Gedda 24 Postad 10 Juni , 2008 Hej tänkte bara höra. är det skillnad på hur mycket det äts på en zinkanod västkusten kontra ostkusten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 10 Juni , 2008 Javisst. Ju saltare vatten, desto mer korrosion! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Juni , 2008 Ju mindre salt vattnet är desto mindre risk för korrosion eftersom salt är en elektrolyt som ju är en ledare. Och i sötvatten finns inte galvanisk korrosion, i teorin alltså. I själva verket så är sötvattnet i våra sjöar numera såpass förorenat att det funkar alldeles utmärkt som elektrolyt. Däremot är faktiskt zink lite för ädelt för att fungera optimalt som offeranod i sötvatten och då får man ta en metall längre ner på skalan. Magnesium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 10 Juni , 2008 tack för svaren. saken är ju den att jag precis köpt en båt i sthlm och vad jag vill veta är hur hårt jag ska kontrollera anoderna.. jag menar jag är ju van att se hur mycket det äter på västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 11 Juni , 2008 Grattis till båtköpet! Va, e de en plastbåt du köpt???! mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser