GustavB 9 Postad 10 Juni , 2008 I vintras köpte jag mig en ny kompass (plastimo contest 101) eftersom den gamla silvan hade passerat sina bästa dagar. Enkelt att montera, tänkte jag. Bara att såga i skottet enligt mallen, borra hål,montera och så är saken biff. Nu är det dock så att skottet i sittbrunnen på maxi 77:an inte går riktigt midskepps utan kompassens högra sida skulle hamna ett par mm akter om den vänstra, och således visa några grader fel. Det här problemet borde ju inte vara unikt, så jag undrar om någon har några tips. Jag har ännu inte sågat något. Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 Juni , 2008 Så här ser det ut på en Mx 77:a jag seglade med för någon vecka sedan. Ett tips kanske. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 12 Juni , 2008 Jo, jag har tänkt på det, men kompassen är för stor för att få plats där, och så tycker jag att det är snyggare att ha den under steget. Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Juni , 2008 Såga/fräs till en kil i teak som kompenserar för vinkeln så blir det både snyggt och rakt. (eller be någon händig finsnickare om hjälp att göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 13 Juni , 2008 Ja, det är nog det enda rätta sättet att göra som Jimsan beskriver. Men hur skall man kunna mäta så att vinkeln blir den rätta? Massor av snören, linjaler och vattenpass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser