Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
rikardz

Motorbyte - rimligt pris?

Rekommendera Poster

Efter två dagars båtägande inträffade en tragedi, motorn skar sig pga problem med kylningen. Nu behöver jag få lite hjälp med priser på reparationer och motorer. Tror knappast att jag kan hålla förra ägaren ansvarig, eftersom båten gick problemfritt i tre dagar innan den skar. Mekanikern som tittat på motorn menar att det inte är någon större idé att försöka laga den.

Båten är en Nimbus 26 - 1976 i bra skick. Motorn är en MD 21B - som nu skurit.

* Vad betalar man för en okej MD21-motor?

* Vad betalar man för motorbyte hos en reparatör?

* Hur lång tid tar det att byta motor?

* Vad får man för en Nimbus 26 med skuren motor om man försöker sälja den?

* Är det värt att försöka renovera den skurna motorn?

* Villka typer av motorer passar att sätta in i en Nimbus 26:a?

Mvh Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En beganad motor 10´ -15 000kr är du någolunda hendig och tar det lungt och metodiskt bytter du lätt själv. ett tips är att fråga någon på bilverkstaden, om marinorna har mycket att göra. skulle tro att en gubbe fixar det på en kväll för ca:3000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

* Är det värt att försöka renovera den skurna motorn?

Min kostnad för reparation av en vevlager-skuren Perkins 4.108, ~53 hästars inombords-diesel (passade på att fixa lite annat också när jag ändå hade den urplockad).

Verkstadshandbok motor 350
Slipning av vevaxel 2400 (lämnat till extern verkstad)
Vevlager överdim. 437
Ramlager  605
Axiallager  110
Sotningssats  693
Vevaxeltätning fram 64
Vevaxeltätning bak 190
Bottensats  592
Låsbleck  40
Kolvringssats  1105
Frostpluggar  118
Olje & bränslefilter 140
Bränsleslangar  60
Slangklämmor  150
 delsumma: 7054

Högt. packningssilicon 30
Slippasta  30
Packningklister  50
Hammarlack silvergrå 50
Röd värmebest. färg 35
 delsumma: 195

Förbrukningsmtrl.
Avfettning 8 liter 120
Lacknafta 4 liter 60
Handrengöring  30
 delsumma: 210

Ventilslipare  8
Roterande stålborstar 43
Elementpenslar  20
 delsumma: 71
----------------------------
Summa kontantutlägg: 7530
Arbete ca:200 timmar (gjort allt jobb själv i garaget på fritid, inkluderar lärotid).

Gjorde sen samma sak på en Volvo Traktor 400 (Perkins 3 cylindrar) med totalt demolerade kolvringar..tog ~40 timmar arbetstid (man lärde sig på båtmotorrn Glad )

Lönsamt? i mitt fall: absolut!

Senast ändrad av Gunnar_ | 10 juni 2008 | 20:32
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga mekanikern som tittade på motorn och dömnde ut den vad han ska ha för att byta motor och om han har nån motor. Begär kostnadsförslag.

öckeröfirman lär vara bra enligt ryktet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borrade du cylinderloppen själv också, eller nöjde du dig bara med att hona dem? Känns som att en seriös verkstad borrar för att få bort vändkanterna överst i cylindern. Inte helt lätt att göra själv, även om man fixar allt det andra. Beror på vilken utrustning man har också, men normalt nog inget för hemmameken...

200 timmar är en j_vla tid och jag tror många skulle tjäna på att anlita en verkstad. Finns ju många skuttar som har kompetensen om man inte vill betala all moms m.m.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Honade bara, kändes inte relevant att borra (motorn var/är ju mer än 30 år gammal och ingen effektmaskin och en sådan lågvarvig diesel tål ordentligt med stryk ...cylinderfordren såg dessutom bra ut (det var ju ramlagren som skurit).

Resultatet vart en tyst, tät maskin som drog minimalt med bränsle och ingen olja.

I sammanhanget ska väl nämnas att jag betalade bara 15000 för hela båten (med rasad maskin) så budgeten blev max 30.000 fixad och klar annars sänker jag skrotet och börjar om Kyss.

Att det tog ~200 timmar beror till stor del på att jag gjorde en hel del extra..själva raset hade nog kunnat fixas på under en vecka eller så i min fritids-takt eller kanske till&med 2 dar nu när jag vet hur och har alla verktyg som behövs .

Senast ändrad av Gunnar_ | 10 juni 2008 | 21:05
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu fått kostnadsförslag på fråk firman som kollade motorn åt oss. De menar att jobb och ny motor skulle gå lös på 170.000 kr, det är nästan vad jag betalade för hela båten och de pengarna har jag bara inte.

Jag har dessvärre tummen mitt i handen och törs inte ge mig på att byta själv, det är dessvärre helt uteslutet. Skulle gärna vara med vid ett eventuellt byte och hjälpa till och lära mig, men detta är min första kontakt med motorer över huvud taget, så själv törs jag inte ge mig på det.

'neth' nämnde bilverstäder - någon mer som har erfarenhet av att anlita en sådan för montering?

'Gunnar' - är du intresserad av ännu ett motorbyte, nu när du vet hur det går till? Bara priset blir mindre än 170.000 :)

/ Rikard

Senast ändrad av rikardz | 10 juni 2008 | 21:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tagit hjälp av Öckerö Marinmotor och är nöjd med service och bemötande. Kom en vecka i juli för några år sedan med trasig generator och dom tog sig tid att byta den trots fullspäckat schema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en länk till en Nimbus 26 klubb http://medlem.spray.se/nimbusklubben/index.htm

Det finns en bra artikel om en kille som bytte motor på sin Nimbus. Motorn (ny) gick på 119tkr plus 15 tkr i installation.

Jag tror du kan få tag på en ny renoverad MD21 typ motor för runt 50tkr och om dom inte får sälja motorn kanske du får betala runt 25tkr för installation.

Sälja båten tror jag inte är bra ekonomiskt.

Lycka till och hoppas det fixar sej.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kollade på blocket, och det behöver inte gå loss på en förmögenhet att göra ett motorbyte.

http://www.blocket.se/vi/16526689.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/16312483.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/16333947.htm?ca=13_s

Om det är en A eller B motor, kolla va skillnaden är. Annars är det ett rimligt sätt att komma undan på för i år om inte annat.

Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beklagar det inträffade.

Förslag; ta kontakt med LS Karlsson Marin i Göteborg. Leif har med största sannorlikhet några bra motorer liggande. Han har också kontakter till proffs som kan byta motorn. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

För det första så får jag beklaga, var själv i nästan samma situation för något år sedan. När vi skulle hämta båten så hade säljaren startat motorn på land och när han skulle kolla oljan så var det vatten i! Vi slog till ändå (till ett reducerat pris) och jag fick tag i en begagnad motor som jag bytte. Jag tycker att du dels skall prata med säljaren och försöka få tillbaka en slant samt att du köper en begagnad motor som du själv byter, det är inte så svårt som man kan tro, det som krävs är handverktyg, gärna en verkstadshandbok samt att du lugnt och metodiskt plockar bort den gamla och monterar den nya. Dokumentera hela tiden med en digitalkamera så att du kan titta efter om det är något du undrar över. Ställ frågor på forumet, här finns det ett helt gäng gubbar och gummor som har en otrolig kunskap, Nimbus 26 har säkert en onlineklubb som du också kan få hjälp ifrån. Komihåg att tummen mitt i handen försvinner med lite vilja och att man vågar.

Lycka till.

//Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

titta in hos Nimbusklubben. Finns många vänliga själar som svarar på frågor. Bland annat har webmastern dokumeterat motorbyte till en ny Iveco motor i sin Nimbus 26'a. Tror han landade någonstans runt 120-130k men detta var ett par år sedan.

Du hittar klubben här:

http://medlem.spray.se/nimbusklubben/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lider starkt med dig, en jä**a tråkig sits du hamnat i... Vet inte om dte är nämnt ovan, men vad säger de om pris på att renovera motorn...? Kan vara värt, istället för att lägga ut lika mycket som du lagt ut för båten i sig... hoppas ändå att du/ni till slut får en jävligt bra båtsommar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mekanikern menar att han behöver plocka isär motorn för att kunna tala om om det är idé att renovera den och vad priset skulle bli. Där måste man ju ta ställning till om jag vill betala för en sådan undersökning, eller gå på en ny motor direkt.

Har fått pris på cirka 90.000 för en ny Lombardinis inklusive motorbyte, eventuellt något billigare om nuvarande backslag går att använda.

Mvh Rikard

Senast ändrad av rikardz | 12 juni 2008 | 23:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis bytt min MD21A mot en Iveco 87hk, samma motor som Lombardinis fast med hydrauliskt backslag. Slutnotan hamnade på ca 170.000:- -14.000:- för den gamla motorn som jag sålde på blocket. I installationspriset ingår ny axel lagringar & tätning. Ny propeller, bordgenomföringar, avgasslang, ljuddämpare, CAV-filter, bränsleslangar, reglage wire & sjövattenfilter. Det jag gjort själv är tagit bort gamla motorn byggt om instrumentpanel, byggt om motorhuv Och anpassat durkarna. Resten har jag lejt bort. (60h arbete á 500:- moms). Smakar det så kostar det, men det drog iväg klart mer än jag räknat med från början.

Hoppas det löser sig för dig, det finns ju oftast ett antal MD21or till salu på blocket, problemet är att bedömma skicket på en motor som står på en pall i ett garage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick idag ett pris för att sätta i en ny motor..firman vill ha 30000 kr för montering plus en ny propeller behövs. Tycker det är ruskigt dyrt och är det inte jävligt överdrivet med 45 timmars jobb? Jobbet e dyrare änmotorn...skumt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Vet inte om det är så dyrt ändå, det kan behövas byggas om motorbädd, nya motorkuddar, vire till reglage, eventuellt propelleraxel m.m.

Fick lämna in och gjort om mitt montage som var gjort av någon lågpris hemmafixare, det gick på 25 papp, häpp!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok .. Jag har ringt två andra marinor som ska komma och kika och ge mig ett pris...

Har dock suttit lite ikväll och räknat på det själv..Så 40-45 timmar för att hämta båten, riva ut gammalt, bygga om motorrummet och måla, in me den nya osv .. Tyckte bara att det hördes jäkla våldsamt med en hel veckas arbete för det...Men så är det nog fasen :)

Känns dock som en dålig investering att sätta i en gammal md17d som jag köper för 20.000 i fint skick, sen 25.000 för montering...

Har fått pris på en Vetus 3.28m monterad och klar för 85.000:- Det är mycket pengar men då har jag ju också en splitter ny motor som förhoppningsvis ger mig större trygghet än vad den gamla fina md17d skulle ge mig.

Hur resonerar ni kring en sån här sak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart är det tråkigt om motorn oväntat går sönder. Personligen har jag dock svårt att förstå hur man vågar köpa en äldre båt med äldre motor Överhuvudtaget om man inte kan meka.

Då måste man verkligen budgeterat för att allt kommer gå sönder första veckan och ha pengar över till att lämna bort alla reparationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mm...Denna motorn jag har nu, där trodde jag först bara att det var ventilerna som brännt och skulle lämna iväg toppen för reparation, men när vi provtryckte den så kunde ett hål i toppen konstateras...Känns inte lönt att pilla med det då det inte går att laga på ett vettigt sätt eftersom det börjar haverera här och där..

Marknaden är ganska hårfin också..en 20 år gammal Volvo penta 2003 som är renoverad ligger på 45.000 utan backslag och då får jag en ny Vetus med backslag osv för omkring 60.000:-

Frågan är...den eviga frågan...

Verkar ju va betydligt mer spelrum på monteringspriset om ma väljer att köpa en ny snurra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ekonomi för det så byt till nytt. Även om du köper en begagnad i fint skick så finns alltid osäkerheten där hur länge den håller. Du vet ju inte hur den ser ut innuti. Dessutom får du ett bättre andrahandsvärde på båten med en ny spis.

Är själv i samma sits, fast med en V8. Valde alternativet ny motor just för att den är ny. Sen flyttar jag över alla kringutrustning som jag vet är OK. Marinan lyfte ur den gamla spisen, jax fixar sedan till motorrummet så det blir fräscht. marinan lyfter i den nya motorn. totalkostnad på ca 75000kr.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det priset inkluderat med ny motor? Vad är det för motor isf, lät väldigt billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dina alternativ:

1) Begagnad MD21:a utan backslag eller med samma backslag som du redan har. Ingen förändring i motorrummet, motorbytet tar inte mer än ett par timmar. Detta är trivialt och jag tror att du kan göra det själv även om du anser dig vara kass. Får du förtroende för en säljare som byter ut sin i förtid för att man kan så har du en bra motor som kan hålla väldigt länge till.

2) Ny motor, attraktivt alternativ om du har pengarna och ämnar behålla båten i minst 10 år. Installationen sponsras ofta vid denna typ av affär. Men säljer du båten efter 2 år med ny motor i kommer köparen bli glad, inte du.

3) Begagnad annan motortyp. Inget passar, bygga om den ena efter det andra. När du är klar med en grej poppar nästa upp, backslag propeller, axel, kan bli strul med allt. Firma som jobbar på löpande räkning med ett sånt jobb kommer skinna dig! Detta alternativ är big no-no.

4) Renovera din gamla. Kollade på skoj upp vad materialkostnaden att renovera en MD21 var för några år sedan då jag hade en själv. Detta eftersom motorn suttit i ett antal gamla Peugot-pickup:er så jag tänkte det kanske gick att runda Volvo Pentas ökända reservdelspriser. Det gick att runda Penta men priset jag fick var ändå inte attraktivt, jag kollade på nya foder och ram/vevlager. Motorrenovering med byte av ovan är mycket dyrt om du inte gör det själv.

(Kom ihåg att din gamla motor är en guldklimp. Jag partade ut en MD21:a på Blocket för några år sedan, fick in flera tusen på delarna. Folk är som galna på grönmålade delar på Blocket. Försäljningen bör ske efter sjösättning på våren då folk har skriande behov av delar som ruttnat under vintern. Det var nästan så man kände sig omoralisk, det var som att sälja smågodis på ett fat-camp)

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en ny 350 vortec där jag återanvänder anpassningen mot drev,limpor, knän, tändsystem och lite andra smådelar. 

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag förstår ditt inlägg har du planer på att behålla din båt LÄÄÄNGE och då håller jag helt med dig om att man vid ett motorbyte bör satsa på så nytt man har råd med.

I mitt fall har jag sällan varken bilar eller båtar mer än max några år innan jag byter och då är det helt omöjligt att räkna hem en ny motor. En 15år gammal amerikansk daycruiser ökar helt enkel inte 75000kr i värde om man byter longblock.

Som exempel kan nämnas att jag i höstas köpte en 8m amerikansk daycruiser med trasig motor från 1997, båt/motor har gått 320 timmar men ena limpan var sönderrostad och vatten kom in i motorn. Kraftigt prutande gjorde att båten nu kostat mig 75000kr (samma som ditt motorbyte) och då inkluderar detta inköp och montering (som jag gjorde själv) av en begagnad 5,7 Mercruiser med nästa nya originallimpor i fint skick. Till detta kan läggas att jag hittills inte börjat sälja av delar från den gamla motorn vilket bör göra kalkylen ännu bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, då förstår jag. Har själv funderat på en ny 383 Mercr. med insprutning, komplett med allt. Då kan jag sälja min gamla som startklar. Tullad o klar med frakt för ca 80,000. Då tillkommer jobbet med o lyfta i o ur motorn. Drar man sedan av ca. 20´ för den gamla motorn så blir det nog vettigt.

Håller med 24-seven att värdet inte ökar så mycket. Men tittar man på två likadana båtar, varav den ena med ny motor så blir valet lättare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...