Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
majka

Ekonomisk körning

Rekommendera Poster

Har en Draco 2000, jag trodde det var mest ekonomi att köra planande. Har i regel ej bråttom på sjön. Går det bra att köra i 6-7 knop för att spara bränsle. Motor VP 140 A med 280 drev

majka

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du tänkt rätt. Är naturligtvis svårt att avgöra om man inte får pröva själv men enlig egen erfarenhet så är det ungefär likvärdig förbrukning när jag glider i 5 knop som när båten planat... Det värsta är ju istället mellantinget där dessa motorer dessvärre dricker en del. Det är ju bara att testa så vet du sen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navman Fuel 2100 är en bra produkt som fungerar bra för att kolla just detta. Är lite enklare än att prova 1 tank med 5 knop och en med 20 knop Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat att glida fram i 5-7 knot, och att mäta åtgången i marsfart och kommit fram till att åtgången i mitt fall varit i stort sett identisk, oavsett fart-alternativ!?

//Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare inlägg om att motorn drar ungefär lika mycket per sjömil ifall man kör i 6 -7 knop som marchfart (liten yta i vattnet). Vill man köra ekonomiskt så är det nog, för planande båtar i din storlek att ligga kring eller under 5 knop som gäller för att få ner förbrukningen/M. Men fortfarande får man bara ner förbrukningen marginellt. Å andra sidan har man en bautaförbrukning i farter strax under planingströskeln. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jag förstår att förbrukningen blir densamma, det tar ju mycket längre tid att komma från punkt A till punkt B i deplacimentfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja.

Första året dividerade jag totalt loggade sjömil med dieselförbrukningen och fick 1.6 l / distans.

Förrs säsongen gled jag runt på 1.3 l / distans. Jag tror skillnaden är att jag tillbringade mycket (typ 80%?) av distansen i just 7 knop. Marschfart på min skuta är 20-22 knop i planing.

Så lite gör det nog. Dessutom är det trevligare i 7 knop, man hör fåglarna, hinner se naturen och navigera i lugn och ro. Och så får man mer sköna båt-timmar per liter diesel. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet 21 cabin 1,1 liter vid 5,5 knop och 1,5-1,7 liter vid march 22-23 knop, förbrukningen beror lite på med eller motsjö och hur mycket det blåser.

Är en VP v6:a 170 hk

Förbrukningen mätt med Navmans ekolod med flödesgivare.

Så helt klart går det billigare/ distans vid låga farter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tabellen gäller för en Evinrude 50 hp E-Tec. Det är inte uppmätt på min båt 8den går inte så fort), men det visar att det ekonomiska område ligger mellan 3500 och 4000 varv, samtidigt som man kan se att upp tii 1500 varv går det billigt, sedan blir det dyrt.

Hälsningar

Grönling

RPM        Sjömil/h                        Liter/h            ca Reichweite in sjömil (22l tank)

850             3,0                               0,34                           174,78

1000           4,6                                0,34                           208,70

1500          4,2                                0,80                            124,35

2000          5,2                                3,98                             30,43

2500         7,2                                5,91                              28,70

3000          11,2                              6,36                                41,74

3500         14,9                            8,52                                   40,87

4000         18,0                             9,84                                 42,61

4500          20,6                         12,19                                  40,00

5000          23,6 1                       4,92                                      37,39

5525          30,3                         19,80                                      31,30

                                   



Senast ändrad av Groenling | 12 juni 2008 | 08:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min drar  0,6 - 0,7  i  ca 6knop   1,1 -1,2   25knop

Mätt med flödesmätare  GFS 10 kopplat till Garmin 520

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Reichweite räckvidd? Då ser du att bästa bränsleekonomin är vid 1000rpm i tabellen ovan. För min båt på 26fot drar den minst vid ca 6-7 knop ca 0,7 l/nm och vid march ca 30 knop 1,1 l/nm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...