark lutning ökar avdriften mycket och farten likaså, ett vanligt fel av även vana seglare).

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om revning. Öva på det, det slarvar nästan alla med. Och öva på segeltrim, alla skotar för hårt i början. Med rätt segelyta och skotning lutar det inte mycket på kryss i 13 m!sek. Men skotvinklarna är då hårfina, man får vara beredd att släppa ut storen hela tiden.

Övning, övning, med skicklighheten försvinner rädslan. Rädslan för det man är osäker på är bara naturlig och bra. De utan förstånd och rädsla är de som dränker sig.

På bilden kryssade vi upp genom Hudiksvallsfjärden i 19 sek motvind och smalt som fan. Då var jag rädd.

post-6890-1394235512,422_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, jag känner verkligen igen det där. Jag är själv livrädd så fort det lutar. Det känns som att kölen ska slitas av, sjunka till botten och att jag kommer att bli uppäten av sjömonster! En kollega berättade om en tjej som hade hoppat överbord när det börjat luta i tron att den skulle välta.

Jag seglade ner min båt från Sundsvall till Stockholm med 3 kompisar i helgen enligt bild. Min kapten och hennes lillasyster var mycket sjövana och när de lutat min båt i ett par timmar så orkade jag inte vara rädd längre. Det släppte helt enkelt. Det läskigaste jag vet nu är alla andra båtar. Då föredrar jag vågor. Slutligen tror jag på din ursprungsidé. Lycka till!

Senast ändrad av annakm | 01 juli 2008 | 00:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...