Jesper-Visby 10 Postad 10 Juni , 2008 Jag har fyra självlänsar i min sittbrunn. Alla är försedda med kulventiler med tillhörande vridhandtag. De två nedre länsarnas ventiler har fastnat i stängt läge eller åtminstone känns det så. Hur mycket kraft vågar man belasta handtagen med. Då dessa två länsars skrovgenomföring ligger under vattenlinjen och båten är sjösatt skulle konsekvensen av ett läckage bli väldigt VÅTT. Samtidigt känns det lite jobbigt med vatten upp till anklarna i sittbrunnen. Några tips?? Jesper - Visby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 10 Juni , 2008 Om handtagen är LÄNGS MED SLANGEN så är de öppna, och föjdaktligen stängda om dom står tvärs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 10 Juni , 2008 Jepp, jag vet. De är stängda. Problemet är att öppna dem utan att det går sönder något. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 10 Juni , 2008 Du ska ta det väldigt försiktigt och inte bruka mycket kraft på att med våld öppna dem. Pröva med krypolja och låt dem verka några dagar, kan du värma försiktig kan det hjälpa. Var försiktig!!!! OBS!!! ha pluggar till hands när du jobbar med genomföringarna. Annars är det att lyfta båten och byta ventilerna på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andre 0 Postad 13 Juni , 2008 Jag använde en varmluftpistol och 5-56 på en båt för några år sedan. Båten var på land, så det kan vara svårare att få upp värmen på godset om det ligger i kontakt med vatten. Jag kunde också spruta 5-56 från två håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 13 Juni , 2008 Jag får försöka testa lite försiktigt. Det känns lite jobbigt att släppa på slangklämmorna när båten ligger i vattnet men samtidigt måste länsarna fungera vid långseglingar mellan Gotland och fastlandet. Jesper - Visby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser