Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
jpcooler

Furlexrulle

Rekommendera Poster

Hej!

Förstaget på min båt där det sitter en furlexrulle är ganska slapp. Går det att spänna upp förstaget eller är det en fixerad längd på den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spänner du väl med akterstaget? Så gör jag i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att vissa furlexrullar kan justeras en del under rullen. Annars är det till att korta profilen om det inte räcker att spänna upp akterstaget.

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan ! Längden på profilen går inte att ändra om man inte vill montera isär profilen o korta av den , man kan spänna upp akterstaget i stället . Jag råkade göra min profil för lång så jag får spänna åt i aktern istället , justeringen på akterstaget räckte dock inte till så ja lade om ett schakel om aktestaget där det splittar ut o sedan fick jag spänna ner det med en lina o på så spänna upp akterstaget o det fungerar bra .



Senast ändrad av Rock | 17 juni 2008 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken rulle du har. Vissa har en vantskruv under rullen och andra går att kapa ner. Visst går det att också kapa profilen så att det blir rätt längd om stag och profil är för långt.

Det är bara mer eller mindre besvärligt.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det går att tyda bilden , linan från schaklet spännde jag ner o gjorde fast i ena fästöglan där akterstaget sitter .

post-9775-1394235514,9094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att korta ner förstag och profil så att det blir rätt ?? Det tar ju inte lång tid att göra om det.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte väldigt knepig grundvinkel på masten om man har för långt förstag och för kort akterstag? Masten kommer att luta för mycket bakåt och det blir väldigt svårt att trimma seglen senare för att exempelvis tvista storen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig !! Det är därför jag tycker att man skall fixa förstag och ev profil så att det blir rätt. Båten blir ju roligare att segla och äga om det är riktigt gjort.

Om profilen saggar så brukar det inte vara många varv på vantskruven, om det finns en sådan, för att staget skall sträckas upp.

Har själv två Facnor rullar på min båt och dom har en vantskruv inne i rullen som man kommer åt genom att lossa på en eller två skruvar och därefter föra upp profilen ca 10 cm.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...